بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نگاه هنرمندانه فیلم «شریف» به شهدای جاویدالاثر / با حضور در فیلم کوتاه خودم را شارژ می‌کنم

مجید پتکی، با تمجید از نگاه هنرمندانه فیلم «شریف» به شهدای جاویدالاثر، گفت: آشناسازی نسل امروز با قهرمان‌های بی‌ادعای جنگ تحمیلی تکنیک و هنر فوق‌العاده‌ای می‌طلبد.
کد خبر: ۶۷۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰ - 11June 2024

«مجید پتکی» بازیگر سینما و تلویزیون در حاشیه اکران بسته فیلم‌های کوتاه هنر و تجربه‌ی برنده سیمرغ جشنواره بین‌المللی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، درباره انگیزه خود برای همکاری با فیلمسازان فیلم کوتاه اظهار داشت: فیلمسازان فیلم کوتاه، بچه‌های سینمای روز هستند؛ امثال بنده که مربوط به دهه دیگری از سینما هستم از طریق همکاری با این فیلمسازان خودم را شارژ می‌کنم؛ بخاطر اینکه در زمان کوتاهی یک فیلم ساخته می‌شود و از بهترین‌های گروه‌های فیلمسازی استفاده می‌کنند و همگی دارای انگیزه هستند.

وی با تاکید بر اینکه فیلم کوتاه تنها اسم آن کوتاه است، گفت: شرافت بچه‌هایی که در فیلم کوتاه فعالیت دارند، بسیار بالاست. اینطوری نباشد که دیگران ناراحت شوند اما بچه‌های فیلم کوتاه عموماً بچه‌های خوبی‌اند و این‌طور نیست که در مباحث مالی و اقتصادی گروه مشکل ایجاد کنند چراکه در این فرایند اصلا مباحث مالی و اقتصادی مطرح نیست و بحث انگیزه و عشقی است که در این جمع‌ها وجود دارد.

نگاه هنرمندانه فیلم «شریف» به شهدای جاویدالاثر/ فیلم‌کوتاه ظرفیت مهمی دارد

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به اینکه چه چیزی باعث انگیزه او برای همکاری با فیلمسازان فیلم کوتاه می‌شود، تاکید کرد: به‌روز شدن معلومات خودم درباره سینمای روز جهان مهمترین انگیزه برای همکاری با این فیلمسازان است چون این تیم‌ها به‌روز هستند و افکارشان به‌روز است و من در چند روزی که معمولاً با آن‌ها همکاری دارم، خیلی چیزها از آن‌ها یادمی‌گیرم ضمن اینکه شاید من در فیلم‌های بلند و سینمایی فرصت نقش‌های یک را نداشته باشم اما اینجا خودم را محک می‌زنم تا آماده چنین نقش‌هایی باشم چراکه عموماً نقش‌های یک به من پیشنهاد می‌شود لذا این فرصت را غنیمت می‌شمارم و از آن واقعا استفاده می‌کنم. 

پتکی ادامه داد: من در این بازی‌ها برای محک زدن خودم و به چالش کشیدن تکنیک‌های بازیگری و رساندن مفهوم فیلمنامه در فرصت کوتاه تلاش می‌کنم که به‌نظرم این مسئله خیلی سخت‌تر از بازی در یک سریال است که تماشاگر با آن همراه می‌شود. 

وی درباره ابعاد فنی و حرفه‌ فیلم کوتاه عنوان کرد: به نظرم تیم‌های تولید فیلم کوتاه در موارد زیادی یک سر و گردن از دیگر تیم‌های سریال‌ها و مجموعه‌ها بالاترند؛ من شخصا تجربه‌هایی را برای بازی در سریال‌ها و پلتفرم‌ها داشته‌ام اما عشقی که کارگردان‌های جوان در فیلم کوتاه دارند، آدم را کنجکاوتر می‌کند که در فیلم کوتاه چه چیزی وجود دارد و همین من را به سمت آن می‌کشاند. 

این بازیگر به تجربه همکاری خود در فیلم «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد و «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی پرداخت و گفت: همکاری در این فیلم‌ها برای من خیلی به‌لحاظ بار علمی افزوده داشته است و چند روز شرکت من در جلسات نقد و بررسی این فیلم‌ها به عنوان بازیگر موجب یادگیری من می‌شود که در تجارب آینده از آن‌ها در سریال‌ها و آثار سینمایی استفاده کنم لذا همکاری من با فیلم کوتاه مثل یک ورک‌شاپ به‌روز رسانی سینما برایم کارکرد دارد. 

پتکی درباره تجربه حضور در فیلم شریف گفت: من گیلک هستم و در زبان گیلکی یک شاعر در جمله‌ای می‌گوید «تا مردم رضایت از چیزی داشته باشند، به همان طرف هستم»؛ اگر مردم از شریف رضایت دارند حتما همه چیز آن خوب بوده است همانطوری که این فیلم برنده جایزه متن و کارگردانی شده است. شریف یک قصه خیلی دوست‌داشتنی دارد؛ فیلم اشاره به شهدای جاویدالاثری دارد که هنوز بعد از سال‌ها که از جنگ تحمیلی می‌گذرد، مهمان ما می‌شوند و باید بیایند و برگردند. 

نگاه هنرمندانه فیلم «شریف» به شهدای جاویدالاثر/ فیلم‌کوتاه ظرفیت مهمی دارد

وی با تاکید براینکه نسل امروز ما با شهدا غریب هستند و این شاید بخاطر عملکرد ناکامل افرادی در این زمینه باشد که درست کار نکرده‌اند، گفت: آشنایی بچه‌های امروز با قهرمان‌های بی‌ادعای جنگ نیازمند تکنیک است که فیلم شریف این تکنیک را دارد. مردم فراموش کرده‌اند که روزی یک جوان رعنا در دفاع از آن‌ها به جبهه رفته است و امروز فقط مشتی استخوان از آن‌ها به دامان خانواده‌هایشان بازمی‌گردد. 

این بازیگر درباره اقدام هنر و تجربه برای اکران بسته‌های فیلم کوتاه گفت: اکران این گونه بسته‌های فیلم کوتاه موفق است؛ ما در شهرستان‌ها اتفاقی از اکران فیلم کوتاه نداریم اما اتفاق جدید اکران فیلم کوتاه یک اتفاق مبارک است که اگر این روند ادامه پیدا کند می‌تواند ظرفیت تماشاگر سینمای بلند را هم افزایش دهد و معتقدم باید این اتفاق رقم می‌خورد که صورت گرفت و بابت آن خیلی خوشحالم. 

نگاه هنرمندانه فیلم «شریف» به شهدای جاویدالاثر/ فیلم‌کوتاه ظرفیت مهمی دارد

براساس این گزارش؛ بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» شامل فیلم‌های «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند.

«سیمرغ» متفاوت‌ترین و ویژه‌ترین بسته فیلم کوتاهی است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده است؛ 4 فیلم کوتاه که طی چندین سال اخیر جایزه «سیمرغ فجر» را به خود اختصاص داده‌اند، به همراه ویدئوهای پشت صحنه فیلم‌ها در این بسته تماشایی شده است و روی قاب نقره‌ای سینما می‌رود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار