گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس؛ «زندگی با آیهها» پویشی از طرح ملی «مسطورا» بود که از ابتدای ماه مبارک رمضان در راستای اقامه جهاد تبیین قرآنی، گفتمانسازی، تبدیل مفاهیم منتخب قرآنی به مسلمات فکری و رایجترین افکار مشترک بین همهی قشرهای مردم و حفظ آیات کلیدی کتاب خدا آغاز به کار کرد.
بیشتر بخوانید؛
نشان خادمی افتخاری امام رضا (ع) بر سینه عوامل برنامه «محفل»+ فیلم
این پویش با اتصال به همه فعالیتهای قرآنی سراسر کشور در ماه رمضان با بهرهگیری از ظرفیت رسانهها، مانند برنامههای پرمخاطب تلویزیونی در افطار و سحر، و اقتضائات ماه مبارک رمضان که مقارن با تعطیلات نوروزی بود و همچنین برگزاری یک پویش بزرگ ملی با جوایز ویژه موفق به ایجاد حرکتی ملی با همافزایی تمام ظرفیتهای مردمی و رسمی قرآنی شد.
در سایت طرح ملی مسطورا مجموعه تولیدات مکتوب و رسانهای مانند کتابچه حفظ، کتاب منبر برای عموم، منبرک برای نوجوانان، منبر برای بانوان، منبرهای روزانه برای تبیین ۳۰ فراز مورد نظردر ماه رمضان با کیوآرکدهای متصل به سایت، کتاب طرح درس برای نوجوانان، کتاب طرح درس برای کودکان و پیک کودک قرار داده شده بود که علاقهمندان میتوانستند با مراجعه به سایت به آدرس zendegibaayeha.com از خدمات این طرح بهرهمند شوند.
بیشتر بخوانید؛
«محفل» و «زندگی پس از زندگی»؛ پرمخاطبهای رسانه ملی در نوروز
در نهایت در ماه مبارک رمضان امسال بیش از ۱۰ میلیون مخاطب متمایز در انواع مسابقات قرآنی«پویش زندگی با آیهها» شرکت کردند که با ثبت رکورد بیسابقه در فعالیتهای فرهنگی بزرگترین پویش قرآنی کشور از حیث جذب مخاطب و همراهی مردم ثبت شد و یکی از بزرگترین پویشهای قرآنی کشور رقم زده شد تاجایی که این برنامه در خطبههای نماز عید فطر مورد اشاره رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و معظمله دو مرتبه با تعابیری همچون «جلوه قرآن در سراسر این ماه، چشمگیر بود»، «از نقاط برجسته ماه مبارک امسال، برنامهها و تفاوتهای قرآنی بود که از همیشه درخشانتر و زیباتر جلوه کرد»، تعریف و تمجید کردند.
«زندگی با آیهها» درشرایطی که رسانه ملی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان برنامهسازیهای مختلفی را از آثار پرمخاطب و کارهای جدیدی به پخش رسانده بود، با ابتکار و خلاقیت توانست با محوریت قرآن در صدر توجهها قرار بگیرد تا این مسئله قوت بگیرد که در شرایط سخت اقتصادی و هجمههای مختلفی که رسانههای مختلف و معاند درباره دینگریزی جامعه ایرانی پمپاژ میکنند، علاقه به قرآن و مبانی دینی در صدر علایق مردم ایران قرار دارد.
به نظر میرسد در دوران جدید فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی در شرایطی که در کشورهای غربی به اسم آزادی اندیشه فعالیتهای ضد دینی علیه مسلمانان تدارک داده میشود و برای جریحهدار کردن عواطف و احساسات آنها سلسله اقدامات ضد دینی با توهین به قرآن صورت داده میشود، درک درستی از رسانه و اهمیت انعکاس فعالیتهای دینی در آن بهوجود امده است لذا با ایجاد تلفیق درستی از برنامهسازی در بستر رسانهها، اهداف دینی به خوبی به مخاطب جوان منتقل میشود. با تکرار دیگر نمونههای موفق از برنامههای همچون «زندگی با آیهها» راههای جدید برنامهسازی دینی به روی اهالی هنر نمایان خواهد شد تا در سالهای آینده شاهد اتفاقات جذاب و پُردامنهتری در این حوزه باشیم.
انتهای پیام/ 121