رئیس سازمان صداوسیما در نشست خبری:

رسانه ملی باید هویت جمهوری و ماهیت مردمی نظام را تبیین کند

جبلی در نشست خبری، گفت: حماسه حضور در تشییع رئیس‌جمهور و همراهانش مقدمه‌ای برای حماسه‌ای بزرگتر همانند شرکت در انتخابات است.
کد خبر: ۶۷۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷ - 09June 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری «پیمان جبلی» رئیس سازمان صدا و سیما با موضوع تبیین نقش و کارکرد رسانه ملی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در رسانه ملی صبح امروز (یکشنبه) با حضور اصحاب رسانه در ساختمان اداری صدا‌ و سیما برگزار شد.

رئیس سازمان صدا‌ و سیما در مورد حماسه حضور مردم در بدرقه شهدای خدمت اظهار داشت: حماسه بزرگی که ملت ایران در بدرقه رئیس‌جمهور شهید آفریدند و قدرشناسی که از خدمت‌گذاران خود به عمل آوردند، آزمون بزرگی برای مردم و رسانه‌ها بود.
رسانه ملی باید هویت جمهوری و ماهیت مردمی نظام را تبیین کند

وی افزود: سرمایه اجتماعی نظام در قاب رسانه‌ها در برابر چشمان جهانیان قرار گرفت و در مراسم حضور در بدرقه شهدا خود را نشان داد.

جبلی ادامه داد: این آزمون بزرگی برای ما بود که این صحنه‌های گویا، به‌یادماندنی و تاریخی قدرشناسی مردم از خدمت‌گذاران خود را در قاب تصویر منعکس کنیم.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره حماسه حضور مردم در تشییع شهدای خدمت، اظهار داشت: حماسه حضور در تشییع رئیس‌جمهور و همراهانش مقدمه‌ای برای حماسه‌ای بزرگتر همانند شرکت در انتخابات است. حماسه بدرقه شهدا مقدمه حضور در انتخابات شد.

وی با اشاره به آزمون‌های بزرگی که رسانه ملی پشت سر گذاشته است، افزود: این اتفاق که آزمون بزرگی برای ما بود و انتخابات که آزمون بزرگتری از آن است، تنها آزمون سخت ما نبود؛ بلکه ما موارد زیادی را پشت سر گذاشتیم که عبارت است از انتخابات مجلس شورای اسلامی، پوشش ادامه عملیات طوفان‌الاقصی، عملیات وعده صادق و حوادث بعد از آن و شهادت آیت‌الله رئیسی.

رئیس صدا‌ و سیما گفت: اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که در سازمان انجام می‌دهیم مطابق سند تحول رسانه ملی در راستای گسترش عدالت برای پیشرفت کشور است.

جبلی ادامه داد: رسانه ملی تمام تلاش خود را می‌کند که هویت جمهوری و ماهیت مردمی نظام را به خوبی تبیین کند.

وی با اشاره به تعداد برنامه‌های مناظره، افزود: ما پنج مناظره برگزار می‌کنیم که حداقل سه‌ ساعت و نیم الی چهار ساعت زمان به هر برنامه اختصاص می‌دهیم که بعد از مغرب آغاز می‌شود و معطوف به مسائل اساسی کشور و مردم است. شکل برگزاری مناظره‌ها گروهی است و چهارچوب‌های مختلفی در نظر گرفته شده تا جلوی این بداخلاقی‌ها گرفته شود.

رئیس صدا و سیما در مورد طراحی سؤالات مناظره‌ها گفت: برای طراحی سؤالات از ظرفیت کارشناسان و مدیران ارشد اجرایی کشور استفاده کردیم و نامزدها در فرصتی که دارند، پاسخ خود را به پرسش‌ها می‌دهند.

وی در مورد نظارت بر مناظره‌ها توضیح داد: نظارت بر مناظره طبق قانون کمیسیون نظارت بر انتخابات است که اعضای آن در استودیو حاضر خواهند بود.

رئیس صدا و سیما ادامه داد: پس از اعلام رسمی نامزدها توسط شورای نگهبان، مراسم قرعه‌کشی نامزدها برای مناظرات آغاز می‌شود و محورهای اصلی مناظره از قبل در اختیار ستادهایشان قرار می‌گیرد.

وی افزود: برنامه‌ای طراحی شده است که بعد از مناظره‌ها، آنها را تحلیل کند و مناظره در شبکه اول سیما پخش می‌شود.

جبلی در مورد مجری برنامه‌های مناظره‌ها تصریح کرد: مجری برنامه‌های مناظره هنوز مشخص نشده است و اگر فردی هم در فضای مجازی اعلام شده، تنها گمانه‌زنی است.

وی با اشاره به بازخوانی تجاری و کارنامه نامزدها در برنامه «صف اول» ادامه داد: برنامه «صف اول» به بازخوانی کارنامه و تجارب نامزدها می‌پردازد و نامزدهایی که سابقه بسیار مهمی در کارنامه خود دارند، باید تبیین کنند که چگونه می‌خواهند از تجارب خود به‌عنوان رئیس‌جمهور استفاده کنند.

جبلی با اشاره به شرکت نامزدها در برنامه «بدون تعارف» اظهار داشت: هر نامزد در یک برنامه «بدون تعارف» شرکت می‌کند. دو مستند تلویزیونی و دو مستند رادیویی که هر کدام جدید هستند و ۳۰ دقیقه زمان در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان صدا و سیما در مورد برنامه «روبه‌دوربین» اظهار داشت: نامزدها در برنامه «روبه‌دوربین» به معرفی خود می‌پردازد که در روزهای اول فعالیت‌های تبلیغاتی پخش می‌شوند نامزدها این امکان را دارند، ۳۱ برنامه به تعداد استان‌ها ضبط و پخش کنند. 

رئیس رسانه ملی ادامه داد: ما تمام تلاش‌مان را برای دور ماندن از رفتارهای جانبدارانه کرده‌ایم و این افراد نه در ستاد انتخاباتی صدا و سیما و نه در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی انتخاباتی حضور دارند تا شائبه‌ای به‌وجود نیاید. با وجود اینکه ما در سنوات قبل با چنین اتفاقاتی مواجه بوده‌ایم اما تمام سعی و تلاش مان را از همان روز نخست انجام دادیم که هیچ شبهه و شائبه‌ای اتفاق نیفتد.

وی افزود: کسانی را که دچار جانبداری شدند را از آنتن دور کردیم و تلاش می‌کنیم سایر مجریان هم از جانبداری از نامزدها به‌دور باشند.

جبلی ادامه داد: تمام آنچه در صداوسیما انجام می‌دهیم، براساس قانون انتخابات است. تکلیف نظارت بر برنامه‌های زنده مشخص است. ما نباید دخالت شخصی انجام دهیم که فکر کنیم سخنی، مصداق بداخلاقی است یا خیر. هر بگو مگو را نمی‌توان مصداق بداخلاقی و بی‌قانونی گذاشت. مرجع تشخیص این بداخلاقی‌ها، کمیسیون نظارت بر انتخابات است.

رئیس سازمان صداوسیما در مورد قالب‌های برنامه سازی برای تبلیغات انتخاباتی گفت: در این دوره استفاده از همه قالب‌های برنامه‌سازی در تبیین ویژگی‌های نامزدها به کار گرفته شده است. رقابت سنگین بین چند نامزد هست و تآثیرگذاری بر نظر رأی‌دهندگان به صورت چالش در نقد نظر هم اتفاق خواهد افتاد؛ ما این امکان را برای پاسخگویی نامزدها و حتی طرح پرسش آنها فراهم می‌کنیم. این تضارب آرا طبیعت مناظره‌هاست که طبیعی است در این ساختار دیده شود. اختصاص وقت اضافه به  نامزدها هم اساسا مربوط به تصمیم‌گیری کمیسیون تبلیغات است و اگر توهینی در این زمینه صورت بگیرد، از سوی کمیسیون، وقت اضافه به نامزدها تعلق خواهد گرفت.

همچنین در نشست امروز «محسن برمهانی» معاون سیما، «علی بخشی‌زاده» معاون صدا و «سید باقر حاجی سید رضی» مدیر تولید و فنی سیما نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار