رئیس انجمن حقوق بشر اسلامی لندن:

فاجعه نیجریه، نتیجه برنامه ریزی ارتش با پشتیانی آمریکا و عربستان بود

مسعود شجره رئیس انجمن حقوق بشر اسلامی لندن گفت: واضحاً روشن است که فاجعه زاریا یک برنامه ریزی خیلی وحشیانه از طرف ارتش نیجریه بوده و دولت پشتیبان آن بوده و قدرت‌های غربی، اسرائیل و عربستان سعودی پشت آن بودند.
کد خبر: ۶۶۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲ - 18January 2016

فاجعه نیجریه، نتیجه برنامه ریزی ارتش با پشتیانی آمریکا و عربستان بود

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مسعود شجره رئیس انجمن حقوق بشر اسلامی لندن و دانش آموخته روابط بین الملل دانشگاه کمبریج در مصاحبهای با اشاره به ابعاد حقوقی در فاجعه نیجریه و پیگیری های این انجمن در این زمینه گفت:  از همان لحظه ای که مسئلهی نیجریه شروع شد، انجمن حقوق بشر اسلامی در جریان بود، چون ما رابطهی خیلی نزدیکی با آقای زکزاکی و گروهشان داریم؛ در همین راستا یک گزارشی تهیه کردیم و یک سیر حملات علیه حرکت اسلامی نیجریه از روز قدس پارسال تا فاجعه امسال را آوردیم.

فاجعه نیجریه، حرکت سازماندهی شده ارتش علیه شیعیان بود

وی با بیان اینکه مستندات مربوط به حمله ارتش به شیعیان نیجریه، حاکی از یک حرکت سازمان دهی شده و متجاوزانه علیه اعضای حرکت اسلامی است گفت: فیلم های رسیده از این فاجعه نشان می دهد که ارتش می آید سربازها را پیاده می کند و آنها دور حسینیه می ایستند و بدون اینکه کمین گرفته باشند، شروع به رگبار بستن و کشتن شیعیان می کنند؛ پوزیشن و حالت ایستادنِ آنها به وضوح نشان می دهد که اصلا هیچ خطری سربازان را تهدید نمی کند و آنها تنها قصد کشتار شیعیان را دارند.

رئیس انجمن حقوق بشر اسلامی لندن ادامه داد: عکسها و فیلمهای این فاجعه نشان می دهد که این موضوع هیچ ارتباطی با هیچ سانحه یا یک امر اتفاقی ندارد بلکه یک جریان حساب شده است که بانی اصلی آن، ارتش نیجریه هست. اینها سربازها را پیاده میکنند دور تا دور را میگیرند و برنامه ریزی میکنند بنابراین، این بحثهایی که ارتش نیجریه مطرح کرده، فقط بهانه است. ما کلیپهای تیراندازی را داریم یعنی فیلمهایی که گرفته شده با دوربینهای مختلف، به عنوان مدارک، نشان میدهد که سربازها پشت چیزی سنگر نمیگیرند، برای این که خطری علیه اینها نیست. حتی کسی سنگ به اینها نمیاندازد مومنین داد میزنند الله اکبر! یا مهدی! می گویند و کشته میشوند.

حداقل هزار نفر قتل عام شده اند

وی درباره آمار شهدای این فاجعه گفت: ما دست کم سیصد جنازه را در یک بیمارستان شناسایی کردیم، با احتساب اشخاصی که اطراف خانهی آقای زکزاکی که بعداً حمله شد، کشته شدند تعدادشان خیلی بیشتر است. ما الآن مدارک خیلی واضح داریم که دست کم هزار نفر قتل عام شدند، زن و بچه و سه تا از پسرهای وی، سه تا از پسرهایش یک سال قبل شهید شدند سه تای دیگر هجده ساله، شانزده ساله و چهارده ساله امسال به شهادت رسیدند، خانم وی تیر خورده به شکمش، خود او چهار گلوله خورد بعد شکنجه شد، دکتر و امکانات پزشکی، به هیچ وجه به اشخاص ندادند خیلی از اشخاص کشته شدند و از بین رفتند به خاطر این که امکانات پزشکی نبود.

برنامه ریزی وحشیانه ارتش با پشتیبانی آمریکا و عربستان

شجره ادامه داد: ما قبرهای دسته جمعی را شناسایی کردیم میدانیم درست کجا هستند یکسری از عکسها را فاش کردیم، الآن واضحاً روشن است که این یک برنامه ریزی خیلی وحشیانه از طرف ارتش نیجریه بوده و دولت پشتیبان آن بوده و قدرتهای غربی، اسرائیل و عربستان سعودی پشت آن بودند. همچنین مدارکی ازسفارت عربستان سعودی داریم که از تابستان فشار میآورند روی نیجریه که یک چنین حرکاتی انجام دهند.از همین رو می بینید که خانه و حسینیه را ویران می کنند و حتی مقبرهی مادر آقای زکزاکی را ویران می کنند.

دانش آموخته روابط بین الملل دانشگاه کمبریج با این اینکه هیچ کشوری با مردم خودش چنین کاری نمی کند گفت: این کار تکفیریهاست، این کار ارتش یک مملکت نیست، ارتش یک مملکت، با مردم خودش چنین کاری نمیکند هیچ جای دنیا چنین نمی کنند. و عاملان این کار بدانند که نه فقط سنی و شیعه را متحد کرده حتی مسیحیان و بقیه را متحد کردند اعلامیههایی که از گروههای سران مسیحیان در طرفداری شیخ زکزاکی دارد میآید ، نشان میدهد که این فرد متحد کننده است. یک آدم مثبت است.

ارائه گزارش حقوقی به دادگاه لاهه

شجره فاش شدن مدارک مربوط به این فاجعه در فضای عمومی و حقوقی بین المللی را ضروری خواند و اظهار داشت: ما الآن هم خودمان داریم از اینها استفاده میکنیم و جمع آوری میکنیم هم اینها را در اختیار انجمنهای حقوق بشر دیگر گذاشتیم و إن شاء الله یک گزارش خیلی مکتوب حقوقی، داریم برنامه ریزی میکنیم که بعد هم به دادگاه لاهه ارائه شود.

 

منبع: حوزه

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار