مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس کردستان:

ایجاد فناوری واقعیت افزوده مجازی در بخش گردشگری دفاع مقدس

سرهنگ کلوندی گفت: می‌توان با هزینه‌های نه چندان بالایی، واقعیت افزوده مجازی را در بخش گردشگری دفاع مقدس برای گردشگران ایجاد کنیم.
کد خبر: ۶۷۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۳ - 30May 2024

ایجاد فناوری واقعیت افزوده مجازی  در بخش گردشگری دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، سرهنگ پاسدار «علی کلوندی» مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری این استان ضمن تاکید بر همکاری و مشارکت های دو جانبه اظهار داشت: گسترش تعامل‌ها بین قومیت‌ها زمینه‌ساز امنیت پایدار است که در استان کردستان ظرفیت‌ها و فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها به قدری تنوع دارند که خود به خود می‌تواند مردم را جذب کند.

سرهنگ کلوندی با اشاره به اقبال مردم استان‌های دیگر به استان کردستان در ایام تعطیلات گفت: در راستای استمرار موثر ابلاغ پیام فرهنگی و معنوی حماسه‌ دفاع مقدس، بخش گردشگری جنگ و دفاع مقدس در حال فعالسازی می‌باشد و با حضور جناب استاندار و مسئولین، کار خاک‌برداری موزه و ساخت آن را آغاز شده است.

مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان بر پیشرفت و توسعه بخش گردشگری جنگ و دفاع مقدس تاکید کرد و خواستار مشارکت و همکاری موثر و پررنگ میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان جهت تبدیل این بخش به یکی از مقاصد گردشگران شد.

سرهنگ کلوندی با توجه به ابعاد گوناگون دفاع‌ مقدس از منظر گردشگری تصریح کرد: بخش گردشگری دفاع مقدس در واقع به حدی جذابیت دارد که اکثر طیف‌های جمعیتی علاقه به بازدید از آنجا را دارند ومضاف براین می‌تواند در گردشگری داخلی استان نیز اثرگذار باشد. 

وی ایجاد بستر برای توسعه گردشگری دفاع‌ مقدس در استان کردستان را امری ضروری در مسیر پاسداری و نشر ارزش‌های دینی، ملی و معنوی دوران جنگ تحمیلی دانست. 

مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان بخش محتوایی این پروژه عظیم را اثرگذارترین و مهم‌ترین بخش عنوان کرد و افزود: در امر پژوهشی  به عنوان مثال پیشمرگان مسلمان کرد خود به تنهایی یک سوژه کلان به حساب می‌آید و سوژه‌های دیگربه عنوان زیر مجموعه های آن تعریف می شود.

وی ادامه داد: بعد از تایید اطلاعات جمع‌آوری شده، سوژه‌ها به محتوا تبدیل می‌شوند کمااینکه پالنگان به عنوان یک نقطه جغرافیای خاص تبدیل به یک محتوا شده است که البته طبق رایزنی صورت گرفته با دانشگاه در راستای تهیه محتوا از توان و ظرفیت اساتید دانشگاه نیزبهره‌مند خواهیم شد.

سرهنگ کلوندی با بیان اینکه تولیدات رسانه‌ای و فضای مجازی و استفاده از ظرفیت گسترده این فضا برای معرفی جاذبه‌های دفاع مقدس یک مهم دیگر است، تصریح کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم بخش عمده‌ای از رزمندگان عزیز ایران در این استان رزمنده بوده‌اند و بسیاری از افرادی که به این استان سفر می‌کنند از رزمنده بودنشان در این استان خبر می‌دهند.

وی به علاقه مندی نسل جوان و دانش آموزان به یادگاران دفاع مقدس و یادمان های شهدا در حین در بازدید از باشگاه افسران اشاره و تاکید کرد: راه‌اندازی گردشگری جنگ علاوه بر آشنایی نسل امروز جامعه با دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ شهادت و پاسداشت جایگاه و میراث شهیدان در جامعه نیز بسیار موثر است.  

مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان از باشگاه افسران به عنوان یکی از مقاصد اصلی سفرهای اردویی راهیان نور نام برد و افزود: در سال بین ۵ تا ۵۰ هزار نفر بازدید کننده از باشگاه افسران را داریم به طوری که در همین هفته اخیر بیش از ۳۰۰۰ نفر برای بازدید از این مکان مراجعه کرده‌اند و ما نیز آنها را به سمت سایر موزه‌ها در سطح استان هدایت کرده ایم که البته ضرورت دارد در بخش محتوای معرفی جاذبه‌های استان به ما یاری برسانید. 

وی با بیان اینکه می‌توان با هزینه‌های نه چندان بالایی، واقعیت افزوده مجازی را در بخش گردشگری دفاع مقدس برای گردشگران ایجاد کنیم، تصریح کرد: در این فناوری هم قبور شهدا می‌تواند هوشمند باشد وهم با ایجاد پنل‌های لمسی و دیگر ابزارهای مربوط به این فناوری محیطی جذاب را برای بازدیدکننده فراهم کرد.

سرهنگ کلوندی عدم زیر ساخت های مناسب در برخی از قسمت‌های بخش گردشگری دفاع مقدس را موجب ایجاد زحماتی برای گردشگران عنوان و بر همکاری میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان در مرتفع نمودن برخی مشکلات تاکید کرد.

مدیر کل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان یادمان‌های دفاع مقدس شهرستان‌ها را به عنوان یکی از مقوله های گردشگری و توسعه فرهنگ دفاع مقدس معرفی کرد و اظهار داشت: متاسفانه در حوزه معرفی شخصیت‌های دفاع مقدس اقدامی درخور صورت نگرفته است برای مثال در پارک مشاهیر آبیدر که تندیس شخصیت‌های اثرگذار استان را در آنجا قرار داده‌اند هیچ نشانی از شخصیت‌های دفاع مقدس وجود ندارد.

وی افزود: پدر شهیدان قادر خان زاده که ۶ فرزندش را تقدیم این ملت کرده است یا شهیدان نمکی که تنها مادر پیرشان زنده است یا برادران شبلی یا برخی افراد مانند حاج میکائیل حمه گلانی از فرماندهان پیشمرگ مسلمان کرد یا حاج ناصح ؛ فرمانده پيشكسوت سپاه سروآباد و از بنيانگذاران سازمان پيشمرگان مسلمان كرد که با  شهيد احمد متوسليان هم رزم بوده و با هم ماموريت هاي زيادي را با موفقيت انجام داده اند لازم است همچون سایر مشاهیر به مردم شناسانده شوند. 

سرهنگ کلوندی در پایان یکی دیگر از کمبودهای فرهنگی استان در حوزه دفاع مقدس را نبود کتابخانه تخصصی دفاع مقدس عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: برای دسترسی اقشار مختلف جامعه به کتاب‌های دفاع مقدس لازم است که حتما یک کتابخانه و یک نمایشگاه دائمی از آثار دفاع مقدس در استان وجود داشته باشد که هم استانی‌ها و مسافرانی که وارد استان می‌شوند به این کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.

نظر شما
پربیننده ها