سفیر ایران در مراسم یادبود رییس جمهور و وزیر خارجه در سازمان ملل:

همدردی کشور‌ها بیانگر عشق و احترام آنها به مردم ایران و قربانیان سقوط بالگرد است

ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در مراسم یادبود رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: از همدردی تمامی کشور‌ها در این رویداد حزن‌انگیز صمیمانه قدردانی می‌کنم؛ این همدردی بیانگر عشق و احترام آنها به مردم ایران و قربانیان این حادثه تلخ است.
کد خبر: ۶۷۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱ - 30May 2024

سفیر ایران: همدردی کشور‌ها بیانگر عشق و احترام آنها به مردم ایران و قربانیان سقوط بالگرد استبه گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای گرامیداشت یاد و خاطره جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مایلم به نمایندگی از دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و از جانب خودم از ریاست محترم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دبیرکل محترم سازمان ملل متحد و همه حاضران بابت برگزاری این نشست جهت ادای احترام و گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای سید ابراهیم رئیسی و وزیر فقید امور خارجه، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان، عمیقاً قدردانی نمایم. درگذشت غم‌انگیز آنها برای ملت ما و کسانی که آنها را می‌شناختند، ضایعه شگرفی بود.

متن کامل سخنان سفیر ایران به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِّنَ ٱلمُومِنِینَ رِجَال صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَّن قَضَی نَحبهُۥ وَ مِنهم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِیلا

آقای رئیس، حضار محترم.

مایلم به نمایندگی از دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و از جانب خودم از ریاست محترم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دبیرکل محترم سازمان ملل متحد و همه حاضران بابت برگزاری این نشست جهت ادای احترام و گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای سید ابراهیم رئیسی و وزیر فقید امور خارجه، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان، عمیقاً قدردانی نمایم. درگذشت غم‌انگیز آنها برای ملت ما و کسانی که آنها را می‌شناختند ضایعه شگرفی بود.

همچنین از تمامی کسانی که صبح امروز به‌ویژه به نمایندگی از گروه‌های منطقه‌ای به ایراد سخنرانی پرداختند، بابت سخنان محبت‌آمیز و تسلیت صمیمانه‌شان به دولت و ملت ایران و نیز خانواده رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فقیدمان قدردانی می‌کنم.

رئیس‌جمهور و وزیر فقید، رهبرانی با بصیرت بودند که دوره ریاست‌جمهوری و وزارت آنها به ارتقای صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه و فراتر از آن اختصاص داشت. اصول حسن همجواری، احترام متقابل و تعهد به حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل متحد و چندجانبه‌گرایی سنگ‌بنای سیاست خارجی آنان را تشکیل می‌داد.

به‌لطف چشم‌انداز و رهبری آنها، پیشرفت قابل‌توجهی به‌ویژه در مشارکت‌ها و تعامل بین‌المللی حاصل گشت. رئیس جمهور فقید رهبری فداکار بود که به‌دلیل تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش برای تقویت سیاست همسایگی، ایجاد اعتماد، و ترویج گفتگو در منطقه و فراتر از آن مورد احترام گسترده قرار گرفت. ایشان معمار واقعی صلح و همکاری به‌شمار می‌رفت و تعهد وی به صلح، ثبات، توسعه و حق تعیین سرنوشت برای تمام فلسطینیان تزلزل‌ناپذیر بود.

دولت جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری و هدایت رئیس‌جمهور فقید، پیوسته در تمامی تلاش‌ها برای حفظ صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس مشارکت و از آنها حمایت کرد؛ رویکردی که منتهی به ایجاد پل‌های متعدد برادری و همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و ... شد. ایشان در دوران درخشان ریاست‌جمهوری خود، اولویت سیاست خارجی دولت را بر تقویت روابط قوی‌تر با کشور‌های همسایه و منطقه قرار داد.

در عین حال، ایشان بر توسعه و تقویت روابط با سایر نقاط جهان، به‌ویژه آفریقا و آمریکای لاتین، تأکید زیادی داشت. سفر‌های خارجی متعدد وی، از جمله دو سفر قابل‌توجه به نیویورک برای نشست سالانه مجمع عمومی، که در این تریبون دیدگاه‌ها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی می‌کرد، بیان‌گر ماهیت فعالانه دستور کار سیاست خارجی دولت وی بود.

به همین ترتیب، وزیر امور خارجه فقید دیپلماتی برجسته بود که به‌خاطر کمک‌هایش به دیپلماسی منطقه‌ای، اصول حسن همجواری و همکاری‌های بین‌المللی بسیار مورد توجه قرار گرفت. درک عمیق پیچیدگی‌های روابط بین‌المللی و پیگیری بی‌وقفه احترام متقابل از ویژگی‌های کار او در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی بود.

آقای رئیس.

بی‌تردید دستاورد‌هایی که در دوره کوتاه، اما درخشان رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فقید به‌دست آمد، سنگ‌بنای استواری برای نسل‌های آتی خواهد بود. آنها میراث ژرفی از خود بر جای گذاشته و سهم عمده‌ای در تلاش‌ها در سراسر منطقه برای ایجاد منطقه‌ای صلح‌آمیز بر اساس اعتماد، همکاری و دوستی داشته‌اند. پایبندی آنان به این آرمان‌ها، اثری پاک‌نشدنی بر ملت ما و جهان بر جای گذاشته است.

تعهد تزلزل‌ناپذیر آنها به اصول عدالت و برابری، امید و پایداری را در دل مردم و منطقه ما و فراتر از آن برانگیخت. میراث شهید رئیسی و امیرعبداللهیان همچنان به ما انگیزه می‌دهد تا برای منطقه و جهان صلح‌آمیزتر و امن‌تر تلاش کنیم.

در این لحظه غم‌انگیز، تأثیر عمیق هر دو رهبر بر زندگی و ملت ما را نیز به یاد می‌آوریم. آنها صرفاً شخصیت مقتدری نبودند، بلکه نماد امید، انعطاف‌پذیری، و قدرت پایدار حکمرانی خوب و دیپلماسی نیز بودند. ما متعهد به حفظ اصول صلح، امنیت، عدالت و چندجانبه‌گرایی هستیم؛ اصولی که مورد حمایت خستگی‌ناپذیر آنان بود.

ما به مسیر خود تحت رهبری رئیس جمهور بعدی که در انتخابات ۲۸ ژوئن انتخاب خواهد شد، ادامه خواهیم داد.

در خاتمه، مجدداً از همدردی تمامی کشور‌ها در این رویداد حزن‌انگیز صمیمانه قدردانی می‌کنم؛ این همدردی بیان‌گر عشق و احترام آنها به مردم ایران و قربانیان این حادثه تلخ است.

باشد که روح‌شان قرین آرامش و میراث‌شان همچنان الهام‌بخش همه ما باشد.

همانا ما از آن خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم.

سپاسگزارم.

مراسم یادبود شهیدان آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و سایر شهدای سانحه بالگرد ایرانی روز پنجشنبه به وقت محلی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد و مجددا مجمع عمومی سازمان ملل یک دقیقه به احترام آنان سکوت کرد و ایستاد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رییس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار