جمهور چهاردهم/۲

گزارش دفاع‌پرس از آخرین تحولات انتخابات ریاست جمهوری

دفاع‌پرس در سلسله گزارش‌های «جمهور چهاردهم» ضمن رصد و پایش فضای انتخابات، مهم‌ترین مواضع نامزدها و آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی می‌کند.
کد خبر: ۶۷۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳ - 12June 2024

به گزارش دفاع‌پرس، گروه سیاسی این خبرگزاری در سلسله گزارش‌های «جمهور چهاردهم» ضمن رصد و پایش فضای انتخابات، مهم‌ترین مواضع نامزد‌ها و آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی می‌کند.

۱-مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان برای تبلیغات روز گذشته از مجلس شورای اسلامی مرخصی گرفت. وی همچنین در نشست با فعالان اصلاح‌طلب گفت: دولت، ‌مجلس و قوه قضائیه برای خودشان سفره‌ای پهن کرده‌اند اما به مردم می‌گویند «ندارم»، اگر ندارند، خودشان هم سر همان سفره‌ی نداشته بنشینید.

.

وی اظهار کرد: حاکم باید مشکلات افراد را حل کند و اگر قرار است در هزینه‌کرد بودجه صرفه‌جویی شود، همه باید رعایت کنند؛ هم مردم هم حاکمیت و نباید تبعیضی در این زمینه باشد و اگر هم پول هست، باید برای همه باشد. باید براساس عدالت اقدام کرد؛ یعنی این‌گونه نباشد که فردی که پول ندارد و در خیابان تصادف کرده یا مادری که پول ندارد اما فرزندش روی دستانش در حال مرگ است رها شوند.

من اصولگرا هستم

پزشکیان با بیان اینکه در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات گفته‌ام «من اصولگرا هستم»، گفت: به این دلیل که اصولی دارم و آن هم حق و عدالت است. برای رسیدن به این دو اصل باید اصلاحات کرد. نمی‌توان بدون اصلاحات به حق و عدالت رسید. افرادی که ادعای ولایتمداری دارند، مگر می‌توانند بدون اصلاحات به چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری تعیین کرده است،‌ برسند؟ مگر می‌توانند بدون تغییر نگاه، علم و رفتار به اهداف مذکور برسند؟ این غیرممکن است. برای رسیدن به اصول خودمان و برای از بین بردن ‌تبعیض، نابرابری، ‌رانت و فرصت‌های غلطی که برای برخی افراد و جریانات خاص در جامعه ایجاد کرده‌ایم؛ ضروری است که حقوق قومیت‌ها، جوانان و زنانی که حق‌شان را خورده‌ایم، ببینیم.

۲- مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی با انتشار پیامی تصویری در شبکه اجتماعی درباره قواعد جامعه و حفظ حرمت زنان، گفت: نیمی جامعه از زنان و دختران تشکیل داده اند، باید نگاه‌مان به زن از جمله تامین نیاز‌ها و موقعیت شغلی آنان جامع و کامل باشد.

.

همه باید قواعد یک جامعه و مدینه انسانی فاضله را رعایت کنیم

داوطلب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: جامعه بدون حرمت به زن، جامعه بدون حضور بسیار شفاف و برجسته و احترام زنان اصلا، جامعه انسانی نیست.

وی تاکید کرد: مردان جامعه در اجتماع باید نزاکت و حرمت، آداب صحیح اخلاقی و حفظ شئونات انسانی را باید رعایت کنند، هیچ فرقی میان زنان و مردان نیست.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: وقتی به زنان می‌رسد قید و قیود را زیاد می کنیم، می‌گوییم این نباشد و آن نباشد؛ خوب برای مردان هم همین طور است. ما یک جامعه انسانی هستیم که از زن مرد و جوان، دختر و پسر، کودک و میان سال و کهنسال تشکیل شده است همه باید قواعد یک جامعه خوب و مدینه انسانی فاضله را رعایت کنیم. 

۳- سعید جلیلی

ستاد انتخاباتی سعید جلیلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران در میان انبوه فرصت‌ها و ظرفیت‌های داخلی و جهانی، ظرفیت پیشرفت در همه ابعاد دارد؛ اما همه این ظرفیت‌ها فعال نشده است. به ویژه در طول دهه نود، با فرصت‌سوزی، رشد ایران دچار توقف شد و بسیاری از ظرفیتهای کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

.

آزموده را آزمودن خطاست

نمی‌توان با شعارزدگی و حرف‌های سست و بی‌مایه‌سیاسی، آلودگی خود و اطرافیان، هیاهو و غوغا سالاری، نمایش و همایش و گزارش، پرداختن به مسائل بی‌اولویت این راه را رفت. آزموده را آزمودن خطاست.»

در بخش پایانی این بیانیه ستاد سعید جلیلی شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه» را انتخاب کرد.

«سعید جلیلی، بر مبنای این ایده کلیدی،  برنامه عملی خود را جهش ایران بر مبنای استفاده از فرصت‌ها و نقش‌آفرینی آحاد مردم کشور قرار داده است، تا با برقراری عدالت، زمینه نقش‌آفرینی همه مردم فراهم شود و ایرانی پیشرفته و مستقل، بر جایگاه شایسته جهانی قرار بگیرد و امکان زندگی شیرین و گوارا و متناسب شأن ملت ایران برای آحاد مردم فراهم شد. بر همین مبنا ستاد دکتر سعید جلیلی شعار انتخاباتی خود را «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه» انتخاب می‌کند.»

وی همچنین با حضور در برنامه «بامردم» به مدت ۳۰ دقیقه‌ موضوعات «انضباط مالی»، «سیاست خارجی»، «عاملیت مردم»، «روستا»، «دریا» و «فناوری» را به صورت پیوسته توضیح داد.

جلیلی گفت: امروز یک فرصت تاریخی پیش روی خود داریم. مطالعۀ دو روند به ما نشان میدهد که ما در یک بزنگاه تاریخی هستیم؛ روند تحولات جهان، روند پیشرفت‌های مردم ایران را نشان میدهد.

وی بیان کرد: مقام اجرا به معنی پیمانکاری نیست. ریاست جمهوری، جایگاه تشخیص و تصمیم است. دوری از تردید و تأخیر و تعجیل های نادرست، لازمۀ این جایگاه است.

انضباط مالی اصلی ترین اولویت‌های رئیس جمهور آینده

این نامزد انتخابات انضباط مالی را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های رئیس جمهور آینده دانست و گفت: براساس جمع بندی که بر پایه مطالعه نسبتا گسترده راجع به مالیه ایران از مشروطه تا امروز، تجربه صنیع الدوله و مورگان شوستر و گروه مشاوران هاروارد و... داشتم انضباط مالی را امری مهم تلقی می‌کنم. سی سال پیش من رئیس بازرسی وزارت خارجه بودم. بعدها در جایگاه معاون وزیر و بعد هم دبیر شورای عالی امنیت ملی دقیقا این را تجربه کردم و به این نتیجه رسیدم که تا انضباط مالی محقق نشود اکثر بخش‌های دولت مختل خواهد شد.

وی تاکید کرد: به عنوان کسی که سال‌ها هم با سیاست خارجی درگیر بودم و هم با سیاست داخلی، معتقدم بیشتر از اینکه نگران تهدید‌های داخلی و خارجی باشیم، باید نگران استفاده نکردن و هدر دادن فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور باشیم. امروز در دنیا شرایطی که به وجود آمده است شرایط همکاری، شرایط تعاملات اقتصادی، شرایط روابط خارجی بسیار مستحکم و قوی با بسیاری از کشور‌ها است. 

به تصمیم‌های نقطه‌زن نیاز داریم

این نامزد انتخابات با اشاره به طراحی سازوکاری برای سرمایه‌گذاری مردم در پروژه‌های سود ده گفت: اگرسازوکاری تعریف شود تا مردم در سهام پروژه‌های سود ده مثل ساخت پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه سرمایه گذاری کنند، این دو سر سود خواهد شد. اعتماد مردم صدمه دیده است. در سال ۹۹ از مردم دعوت کردیم وارد بورس شود، به جای این که بازار اولیه را رونق بدهیم، مردم را در بازار ثانویه مشغول کردیم. مردم به جای مشارکت در اقتصاد مولد، افتادند به بورس بازی. در نهایت مردم ضرر کردند، و اعتماد ان‌ها از بین رفت. این ناشی از برنامه نداشتن دولت بود. باید مردم را وارد اقتصاد کرد و برایش برنامه هم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در لحظه‌ای که نظم دنیا و منطقه غرب آسیا در حال تغییر است، ما بیش از هر لحظه دیگری به «تصمیم‌های نقطه زن» نیاز داریم در غیر این صورت از سایر کشور‌ها چند دهه عقب خواهیم ماند.

۴- علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی هم در نخستین جلسه ستاد‌های استانی و اقشاری گفت: یکی از موضوعات مهم، تبدیل تهدید به فرصت است. به‌عنوان مثال شهرداری تهران در دوره قبل از ما، ابربدهکار بانکی بود و شهردار قبل در تلویزیون رسما گفت نمی‌توانم اداره کنم، چون بدهی سنگین داریم.

از تصمیم‌های نقطه‌زن جلیلی تا

ما به لطف خدا با تعامل درست با سیستم بانکی کشور، ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری را ابتدا با مذاکره و حذف جرائم حدود ده ساله، به ۸۱ همت کاهش دادیم و سپس نزدیک ۴۰درصد آن را تسویه کردیم و همان را پایه سرمایه گذاری بانک‌ها در پروژه‌های شهری کردیم.

نکته دیگر اینکه برای همه ما نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، ضروری است نسبت به سوابق و عملکرد ۴۵ سال گذشته شفاف باشیم. هیچ‌یک از ما شش نفر نمی‌تواند طلبکار مردم باشد؛ همه ما به مردم و شهدا بدهکاریم و باید پاسخگو باشیم.

۵-امیرحسین قاضی زاده هاشمی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، یکی دیگر از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که روز گذشته با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: اگر بخواهیم مسائل کشور را حل کنیم با وعده‌های کوتاه مدت با اقدامات فرمالیستی و موقت نتیجه نخواهیم گرفت.

از تصمیم‌های نقطه‌زن جلیلی تا

وی افزود: مسئول باید برای هر عملش بتواند به مردم توضیح بدهد، فرار کننده نباشد یا وعده‌های فضایی که داده می‌شود این باعث بی‌اخلاقی می‌شود، چون وقتی مردم می‌شنوند برداشتشان این است که این کار می‌شود، وقتی انجام نمی‌شود می‌گویند پس پشتش فساد است پس چرا این وعده داده شد؟

فوریت را اقتصاد می‌دانم، اولویت خانواده است

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: الان یک دهه رشد اقتصادی ما منفی بوده الان رشد اقتصادی ما مثبت شده هنوز مردم لذت آن را نچشیده‌اند به خاطر اینکه تک تک شهروندان این سرزمین باید رشد پیدا کنند، گاهی ممکن است رشد اقتصادی مثبت باشد یک بخش از اقتصاد رشد پیدا کند وضعیت یک قشری از مردم بهتر شود ما باید کاری کنیم که کل آحاد جامعه با همدیگر پیشرفت کنند.

وی افزود: زمانی می‌گفتند تحریم‌ها باید برداشته شود برای اینکه آب خوردن مردم حل شود، اما نظر من این است که آن سرمایه‌ای که تمام مشکلات ما را حل می‌کند مردم هستند.

۶- محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف شامگاه سه‌شنبه (۲۲ خرداد) با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه خبر سیما گفت: یکی از کار‌های مهم دولت سیزدهم و مجلس یازدهم تنظیم لایحه و تدوین قانون برنامه هفتم توسعه کشور بود؛ از زمان تنظیم لایحه برنامه هفتم، هماهنگی بین مجلس و دولت وجود داشت و در برنامه هفتم همه تلاش ما این بود که این برنامه ضعف‌های برنامه‌های گذشته را نداشته باشد.

.

قالیباف درباره برنامه‌اش برای تحقق برنامه هفتم درباره مسکن اظهار کرد: باید به سمتی رفت که اگر یک کارمند و کارگر تمام درآمدش را برای مسکن بگذارد، باید بتواند بعد از ۷.۵ سال مسکن تهیه کند. اکنون این شاخص در کشور حدود ۱۴ سال است که باید آن را به نصف کاهش داد لذا باید مسکن را ارزان‌تر تمام کرد و استفاده درست از زمین‌ها داشت.

جلوی پول‌های بدون زحمت و رانت را خواهیم گرفت

قالیباف درباره راهکار‌هایی که برای اخذ مالیات به صورت عادلانه در نظر خواهد گرفت، گفت: در حوزه مالیات تلاش ما این است که سامانه‌محور شود و این کار را شروع کردیم و برای اجرای آن پیگیری لازم انجام شده است، زیرا بیش از یک دهه عقب ماندگی در این حوزه وجود دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بیشتر بخش‌ها در برنامه هفتم توسعه به تولیدکننده معافیت مالیاتی داده شده است که به معنای نرخ صفر است و این موضوع از بخش‌های قطعی برنامه هفتم است. از طرفی مالیات بر عایدی سرمایه را انجام دادیم که مالیات بر عایدی فقط شامل کمتر از یک درصد مردم می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که امروز جزء نگرانی‌های مردم ما به حساب می‌آید موضوع گرانی است که فشار بسیاری را به سطوح مختلف وارد کرده که به تعبیری همان تورم است که ریشه در کسری عملیاتی بودجه، ناترازی بانکی و سیاست‌های پولی و بانکی دارد.

اگر مردم به ما اعتماد کنند گام به گام و با قدرت برنامه هفتم را اجرا خواهیم کرد و مطمئن باشند که پایان این برنامه ثبات اقتصادی و مهار تورم در کشور خواهد بود.

وی همچنین روز گذشته در نشستی خارج از مجلس با تعدادی از نمایندگان مجلس دوازدهم و نمایندگان سابق مجلس به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداخت.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار