جمهور چهاردهم /۱/

نگاهی به مواضع نامزدها در آغاز رقابت‌های انتخاباتی

دفاع‌پرس در سلسله گزارش‌های «جمهور چهاردهم» ضمن رصد و پایش فضای انتخابات، مهم‌ترین مواضع نامزدها و آخرین تحولات انتخاباتی را به صورت فشرده بررسی می‌کند.
کد خبر: ۶۷۲۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶ - 11June 2024

گروه سیاسی دفاع‌پرس- پوریا کریم‌پور؛ انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی باید سال آینده برگزار می‌شد، اما پس از بروز سانحه بر بالگرد آیت‌الله رئیسی و همراهانش پیش از موعد مقرر در مورخ هشت تیر سال جاری برگزار می‌شود.

گرچه حادثه غم‌انگیز شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم دل مردم ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی را به درد آورد، ولی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مسیر خود و رسیدن به آرمان‌های والای بنیانگذار کبیرش باید از مسیر جمهوریت بگذرد.

طبق جدول زمان‌بندی برگزاری انتخابات، ثبت‌نام از داوطلبان از دهم خرداد آغاز شد و تا چهاردهم ماه جاری ادامه داشت. سپس شورای نگهبان به‌عنوان نهادی حقوقی و ناظر بر انتخابات‌ کشور پس از پنج روز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم را بررسی و روز یکشنبه (۲۰ خرداد) اسامی ۶ نفر از تأیید صلاحیت‌ شدگان انتخابات ریاست جمهوری را معرفی کرد تا هم نامزد‌ها فرصت بیشتری برای تبلیغات داشته باشند و هم مردم تحقیق و مطالعه لازم را بتوانند برای بهترین انتخاب خود داشته باشند.

با انتشار اطلاعیه ستاد انتخابات کشور نامزد‌ها برای شروع تبلیغات باید در برنامه‌های زنده، تهیه دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای، دو مستند رادیویی ۳۰ دقیقه‌ای و نیز ۳۱ برنامه ۳۰ دقیقه‌ای رو به دوربین برای گفت‌وگو با مردم هر یک استان‌های کشور برنامه‌های خود را آماده کنند.

با اعلام رسمی اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان قانون اساسی، روز گذشته تبلیغات تلویزیونی نامزدها آغاز شد و آقایان مسعود پزشکیان، امیر حسین قاضی‌زاده و محمد باقر قالیباف با حضور در شبکه‌های سیما به تشریح مواضع و دیدگاه‌های خود پرداختند. آقایان سعید جلیلی، مصطفی‌پورمحمدی و علیرضا زاکانی هم در بستر فضای مجازی و رسانه‌ها فعالیت‌های‌شان را پیگیری کردند.

بررسی مواضع نامزدها در روز نخست تبلیغات رسمی حاکی از آن است که رعایت جانب احتیاط برای همه در اولویت قرار دارد و فعلا هیچ‌کس برای شکستن یخ انتخابات پیش قدم نشده است. بر این اساس برای داغ شدن تنور رقابت‌های انتخاباتی باید منتظر روزهای آینده ماند.

دفاع‌پرس در سلسله گزارش‌های «جمهور چهاردهم» ضمن رصد و پایش فضای انتخابات، مهم‌ترین مواضع نامزدها و آخرین تحولات انتخاباتی را به صورت فشرده و خلاصه بررسی می‌کند.

۱-مسعود پزشکیان

حضور مسعود پزشکیان در فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده، بلافاصله مباحث داغی را در فضای مجازی موجب شد. هواداران جریان اصلاحات و اعتدال با فعالیت حداکثری در حمایت از آقای پزشکیان حجم وسیعی از تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی را رقم زدند. 

از اجرای برنامه‌ها در دولت پزشکیان شعار‌های دولت قاضی‌زاده هاشمی/ قالیباف پایه‌گذار شهر‌های موشکی سپاه و مبدع پلیس ۱۱۰/ روز اول کم رونق و بی رمق

مسعود پزشکیان همچنین با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت خود گفت: «در ایام ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری در زمانی که در اختیار داشتم این نکته را عنوان کردم که قرار نیست برنامه جدیدی تهیه کنیم و قرار نیست سیاست جدیدی را عنوان کنیم. سیاست‌های مقام معظم رهبری در این باره مشخص است و نهایتاً کاری که دولت محترم در گذشته بر اساس کارشناسی انجام داده، تبدیل به قانون شده است و طبیعتاً هر دولتی که انتخاب شود باید برنامه نوشته شده را در راستای سیاست‌های کلی اجرا کند. در نتیجه اگر روزی سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم قطعاً اولویت ما رفتن به سوی سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌هایی است که ما را به آن نقطه برساند. مشکلی که در دولت‌ها و تغییر مدیریت‌ها داریم این است که هر کسی می‌آید برنامه و مسیر را تغییر می‌دهد.»

۲- مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی که بر اساس قرعه در روز نخست تبلیغات انتخاباتی فرصتی برای حضور در صدا و سیما نداشت، همچنان یکی از کم‌تحرک‌ترین نامزدهای انتخابات است.

از اجرای برنامه‌ها در دولت پزشکیان شعار‌های دولت قاضی‌زاده هاشمی/ قالیباف پایه‌گذار شهر‌های موشکی سپاه و مبدع پلیس ۱۱۰/ روز اول کم رونق و بی رمق

وی در شبکه اجتماعی ایکس در مطلبی دولت خود را دولت قرار نام‌گذاری کرد و با انتشار یک ویدئوی تبلیغاتی خواستار تامین امنیت فعالیت‌های هنری شد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: «دولت نباید اجازه دهد روابط هنری در جامعه با افراد غیر درگیر و غیر مسئول مخدوش شود. بنده نه‌تنها در حوزه هنر، در هر حوزه‌ای معتقدم دستگاه‌های نظارتی، حراستی و حفاظتی باید وظایف خاص خودشان را انجام دهند، در حوزه تخصصی و حرفه‌ای حق دخالت، امر و نهی و کم و زیاد کردن، ندارند.»

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ورود دستگاه‌های نظارتی به حوزه‌های غیر تخصصی را بستر بسیاری از انحرافات دانست و اظهار کرد: «این مسأله موجب بالا رفتن هزینه‌ها، پایین آمدن کارآمدی، موازی‌کاری‌ها و آرزدگی خاطر بسیاری از متخصصین، صاحبان حِرَف و به‌خصوص در حوزه فرهنگ و هنر خواهد شد.»

۳- سعید جلیلی

سعید جلیلی که طبق قرعه در روز نخست فاقد برنامه تلویزیونی بود، حضور خبرساز و پر فروغی در رسانه‌های کشور نداشت. با این حال انتصاب محسن منصوری، معاون اجرایی شهید آیت‌الله رئیسی به‌عنوان مسئول ستاد انتخاباتی سعید جلیلی مهم‌ترین تحول در اردوگاه هواداران آقای جلیلی بود.

از اجرای برنامه‌ها در دولت پزشکیان شعار‌های دولت قاضی‌زاده هاشمی/ قالیباف پایه‌گذار شهر‌های موشکی سپاه و مبدع پلیس ۱۱۰/ روز اول کم رونق و بی رمق

این اتفاق در شرایطی رخ داد که محسن منصوری برای حمایت از محمد مهدی اسماعیلی در وزارت کشور حضور یافته بودند. به‌نظر می‌رسد با رد صلاحیت محمد مهدی اسماعیلی و پیوستن مجدد این حلقه به سعید جلیلی کمپین سیاسی او سطح بالاتری از فعالیت سیاسی و تبلیغاتی را تجربه خواهد کرد.

همچنین ستاد انتخاباتی آقای جلیلی با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام سازوکار مالی و مخارج خود، از مردم درخواست کمک مالی کرد.

۴- علیرضا زاکانی

فعالیت انتخاباتی علیرضا زاکانی در روز نخست تبلیغات از انتشار یک توئیت در شبکه اجتماعی ایکس فراتر نرفت.

از اجرای برنامه‌ها در دولت پزشکیان شعار‌های دولت قاضی‌زاده هاشمی/ قالیباف پایه‌گذار شهر‌های موشکی سپاه و مبدع پلیس ۱۱۰/ روز اول کم رونق و بی رمق

وی نوشت: «در انتخابات گذشته افتخار حمایت از مظهر شعار‌های انقلاب را داشتم و تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم. اما در انتخابات ۱۴۰۳ برای تداوم راه شهید رئیسی و تکمیل خدمات تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم. به لطف خدا و یاری شهدا و با اتکا به سوابق و کارنامه و برنامه‌ای جامع به کسب آرا مردم عزیزمان امیدوارم. راه جمهور؛ ایران عزیز؛ دولت خدمت.»

۵-امیرحسین قاضی زاده هاشمی

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که در انتخابات سال ۱۴۰۰ با کسب یک میلیون رای در رتبه چهارم ایستاد، اعلام کرده است که در صورت اجماع آمادگی دارد به نفع نامزد نهایی جبهه انقلاب کناره‌گیری کند.  

از اجرای برنامه‌ها در دولت پزشکیان شعار‌های دولت قاضی‌زاده هاشمی/ قالیباف پایه‌گذار شهر‌های موشکی سپاه و مبدع پلیس ۱۱۰/ روز اول کم رونق و بی رمق

وی با حضور در برنامه «با مردم» شعار دولت خود را «مردم و خانواده» معرفی کرد و گفت: «معنی ندارد شرکت دولتی داشته باشیم شرکت‌های دولتی باید شرکت عمومی شوند و سهام آن به مردم تحویل داده شود. باید اقتصاد دولتی را به اقتصاد ملی تبدیل کنیم. مردم باید سهامدار دارایی‌های دولت شوند.»

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: «شرکت‌های بزرگ مثل نفت و گاز باید به مردم واگذار شوند. همه بنگاه‌های اقتصادی دولتی را باید به مردم واگذار کنیم. معنی ندارد شرکت دولتی داشته باشیم باید شرکت عمومی شوند، سهام‌های آنها باید به مردم واگذار شوند.»

آقای قاضی‌زاده همچنین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یکی از اصلی‌ترین وظایف رئیس جمهور اجرای قوانین است، در بنیاد شهید با وجود موانع و محدودیت‌ها اجرای قانون را ارتقاع دادیم. برگزاری آزمون استخدامی افزایش مستمری و بیمه ایثارگران نمونه‌های آن است. دولت خانواده مصمم به اجرای کامل قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است.»

۶- محمدباقر قالیباف

محمد باقر قالیباف با حضور در برنامه صف اول شعار انتخاباتی خود را «پیشرفت و خدمت» اعلام کرد.

از اجرای برنامه‌ها در دولت پزشکیان شعار‌های دولت قاضی‌زاده هاشمی/ قالیباف پایه‌گذار شهر‌های موشکی سپاه و مبدع پلیس ۱۱۰/ روز اول کم رونق و بی رمق

وی درباره نحوه استفاده از مدیران شهید آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: «با توجه به حادثه تلخ شهادت شهید رئیسی اولویت بنده این است که در اداره دولت شوک به بدنه دولت فعلی وارد نکنیم. مبنا کارآمدی است اگر کار انجام می‌دهند و کارآمد و شایسته هستند سعی می‌کنیم کار را با همان افراد پیش ببریم مگر در موارد خاصی نیاز به اصلاح باشد.»

صدور اولین بیانیه انتخاباتی اقدام دیگر کمپین انتخاباتی آقای قالیباف بود. در بخشی از این بیانیه خطاب به مردم آمده است: «با شما پیمان می‌بندم که هرچه در توان داریم را به کار گیرم تا دولتی مسئولیت‌پذیر، تحول‌گرا، شایسته‌سالار، مردمی و انقلابی بسازیم.»

محمد باقر قالیباف همچنین با انتشار یک توئیت ضمن غِیریّت‌سازی با فضای مدیریتی دهه‌ی نود، نسبت به بازگشت گفتمان موسوم به اعتدال در کشور هشدار داد و نوشت: «ملت شریف ایران! کشور ما در لحظه‌ای تعیین‌کننده قرار گرفته است. لحظه‌ای که یا به عقب‌ماندگی‌های دهۀ ۹۰ بازمی‌گردد، یا مسیر خدمت و پیشرفت را پی می‌گیرد. همین امروز فرصت داریم که به حرکت کشور شتابی دوباره دهیم. آن فرصت همین انتخابات پیشِ‌روست، و نه زمانی دیگر.»

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار