وزیر امور خارجه کشورمان:

ایران برای تعمیق تفاهم و همدلی میان کشورهای منطقه مصمم است

امیرعبداللهیان گفت: ایران برای ارتقا و تعمیق تفاهم و همدلی میان کشور‌های منطقه مصمم است.
کد خبر: ۶۶۶۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۶ - 12May 2024

ایران برای تعمیق تفاهم و همدلی میان کشورهای منطقه مصمم استبه گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سومین نشست گفت‌وگو‌های ایرانی-عربی برای تعامل و همکاری اظهار داشت: امروز از مرحله گفتگو‌های ایرانی - عربی عبور کرده ایم و به گفت‌وگو‌های منطقه‌ای وارد شده ایم، لذا شایسته است که در صورت موافقت بانیان این نشست در ادامه عنوان نشست گفتگو و همکاری‌های منطقه‌ای جایگزین گفت‌وگو‌های ایرانی - عربی شود چرا که ما در مقابل یکدیگر نیستیم بلکه در کنار هم هستیم.

امیرعبداللهیان افزود: نیازمند عزم و اراده‌ای شجاعانه برای بازبینی در پنداشت‌ها و برداشت‌هایی هستیم که پاره‌ای از آنها پژواک برخی رخداد‌های تاریخی و تفسیر‌های انحرافی هستند، اما بیشتر آنها مربوط به دوران معاصر و اخلال هدفمند بازیگران بیرون منطقه برای تفرقه افکنی بین کشور‌های منطقه است.

وی گفت: ایران برای ارتقا و تعمیق تفاهم و همدلی میان کشور‌های منطقه مصمم است و رویکرد قطعی دولت رییسی در برجسته سازی سیاست همسایگی ناظر بر همین نقطه اساسی است.

وزیرخارجه تصریح کرد: ادراک منطقی و مبتنی بر تجارب آزموده شده اقتضا می‌کند که بپذیریم امنیت منطقه‌ای جز با همکاری کشور‌های منطقه حاصل نمی‌شود.

وی بیان کرد: توسعه کشور‌های منطقه قویاً به یکدیگر گره خورده است و نمی‌توان توسعه خود را به قیمت ممانعت از توسعه دیگری به کار برد.

وی تصریح کرد: ایران بر اساس سیاست همسایگی‌تلاش خود را برای توسعه با همه همسایگان، جهان اسلام و جهان عرب قرار داده است و برای بازگشت عادی روابط ریاض و تهران یکی از نمونه‌های ان است.

امیرعبداللهیان گفت: ارزیابی ما از مناسبات یک سال گذشته تهران و ریاض موفقیت‌های خوبی را در عرصه توسعه چندلایه همکاری‌ها نشان می‌دهد هرچند هنوز در ابتدای راه قرار داریم.

وی گفت: ما علاوه بر تقویت مناسبات با امارات قطر، عمان و کویت که فاز جدیدی از همکاری‌های مشترک را می‌پیماییم از اقدام دولت بحرین در شروع آزادی زندانیان سیاسی این کشور استقبال و آن را مثبت ارزیابی میکنیم.

وزیرخارجه تصریح کرد: هفت ماه پایداری بی نظیر ملت فلسطین در برابر جنایات رژیم اسراییل حقایق را به اثبات رسانده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار