وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد؛

دمشق پاسخ به تجاوزهای آنکارا را حق خود می‌داند

وزارت امور خارجه سوریه تجاوزهای مکرر و نقض حریم سوریه از سوی جنگنده‌ها و نظامیان ترکیه را به شدت محکوم کرد.
کد خبر: ۶۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴ - 18January 2016

دمشق پاسخ به تجاوزهای آنکارا را حق خود می‌داند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، وزارت امور خارجه سوریه تجاوزهای مکرر و نقض حریم سوریه از سوی جنگندهها و نظامیان ترکیه را به شدت محکوم کرد و در این باره تاکید کرد: ما پاسخ به این تجاوزهای ترکیه را حق مسلم خود میدانیم و حق پاسخ را برای خود محفوظ میدانیم، و به دلیل زیانهای وارده به سوریه به دلیل این نقض حاصل از سوی نظامیان ترکیه در خواست غرامت را هم برای خود محفوظ میدانیم، چرا که این زیانها به دلیل تجاوز و نقض حریم کشور سوریه حاصل شده است.

وزارت امور خارجه دولت سوریه در دو نامه جداگانهای خطاب به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل نوشته که یک نسخه از این دو نامه به دست خبرگزاری رسمی دولت سوریه سانا رسیده است و در این نامهها چنین آمده است:

دولت جمهوری عربی سوریه از دولت ترکیه خواستار توقف فوری تمام این اقدامات دشمنانه است، اقداماتی که برضد تمامیت ارضی سوریه و برضد امنیت ملی و ثبات و آرامش ملت سوریه است.

وزارت امور خارجه سوریه افزوده است: در پاسخ به ادعاهای وارده از سوی نماینده دائم دولت ترکیه در سازمان ملل مورخ 24 دسامبر سال 2015، لازم است شما را در جریان برخی از نقض حریمهای صورت گرفته از سوی ترکیه و تجاوزهای مکرر این کشور به تمامیت ارضی کشور سوریه قرار دهیم .

در همان ماه دسامبر سال 2015 نظامیان مسلح ترکیه به داخل خاک سوریه نفوذ کردند و این نفوذ و یورش آنها از طریق روستای دیر غصن از توابع منطقه الجوادیه و روستای البستان از توابع منطقه المالکیه و منطقه ابو راسین و منطقه راس العین و نیز از طریق پایگاه شمالی دو روستای الامانه و الشیخ منصور در منطقه الدرباسیه انجام گرفته است، این نیروها به محض ورود به این مناطق فعالیتهای تاسیساتی نظامی گوناگونی را در این بخشها آغاز کردند.

نیروهای مسلح ترکیه که با همراهی کارگران و تجهیزات مختلف عمرانی صورت گرفت با ورود به این مناطق به صورت همزمان تمام اراضی واقع بین دو روستای تل الدیاب و الکسره که در منطقه الدرباسیه و منطقه راس العین واقع شده با بلدوزر درهم کوبیدند.

همچنین شماری از واحدهای نظامی مسلح ترکیه با همراهی بلدوزرها به داخل اراضی سوریه رخنه کردند و این بار آنها از روستای حارم در حومه شمالی ادلب فعالیتهای درهم کوبیدن اراضی را آغاز کردند و در این مناطق فعالیت خود را شروع کردند و تونلهایی را به عرض 4 متر و عمق 8 متر حفر در این مناطق حفر کردند.

این عملیات حفاری در شرق منطقه الفوار و منطقه الشیخ عبید و زمین واقع در الوزوازه و قطعه زمینی در کفر حوم و نزدیک مرکز پلیس الفوزیه و مزرعه حمدش و منطقه التلول صورت گرفته است.

همچنین شماری از نیروهای نظامی مسلح ترکیه در اراضی نزدیک به روستای حارم متمرکز شدند و در این منطقه شروع به احداث دیوارهای بتنی کردند، این فعالیتها در مناطق مسامک الحلبیه نزدیک نبع الفوار و مقام ابو عبیده در نزدیک نانوایی ماشینی حارم صورت گرفته است، همچنین این فعالیتهای نیروهای مسلح ترکیه در نزدیک ایستگاه مرزی حارم و کفرنه و حیرجاموس و التلول و خربه الحصن صورت انجام شد.

وزارت امور خارجه سوریه در این دو نامه خود همچنین افزوده است: دولت ترکیه به ارائه دادن انواع گوناگونی از حمایتهای نظامی و لوجستیکی و مالی به مزدوران خود در بین گروههای مسلح تروریست ترکمان ادامه میدهد، به گونه ای که شماری از افسران ارتش ترکیه و نیروهای اطلاعات نظامی این کشور اقدام به بازدید از پایگاههای آموزشی این گروههای مسلح تروریست که خود اقدام به احداث این پایگاهها بر روی خاک کشور سوریه کرده اند، می نمایند و برای آموزش این گروههای تروریست از انواع سلاح و انواع مختلفی از عملیات تروریستی بهره می گیرند و این آموزش ها بیشتر در منطقه اعزاز صورت می گیرد.

همچنین ارتش ترکیه و سرویسهای اطلاعات نظامی ارتش ترکیه گذرگاههای متعددی را برای خود و تردد گروههای تروریستی در اطراف روستای اطمه احداث کرده اند.

همچنین نیروهای مسلح ارتش ترکیه وارد بخش دیگری از اراضی جمهوری عربی سوریه در نزدیک موسسه اکثار البذار در نزدیک شهر راس العین در استان الحسکه شدند و اقدام به احداث یک دیوار سیمانی کردند، همچنین این نیروها دیوار دیگری را به ارتفاع 6 متر در داخل اراضی خاک سوریه در منطقه الشرقیه نمودند، این دیوار در در مقابل روستای عراده از توابع منطقه راس العین است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار