مدیر انتشارات ۲۷ بعثت در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تولید کتاب در حوزه کودک و نوجوان باید برای ناشران مسأله شود/ نیازمند جمعی هستیم که در کتابخوانی راهبری کنند

کلاته عربی در مورد حوزه کودک و نوجوان در ادبیات گفت: حوزه کودک و نوجوان نیازمند مسئله‌سازی برای ناشران حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
کد خبر: ۶۶۷۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰ - 28May 2024

تولید کتاب در حوزه کودک و نوجوان باید برای ناشران مسأله شود/ نیازمند جمعی هستیم که در کتابخوانی راهبری کنند«جواد کلاته عربی» مدیر انتشارات ۲۷ بعثت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس در مورد حوزه مقاومت در ادبیات اظهار داشت: نسبت به میراث جنگ در حوزه‌های مختلف از جمله سبک زندگی نیاز وجود دارد و استقبال مخاطبین و نویسندگان هم خوب است.

وی در مورد تبلیغ و توزیع کتاب‌های خوب گفت: در این میان مسئله‌ای وجود دارد و آن این است که سازوکار‌های اجرایی در این حوزه دچار ناهماهنگی‌ها و نارسایی‌هایی است؛ برای مثال، خیلی از سوژه‌های خوب به‌دست خیلی از نویسندگان مطرح نمی‌رسند، یا خیلی از کتاب‌های خوب در مرحله تحریر مشکل دارند و ما با کتاب‌هایی روبه‌رو می‌شویم که از نقص پژوهش رنج می‌برند، یا خیلی از کتاب‌هایی هم که خوب نوشته می‌شوند، ممکن است توسط انتشارات‌هایی منتشر شوند که به‌خوبی تبلیغ نمی‌شوند و در نتیجه کتاب دیده نمی‌شود. مشکلات عموماً به این حوزه مربوط می‌شوند؛ وگرنه ما سوژه‌های گرانبهای بسیار و نویسندگان خوش ذوق و خوبی در سراسر کشور داریم و مخاطبان هم همیشه پای کار بوده‌اند.

کلاته عربی در مورد لزوم وجود کارشناسان کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرد: ما نیازمند نهاد جدید در حوزه کتاب دفاع مقدس نیستیم؛ چه بسا نهاد‌های بسیاری وجود دارند که باید اصلاح شوند تا کارایی بهتری داشته باشند، اما نیازمند جمعی هستیم که تمام حوزه‌های کتاب و کتاب‌خوانی راهبری کنند و این شورا، ریش‌سفیدان و کارشناسان می‌تواند در تمام حوزه‌ها باشد.

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت افزود: گاهی اوقات پیش می‌آید که کتابی جایگاه خوبی در مورد سوژه، متن و شاخصه‌های فنی دارد، آنچنان که باید و شاید تبلیغ و توزیع نمی‌شود و در مقابل، کتاب‌هایی که مستحق این نیستند که در معرض عموم قرار بگیرند، اینگونه تبلیغ می‌شوند. ما کتاب‌های متوسط زیادی داریم که پرفروش هستند و اینکه ما با چنین شرایطی روبه‌رو می‌شویم، نشانه نقصان است، اما اگر چرخه، صحیح باشد، ما باید استقبال مخاطب، تبلیغات، توزیع، پخش و توصیه را به‌سمت کتاب‌هایی ببریم که شایسته این ویژگی‌ها باشند.

وی ادامه داد: بخش مهمی در مورد نهاد‌های حمایتی کتاب در حوزه جنگ و انقلاب وجود دارد. ما نهاد‌های بسیاری داریم که به صورت‌های مختلف از کتاب و کتابخوانی حمایت می‌کنند؛ چه در قالب پویش‌ها و چه به‌صورت خرید سازمان‌ها و بخش‌های مختلف حاکمیتی. اینها باید طوری شفاف سازی و کارشناسی شوند که باز در این حوزه‌ها شاهد حمایت از کتاب خوب باشیم.

کلاته عربی در مورد حوزه کودک و نوجوان در ادبیات گفت: ما بیش از ۳۵ عنوان کتاب حوزه کودک و نوجوان در انتشارات ۲۷ بعثت داریم، اما این حوزه نیازمند مسئله‌سازی برای ناشران حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. مسأله «تولید کتاب در حوزه کودک و نوجوان» وجود دارد، اما باید برای نویسندگان و ناشران تبیین شود و فکر می‌کنم اگر این اتفاق بیافتد، حتماً از آن استقبال می‌کنند؛ چون «کودک و نوجوان»، حوزه‌ای است که مخاطب از آن استقبال می‌کند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار