«فرودگاه سقز» هدیه ماندگار شهید رئیسی به مردم کردستان
توجه ویژه دولت سیزدهم و شخص شهید جمهور به استان کردستان بر همگان عیان است، در سفر سوم شهید رئیسی به کردستان جدای از پروژه بزرگ راهآهن سنندج، فرودگاه سقز نیز مورد بهرهبرداری قرار گرفت و به عنوان هدیهای ماندگار در ذهن کردستانیها حک شد.
به گزارش خبرگزاری دفاعپرس از کردستان ،روزهای پایانی دولتها فرصتی است تا آمارها از کارهای عمرانی، فرهنگی و سایر بخشها افزایش پیدا کند، آماری که بعدها عملکرد دولتها از آن استنباط میشود در این میان از آنچه که هست و افتتاح میشود و کم و کیف آن که بگذریم گاه با مواردی از آن چه که نیست و افتتاح میشود، رو به رو میشویم؛ پدیدهای البته قدیمی اما آشنا که گاه دولتمردان با بهانههای مختلف سعی در موجه جلوهدادن آن دارد.شاید از لحاظ منطقی پروژهای که بالای 90 درصد پیشرفت دارد و مطالبات تاسیس آن پرداخت شده و همچنین سرمایه لازم برای بهرهبرداری کامل از آن فراهم است قابل درک باشد اما در این میان با یک پدیده در دولتهای قبل به ویژه در دولت دوازدهم رو به رو بودیم که گاهاً به صورت رگباری با تمام توان در ماههای پایانی هر آن چه هست را افتتاح کردند. افتتاحهایی که گاهی حتی در برخی از موارد پروژه کمتر از 70 درصد پیشرفت داشته است آنچه این افتتاحهای ظاهری به وجود میآورد علاوه بر القای حس ناامیدی به جامعه موجب سردرگمی در برنامهریزی و اختصاص بودجه در کشور میشود و نظم برنامهای را مخدوش میکند کم نبودند مگا پروژههایی که با افتتاح عجولانه پرونده اختصاص بودجه و ردیف بودجهای آنها بسته شده و در دولت بعدی مشخص میشود که نیاز به تخصیص بودجه دارد و برنامهریزیها را بهم میریزد؛ البته این سوای هزاران بار منفی این چنین پروژههای برای کشور است.فرودگاه سقز، راهآهن همدان ـ سنندج، سد چراغویس، جاده مریوان ـ سنندج و ...از مگاپروژههایی بود که در دولت دوازدهم در میان شانتاژهای گسترده رسانهای افتتاح شد ولی نه فرودگاه سقز بعد از این افتتاح تیکاف هواپیمایی به خود دید و نه مردم سنندج صدای سوت قطار را شنیدند!
پایان نیمه تمام ها در دولت شهید جمهور
مطالعات فرودگاه سقز به عنوان دومین فرودگاه استان کردستان در سال 1375 آغاز شد و تا سال 1384 مطالعات جانبی آن ادامه پیدا کرد پروژه فرودگاه سقز سال 1384 کلنگزنی شد فرودگاهی که بعد از انتظار 18 ساله مردم در روزهای پایانی دولت گذشته در شرایطی که به هیچ عنوان آماده بهرهبرداری نبود در میان بسیاری از اما و اگرها و انتقادها مورد بهرهبرداری قرار گرفت.براساس گزارشات موجود از سال 84 تا 93 حدود 70 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد، بنا به دلایل مختلف پیمانکار و مشاور پروژه برکنار و کار متوقف شد و بعد از حدود 4 سال توقف پروژه، سال 1397 بار دیگر روند اجرای آن با کارفرمایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران طی تفاهمنامهای با استانداری کردستان از سرگرفت.کار احداث ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها به ۲ شرکت بومی استان کردستان واگذار شد و شرکت جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را بر عهده گرفت.تزریق اعتبارات موجب شد که پیشرفت فیزیکی فرودگاه در سال 99 به بیش از 50 درصد برسد و طی مراسمی با وجود تمام اما و اگرها و گاردهایی با عنوان فاز نخست فرودگاه سقز با یک پرواز نمایشی که بعدها معلوم شد که هواپیما آزمایشی بوده و حتی در آن پرواز دچار مشکل شد، به بهرهبرداری رسید.فاز نخست فرودگاه در حالی تیرماه 1399 بدون اینکه کار ساخت ساختمانهای عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتشنشانی فرودگاه، ساختمان اداری، ساختمان سپاه فرودگاه و چند ساختمان دیگر به اتمام برسد، افتتاح شد و رویایی مردم سقز در ایستگاه همان پرواز نمایشی باقی ماند.
نقش مهم فرودگاه سقز در پازل توسعه کردستان
هواپیمای 8 نفرهای که برای تست در فرودگاه سقز در دولت دوازدهم در مراسم افتتاح فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت به دلیل فرود در این فرودگاه ناتمام دچار نقص فنی جدی شد.فرودگاه سقز با توجه به نقش مهمی که در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهرهمندی آن در بخشهای مختلف دارد، وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستانهای بانه، احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه نیاز و ضرورت این فرودگاه را دوچندان کرده است بر همین اساس فرودگاه سقز جز 30 پروژه اولویتدار دولت سیزدهم در استان کردستان قرار گرفت.در جریان سفر رئیس جمهور شهید به کردستان 200 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت سال 1401 از محل منابع شرکت فرودگاهها یک هزار و 200 میلیارد ریال به این پروژه تزریق شد و مجددا شروع به کار کرد.برای ساخت فرودگاه سقز 500 میلیارد تومان هزینه شد پروژهای که در زمان بهرهبرداری ارزش ریالی آن معادل 2 هزار میلیارد تومان بود،در سومین سفر استانی شهید رئیسی به کردستان بهرهبرداری از آن آغاز شد و به این ترتیب وعدههایی که دیگران دادند و عمل نکردند را جامه عمل پوشاند.
رهاورد رییس جمهور شهید در دومین سفر به کردستان
«فرودگاه سقز» هدیه ماندگار شهید رئیسی به مردم کردستان
توجه ویژه دولت سیزدهم و شخص شهید جمهور به استان کردستان بر همگان عیان است، در سفر سوم شهید رئیسی به کردستان جدای از پروژه بزرگ راهآهن سنندج، فرودگاه سقز نیز مورد بهرهبرداری قرار گرفت و به عنوان هدیهای ماندگار در ذهن کردستانیها حک شد.
خبرگزاری فارس استان کردستان/روزهای پایانی دولتها فرصتی است تا آمارها از کارهای عمرانی، فرهنگی و سایر بخشها افزایش پیدا کند، آماری که بعدها عملکرد دولتها از آن استنباط میشود در این میان از آنچه که هست و افتتاح میشود و کم و کیف آن که بگذریم گاه با مواردی از آن چه که نیست و افتتاح میشود، رو به رو میشویم؛ پدیدهای البته قدیمی اما آشنا که گاه دولتمردان با بهانههای مختلف سعی در موجه جلوهدادن آن دارد.شاید از لحاظ منطقی پروژهای که بالای 90 درصد پیشرفت دارد و مطالبات تاسیس آن پرداخت شده و همچنین سرمایه لازم برای بهرهبرداری کامل از آن فراهم است قابل درک باشد اما در این میان با یک پدیده در دولتهای قبل به ویژه در دولت دوازدهم رو به رو بودیم که گاهاً به صورت رگباری با تمام توان در ماههای پایانی هر آن چه هست را افتتاح کردند. افتتاحهایی که گاهی حتی در برخی از موارد پروژه کمتر از 70 درصد پیشرفت داشته است آنچه این افتتاحهای ظاهری به وجود میآورد علاوه بر القای حس ناامیدی به جامعه موجب سردرگمی در برنامهریزی و اختصاص بودجه در کشور میشود و نظم برنامهای را مخدوش میکند کم نبودند مگا پروژههایی که با افتتاح عجولانه پرونده اختصاص بودجه و ردیف بودجهای آنها بسته شده و در دولت بعدی مشخص میشود که نیاز به تخصیص بودجه دارد و برنامهریزیها را بهم میریزد؛ البته این سوای هزاران بار منفی این چنین پروژههای برای کشور است.فرودگاه سقز، راهآهن همدان ـ سنندج، سد چراغویس، جاده مریوان ـ سنندج و ...از مگاپروژههایی بود که در دولت دوازدهم در میان شانتاژهای گسترده رسانهای افتتاح شد ولی نه فرودگاه سقز بعد از این افتتاح تیکاف هواپیمایی به خود دید و نه مردم سنندج صدای سوت قطار را شنیدند!
پایان نیمه تمام ها در دولت شهید جمهور
مطالعات فرودگاه سقز به عنوان دومین فرودگاه استان کردستان در سال 1375 آغاز شد و تا سال 1384 مطالعات جانبی آن ادامه پیدا کرد پروژه فرودگاه سقز سال 1384 کلنگزنی شد فرودگاهی که بعد از انتظار 18 ساله مردم در روزهای پایانی دولت گذشته در شرایطی که به هیچ عنوان آماده بهرهبرداری نبود در میان بسیاری از اما و اگرها و انتقادها مورد بهرهبرداری قرار گرفت.براساس گزارشات موجود از سال 84 تا 93 حدود 70 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد، بنا به دلایل مختلف پیمانکار و مشاور پروژه برکنار و کار متوقف شد و بعد از حدود 4 سال توقف پروژه، سال 1397 بار دیگر روند اجرای آن با کارفرمایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران طی تفاهمنامهای با استانداری کردستان از سرگرفت.کار احداث ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها به ۲ شرکت بومی استان کردستان واگذار شد و شرکت جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را بر عهده گرفت.تزریق اعتبارات موجب شد که پیشرفت فیزیکی فرودگاه در سال 99 به بیش از 50 درصد برسد و طی مراسمی با وجود تمام اما و اگرها و گاردهایی با عنوان فاز نخست فرودگاه سقز با یک پرواز نمایشی که بعدها معلوم شد که هواپیما آزمایشی بوده و حتی در آن پرواز دچار مشکل شد، به بهرهبرداری رسید.فاز نخست فرودگاه در حالی تیرماه 1399 بدون اینکه کار ساخت ساختمانهای عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتشنشانی فرودگاه، ساختمان اداری، ساختمان سپاه فرودگاه و چند ساختمان دیگر به اتمام برسد، افتتاح شد و رویایی مردم سقز در ایستگاه همان پرواز نمایشی باقی ماند.
نقش مهم فرودگاه سقز در پازل توسعه کردستان
هواپیمای 8 نفرهای که برای تست در فرودگاه سقز در دولت دوازدهم در مراسم افتتاح فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت به دلیل فرود در این فرودگاه ناتمام دچار نقص فنی جدی شد.فرودگاه سقز با توجه به نقش مهمی که در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهرهمندی آن در بخشهای مختلف دارد، وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستانهای بانه، احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه نیاز و ضرورت این فرودگاه را دوچندان کرده است بر همین اساس فرودگاه سقز جز 30 پروژه اولویتدار دولت سیزدهم در استان کردستان قرار گرفت.در جریان سفر رئیس جمهور شهید به کردستان 200 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت سال 1401 از محل منابع شرکت فرودگاهها یک هزار و 200 میلیارد ریال به این پروژه تزریق شد و مجددا شروع به کار کرد.برای ساخت فرودگاه سقز 500 میلیارد تومان هزینه شد پروژهای که در زمان بهرهبرداری ارزش ریالی آن معادل 2 هزار میلیارد تومان بود،در سومین سفر استانی شهید رئیسی به کردستان بهرهبرداری از آن آغاز شد و به این ترتیب وعدههایی که دیگران دادند و عمل نکردند را جامه عمل پوشاند.
رهاورد رییس جمهور شهید در دومین سفر به کردستان
افتتاح بیش از 38 هزار میلیارد تومان پروژه و تصویب بیش از 16هزار میلیارد تومان، افتتاح فرودگاه سقز، خط ریلی سنندج، افتتاح چندین هزار میلیارد پروژه آبی، کلان پروژههای حوزه صنعت و کشاورزی و بازگشایی بازارچههای مرزی و عملیاتی شدن منطقه آزاد بانه و مریوان و... رهاورد آخرین سفر رییس جمهور شهید به کردستان بود.استان کردستان استان اول کشور در زمینه جذب اعتبارات مصوبات سفر رییس جمهور در دور اول سفر بود و به لحاظ تصویب مصوبات نیز در دور دوم سفر بیشترین مصوبات را به خود اختصاص داده است.
«فرودگاه سقز» هدیه ماندگار شهید رئیسی به مردم کردستان
توجه ویژه دولت سیزدهم و شخص شهید جمهور به استان کردستان بر همگان عیان است، در سفر سوم شهید رئیسی به کردستان جدای از پروژه بزرگ راهآهن سنندج، فرودگاه سقز نیز مورد بهرهبرداری قرار گرفت و به عنوان هدیهای ماندگار در ذهن کردستانیها حک شد.
خبرگزاری فارس استان کردستان/روزهای پایانی دولتها فرصتی است تا آمارها از کارهای عمرانی، فرهنگی و سایر بخشها افزایش پیدا کند، آماری که بعدها عملکرد دولتها از آن استنباط میشود در این میان از آنچه که هست و افتتاح میشود و کم و کیف آن که بگذریم گاه با مواردی از آن چه که نیست و افتتاح میشود، رو به رو میشویم؛ پدیدهای البته قدیمی اما آشنا که گاه دولتمردان با بهانههای مختلف سعی در موجه جلوهدادن آن دارد.شاید از لحاظ منطقی پروژهای که بالای 90 درصد پیشرفت دارد و مطالبات تاسیس آن پرداخت شده و همچنین سرمایه لازم برای بهرهبرداری کامل از آن فراهم است قابل درک باشد اما در این میان با یک پدیده در دولتهای قبل به ویژه در دولت دوازدهم رو به رو بودیم که گاهاً به صورت رگباری با تمام توان در ماههای پایانی هر آن چه هست را افتتاح کردند. افتتاحهایی که گاهی حتی در برخی از موارد پروژه کمتر از 70 درصد پیشرفت داشته است آنچه این افتتاحهای ظاهری به وجود میآورد علاوه بر القای حس ناامیدی به جامعه موجب سردرگمی در برنامهریزی و اختصاص بودجه در کشور میشود و نظم برنامهای را مخدوش میکند کم نبودند مگا پروژههایی که با افتتاح عجولانه پرونده اختصاص بودجه و ردیف بودجهای آنها بسته شده و در دولت بعدی مشخص میشود که نیاز به تخصیص بودجه دارد و برنامهریزیها را بهم میریزد؛ البته این سوای هزاران بار منفی این چنین پروژههای برای کشور است.فرودگاه سقز، راهآهن همدان ـ سنندج، سد چراغویس، جاده مریوان ـ سنندج و ...از مگاپروژههایی بود که در دولت دوازدهم در میان شانتاژهای گسترده رسانهای افتتاح شد ولی نه فرودگاه سقز بعد از این افتتاح تیکاف هواپیمایی به خود دید و نه مردم سنندج صدای سوت قطار را شنیدند!
پایان نیمه تمام ها در دولت شهید جمهور
مطالعات فرودگاه سقز به عنوان دومین فرودگاه استان کردستان در سال 1375 آغاز شد و تا سال 1384 مطالعات جانبی آن ادامه پیدا کرد پروژه فرودگاه سقز سال 1384 کلنگزنی شد فرودگاهی که بعد از انتظار 18 ساله مردم در روزهای پایانی دولت گذشته در شرایطی که به هیچ عنوان آماده بهرهبرداری نبود در میان بسیاری از اما و اگرها و انتقادها مورد بهرهبرداری قرار گرفت.براساس گزارشات موجود از سال 84 تا 93 حدود 70 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد، بنا به دلایل مختلف پیمانکار و مشاور پروژه برکنار و کار متوقف شد و بعد از حدود 4 سال توقف پروژه، سال 1397 بار دیگر روند اجرای آن با کارفرمایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران طی تفاهمنامهای با استانداری کردستان از سرگرفت.کار احداث ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها به ۲ شرکت بومی استان کردستان واگذار شد و شرکت جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را بر عهده گرفت.تزریق اعتبارات موجب شد که پیشرفت فیزیکی فرودگاه در سال 99 به بیش از 50 درصد برسد و طی مراسمی با وجود تمام اما و اگرها و گاردهایی با عنوان فاز نخست فرودگاه سقز با یک پرواز نمایشی که بعدها معلوم شد که هواپیما آزمایشی بوده و حتی در آن پرواز دچار مشکل شد، به بهرهبرداری رسید.فاز نخست فرودگاه در حالی تیرماه 1399 بدون اینکه کار ساخت ساختمانهای عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتشنشانی فرودگاه، ساختمان اداری، ساختمان سپاه فرودگاه و چند ساختمان دیگر به اتمام برسد، افتتاح شد و رویایی مردم سقز در ایستگاه همان پرواز نمایشی باقی ماند.
نقش مهم فرودگاه سقز در پازل توسعه کردستان
هواپیمای 8 نفرهای که برای تست در فرودگاه سقز در دولت دوازدهم در مراسم افتتاح فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت به دلیل فرود در این فرودگاه ناتمام دچار نقص فنی جدی شد.فرودگاه سقز با توجه به نقش مهمی که در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهرهمندی آن در بخشهای مختلف دارد، وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستانهای بانه، احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه نیاز و ضرورت این فرودگاه را دوچندان کرده است بر همین اساس فرودگاه سقز جز 30 پروژه اولویتدار دولت سیزدهم در استان کردستان قرار گرفت.در جریان سفر رئیس جمهور شهید به کردستان 200 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت سال 1401 از محل منابع شرکت فرودگاهها یک هزار و 200 میلیارد ریال به این پروژه تزریق شد و مجددا شروع به کار کرد.برای ساخت فرودگاه سقز 500 میلیارد تومان هزینه شد پروژهای که در زمان بهرهبرداری ارزش ریالی آن معادل 2 هزار میلیارد تومان بود،در سومین سفر استانی شهید رئیسی به کردستان بهرهبرداری از آن آغاز شد و به این ترتیب وعدههایی که دیگران دادند و عمل نکردند را جامه عمل پوشاند.
رهاورد رییس جمهور شهید در دومین سفر به کردستان
افتتاح بیش از 38 هزار میلیارد تومان پروژه و تصویب بیش از 16هزار میلیارد تومان، افتتاح فرودگاه سقز، خط ریلی سنندج، افتتاح چندین هزار میلیارد پروژه آبی، کلان پروژههای حوزه صنعت و کشاورزی و بازگشایی بازارچههای مرزی و عملیاتی شدن منطقه آزاد بانه و مریوان و... رهاورد آخرین سفر رییس جمهور شهید به کردستان بود.استان کردستان استان اول کشور در زمینه جذب اعتبارات مصوبات سفر رییس جمهور در دور اول سفر بود و به لحاظ تصویب مصوبات نیز در دور دوم سفر بیشترین مصوبات را به خود اختصاص داده است.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادمالرضا(ع) و رییس جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعهسی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد. پیکر شهید جمهور، خادم الرضا آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه سوم اردیبهشت ماه جاری پس از مشایعت میلیونی زائران و مجاوران بارگاه منور امام رضا(ع) در رواق دارالسلام حرم رضوی به خاک سپرده شد و روحش آرام گرفت.