دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

گرامیداشت نام و یاد امام خمینی (ره) با زبان هنر

رحلت امام، قلب‌های بسیاری از مردم را به درد آورد؛ به همین خاطر بسیاری از هنرمندان با خلق آثار هنری خود سعی می‌کنند تا نام و یاد امام خمینی (ره) را زنده نگه دارند.
کد خبر: ۶۷۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 03June 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس: روز ۱۴ خرداد یکی از روز‌های مهم در تقویم ما است؛ چراکه در این روز رهبر کبیر انقلاب اسلامی و امام مردم، آیت‌الله العظمی سید روح‌الله الموسوی خمینی رحلت فرمودند.

رحلت امام، قلب‌های بسیاری از مردم را به درد آورد و هر کس تلاش کرد تا هر طور که می‌تواند، یاد امام (ره) را گرامی بدارد. در این میان، بسیاری از فیلم‌سازان تلاش کردند فیلم‌هایی با این موضوع بسازند و همچنین برخی خوانندگان از جمله محمد اصفهانی و محمد گلریز و... نیز آهنگ‌هایی به همین مناسبت خواندند تا این غم را با زبان هنر به تصویر بکشند.

در این گزارش قصد داریم به معرفی بخشی از فیلم‌ها و آهنگ‌هایی که با این موضوع تولید شده‌اند، بپردازیم.

گرامیداشت نام و یاد امام (ره) با زبان هنر

برکت

«خاتون» پیرزنی است که در روستا با یاد پسر مفقودالاثرش (جلال) به تنهایی زندگی می‌کند. او نذر دارد که هر سال روز ۱۴ خرداد، نان بپزد و به مرقد امام (ره) ببرد که در سال گذشته موقع رفتن به تهران تصادف می‌کند و ۴۰ روز به کما می‌رود.

این فیلم به کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیه‌کنندگی مهدی بشکوفه در سال ۱۳۸۹ تولید و از شبکه یک سیما پخش شد و بازیگرانی، چون پروانه معصومی، جعفر دهقان، افشین نخعی و پرستو صالحی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

خشت بهشت

داستان فیلم در مورد «ابراهیم» نوجوانی است که به‌همراه برادرش در کوره آجرپزی کار می‌کند. او قصد دارد با پولی که به‌زحمت به‌دست آورده، برای خود و برادرش خانه‌ای بسازد، اما با خبر فوت امام تصمیمش عوض می‌شود.

گرامیداشت نام و یاد امام (ره) با زبان هنر

او تصمیم می‌گیرد آجر‌هایی را آماده کند و به بهشت زهرا (س) برده تا بر بالای مزار امام (ره) سایه‌بانی بسازد. مشغول این کار می‌شود و در روزی که حضرت امام را به بهشت زهرا (س) می‌برند، او نیز عازم می‌شود، اما متوجه می‌شود که نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

ابراهیم که از بی‌ثمر بودن تلاشش ناراحت است، در راه برگشت با دیدن منزل بی‌بی که هم‌اکنون سقف و دیوار آن رو به نابودی است، تصمیم دیگری می‌گیرد.

این فیلم به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی سید روح‌الله حجازی محصول سال ۱۳۹۰ است که علی قاسمی، مهدی مهاجری، سیروس همتی، حمید ابراهیمی و حسین فرضی‌زاد در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

آن سفر کرده

داستان فیلم در مورد پیرمردی به نام علی جان حسینی است که در سال ۴۲ در پاسگاه ژاندارمری روستای قلعه نومنشی بوده است. اکنون بعد از ۳۵ سال در سالگرد رحلت حضرت امام قصد دارد به اتفاق چند تن از همشهریانش عازم تهران شود که در بین راه پیرمردی به آنها ملحق می‌شود و برخورد علی جان با پیرمرد او را به خاطرات سال‌های ۴۲ می‌برد.

این فیلم به کارگردانی مصطفی صفاری تولید شده است و سید جواد هاشمی، مهران احمدی، شهرام عبدلی و فقیهه سلطانی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

گرامیداشت نام و یاد امام (ره) با زبان هنر

مهمان حبیب خداست

این تله‌فیلم در سه اپیزود به روایت داستان‌هایی از ارتباط افراد مختلف جامعه با امام خمینی (ره) در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ خورشیدی و تأثیرات مثبتی که این ارتباط بر زندگی آنها گذاشته است، می‌پردازد.

«مهمان حبیب خداست» روایتی از ماجرای یک روز زندگی پیرمردی دل‌زنده به نام جنتی است که انگار روزیِ او به‌عنوان میهمان امام خمینی (ره) از پیش مقدر شده است.

این فیلم به کارگردانی حسین قاسمی جامی در سال ۱۳۸۸ تولید شده است و عبدالرضا اکبری، مجید علم‌بیگی، کیوان محمودنژاد، فخرالدین صدیق شریف و محرم زینال‌زاده در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نوا‌ها

دریغا

«محمد گلریز» این قطعه را در سال ۱۳۶۸ خوانده است. وی در مورد این قطعه گفت: «این قطعه به روز‌های پس از رحلت امام باز می‌گردد. شب آخری که امام خمینی (ره) در بیمارستان بستری بودند؛ همه مردم دست به دعا بودند که ایشان هر چه زودتر شفا پیدا کنند. من هم در کنار این مردم آرزو می‌کردم که حال ایشان بهبود یابد. فردای روزی که خبر ارتحال امام از رادیو پخش شد مانند همه مردم سرزمینم از شنیدن این خبر بسیار متأثر شدم، از خدا خواستم در حق من لطفی کند تا با خواندن قطعه‌ای بتوانم بازگوکننده حس و حال آن روز‌ها و التیامی برای مردم عزیز کشورم باشم. دقیقاً در همین فکر بودم که محمدعلی شکوهی تلفن کرد و از من خواست تا هر چه زودتر به سمت تالار وحدت حرکت کنم.»

شبانگاهان

این قطعه در سال ۱۳۷۳ با صدای عبدالحسین مختاباد منتشر شد که توسط ساعد باقری سروده شده بود.

آلبوم موسیقی شکوه

آلبوم موسیقی «شکوه» سال ۱۳۷۸ با صدای محمد اصفهانی منتشر شد که از پنج قطعه به نام‌های «قاب»، «دیدار»، «سراب»، «ابر» و «ماهیا» تشکیل شده است. آهنگسازان برجسته‌ای، چون علیرضا کهن دیری، مجید اخشابی و پدرام کشتکار در روند تولید این اثر با اصفهانی همکاری داشته‌اند.

اشک‌افشان

قطعه «اشک‌افشان» که نام یکی از قطعات آلبومی با همین نام است، در سال ۱۳۷۱ (سومین سالگرد ارتحال امام خمینی) با صدای صادق آهنگران و آهنگسازی محمدعلی شکوهی منتشر شد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار