از سوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی؛

آغاز فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی اعلام شد

از سوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی در مشهد مقدس اعلام شد.
کد خبر: ۶۷۰۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰ - 28May 2024

آغاز فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضویبه گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید جلال حسینی» دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی در نشست خبری این جشنواره که امروز (سه‌شنبه، هشتم خرداد ۱۴۰۳) در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: این جشنواره از سال ۱۳۸۹ در کشور کلید خورد و پس از برپایی دو دوره نخست در همدان، برگزاری آن از دوره سوم به بعد با توجه به ظرفیت‌های آستان قدس رضوی به این مجموعه در مشهد واگذار شد.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی گفت: در مجموع سه هزار و ۷۴۵ اثر در دوره‌های گذشته به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است چنان‌که در سیزدهمین دوره آن، ۴۱۰ اثر به زبان فارسی و سایر زبان‌های خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی با تأکید بر این‌که با هدف عمق بخشی کمی و کیفی به جشنواره، چهاردهمین دوره آن با سیاق جدیدی برگزار می‌شود، افزود: مهمترین هدف برپایی این دوره جشنواره، گسترش فعالیت‌های علمی، پژوهشی، ادبی و هنری مرتبط با سیره، زندگی و شخصیت حضرت رضا (ع) است.

بخش‌های مختلف جشنواره

حسینی بیان کرد: این دوره جشنواره در بخش اصلی دارای هشت محور شامل «حدیث و رجال»، «اخلاق، علوم تربیتی و آموزشی»، «فقه و حقوق»، «فلسفه و کلام»، «روان‌شناسی»، «علوم اجتماعی»، «سیره، تاریخ و مردم‌شناسی» و «طب‌الرضا (ع) با دو رویکرد طب قدیم و جدید» است.

وی ادامه داد: بخش فرعی جشنواره نیز در هشت محور اعم از «خاندان امام رضا (ع)»، «اصحاب امام رضا (ع)»، «حرم و اماکن متبرکه»، «مشهدالرضا»، «مشاهیر رضوی»، «زیارت رضوی»، «نفایس رضوی» و «موقوفات رضوی» است.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی افزود: بخش بین‌الملل نیز به آثار ناشران غیرایرانی که به زبان‌های زنده و پرمخاطب جهان انتشار یافته است، اختصاص دارد.

وی گفت: بخش جدیدی تحت عنوان «خادم کتاب رضوی» به بخش‌های چهاردهمین دوره این جشنواره افزوده شده است. در این بخش «پدیدآورندگان»، «کتاب‌پردازان» و «ناشرانی» که در یک دوره سه ساله برگزاری جشنواره دارای بیشترین آثار انتشار یافته رضوی باشند، به عنوان خادم کتاب رضوی انتخاب می‌شوند.

حسینی با اشاره به این‌که بخش ویژه‌ای در دو محور برای این دوره جشنواره در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در محور نخست در راستای همکاری با پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع)، از پدیدآورنده برترین کتاب انتشار یافته با شعار «اندیشه تمدنی امام رضا (ع)؛ عدالت برای همه، ظلم برای هیچ‌کس» تقدیر خواهد شد.

وی افزود: در محور دوم این بخش ویژه نیز از آثار انتشار یافته برای کودکان یا نوجوانان با رویکرد آموزه‌های معارفی، اخلاقی و تاریخی در حوزه معارف رضوی یا زیارت، تقدیر خواهد شد.

برنامه‌های جانبی

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی بیان کرد: کتاب‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره باید در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ و حداقل در ۳۲ صفحه به صورت رسمی منتشر شده باشد. در راستای حمایت از آثار ترجمه شده از زبان فارسی به زبان‌های دیگر، این آثار نیز مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

وی گفت: همچنین آثار ارسالی، در قالب‌های گوناگون اعم از تألیف و تصنیف، ترجمه، شعر، فیلم‌نامه، داستان و رمان، کتاب دیجیتال و...، پذیرش می‌شوند.

حسینی ادامه داد: به یک اثر ویژه نیز به عنوان اثر فاخر و برگزیده جشنواره، نشان رضوی اهدا می‌شود و مورد حمایت ویژه برای انتشار قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص برنامه‌های جانبی جشنواره نیز گفت: این برنامه‌ها شامل برپایی نمایشگاهی از آثار رسیده به دبیرخانه و برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار رسیده به جشنواره خواهد بود. همچنین آثار برگزیده جشنواره با کسب مجوز از صاحبان آثار به زبان‌های زنده دنیا ترجمه می‌شود.

حسینی بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان اسفندماه ۱۴۰۳ آثار خود را به دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی ارسال کنند. همزمان با دهه کرامت ۱۴۰۴ نیز مراسم اختتامیه و معرفی و تقدیر از آثار برتر جشنواره برگزار خواهد شد.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی افزود: امیدواریم بتوانیم به نتایج این جشنواره و این حرکت عمیق علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی یعنی شناسایی، تجلیل و حمایت از پدیدآورندگان و تولیدکنندگان آثار برتر علمی، فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ رضوی و گسترش ارزش‌های دینی و معارف اهل بیت (ع) در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب برسیم.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی امروزه به عنوان پیشران در این آستان مقدس برای رسیدن به مرجعیت علمی حرکت می‌کند و توانسته در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون منبع اطلاعاتی را در دسترس اهل کتاب و کتابخوانی قرار دهد.

حسینی با ارائه آماری از خدمات‌رسانی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و رشد ۳۶ درصدی جذب مخاطبان آن گفت: همچنین با ایجاد تحولاتی در موزه‌های این آستان مقدس، این موزه‌ها در ارزیابی ایکوم در بین موزه‌های کشور توانسته از ۱۴ شاخص در ۱۱ شاخص رتبه‌های برتر را به خود اختصاص دهد.

ارسال گسترده فراخوان در داخل و خارج کشور

همچنین حجت‌الاسلام «علی باقری» دبیر علمی جشنواره اظهار داشت: استادان برجسته‌ای از مراکز علمی طراز اول کشور اعم از حوزه علمیه قم و خراسان، دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی و سایر دانشگاه‌های بزرگ کشور در شورای علمی و هیئت داوران جشنواره حضور دارند و ارزیابی آثار در چند مرحله صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در حوزه ادبیات داستانی که مورد توجه نسل جوان در دنیا قرار دارد با محوریت ائمه اطهار (ع)، آثار محدودی منتشر شده است، اما با اهتمام این جشنواره در دوره‌های مختلف شاهد گردآوری آثار فاخری در این حوزه بودیم.

باقری تصریح کرد: باید با زبان روز به معرفی سیره و شخصیت ائمه اطهار (ع)، معرفی معارف اهل بیت (ع) و معرفی نقش اجتماعی و سیاسی و رهبری تمدن اسلامی آنان بپردازیم.

در ادامه «مهدی قیصری‌نیک» دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی نیز ضمن ارائه گزارش کوتاهی از چگونگی ارسال فراخوان این جشنواره در سیزدهمین دوره خاطرنشان کرد: در دوره جدید برگزاری جشنواره نیز به صورت گسترده و به روش‌های مختلف فراخوان چهاردهمین دوره برای اهل علم و پژوهش در داخل و خارج کشور ارسال می‌شود.

همچنین در بخش پایانی این نشست خبری از پوستر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی با حضور «عبدالحمید طالبی» رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره رونمایی شد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار