جمهور چهاردهم/۶

رقابت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ششمین روز

دفاع‌پرس در سلسله گزارش‌های «جمهور چهاردهم» ضمن رصد و پایش فضای انتخابات، مهم‌ترین مواضع نامزدها و آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی می‌کند.
کد خبر: ۶۷۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳ - 16June 2024

به گزارش دفاع‌پرس، گروه سیاسی این خبرگزاری در سلسله گزارش‌های «جمهور چهاردهم» ضمن رصد و پایش فضای انتخابات، مهم‌ترین مواضع نامزد‌ها و آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی می‌کند.

۱- مسعود پزشکیان 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر (شنبه) در برنامه «صف اول» در رابطه با شاخص موفقیت خود برای حل مسائل مردم، گفت: ما انقلاب کردیم که به مردم خدمت کنیم. برای این کار تجربه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را رصد می‌کردیم. برای ساختار، مدیریت و برنامه باید فکر می‌کردیم. امکانات کمی داشتیم و زبان و نگاه ما و مسئولین مشترک نبود. زیرساخت‌ها و منابع پاسخگو نبود. روستاهای ما خانه بهداشت خیلی کم داشت و تصمیم گرفتیم این کار را بسیجی تمام کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سال ۷۵ جلسه‌ای با بسیج داشتیم و در نهایت ساخت ۶۳۰ خانه بهداشت را ۶ ماهه تمام کردیم و روی هر کدام نام یک شهید گذاشتیم و باور نمی‌کردند یک رئیس دانشگاه بچه‌های خود را بالای کوه ببرد و با هم کار کنند. ما عقیده داشتیم سیستم باید علمی مدیریت شود نه دِیمی. بعد از آن پیشنهاد معاونت وزیر داشتیم و بعد از وزارت بیمه همگانی را انجام دادیم.

.

پزشکیان ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که مریض بعد از ورود به بیمارستان نباید دغدغه دیگری جز بیماری داشته باشد و به دلیل نداشتن پول زندگی و خانه خود را نفروشد. در بیمارستان‌ها بیماران بخاطر نداشتن پول گرفتار هستند. هر دولتی سر کار می‌آید باید هوای مردم را داشته باشد. در قانون یک درصد ارزش افزوده به نفع مردم مناطق محروم تصویب شد.

وی افزود: مردم اگر بدانند کنار یک روحانی و مدیر آرامش دارند، کنارشان «آن کار دیگر» را نمی‌کنند. ما باید گره‌گشا باشیم. اگر حتی نمی‌توانیم کاری کنیم پای حرفشان بنشینیم و پناهگاهشان باشیم. خداوند روحشان را شاد کند.

پزشکیان همچنین روز گذشته جهت افتتاح ستاد انتخاباتی خود در قم و همچنین دیدار با مراجع تقلید به این شهر سفر کرد.

این نامزد انتخابات پس از زیارت حرم حضرت معصومه (س)، در جمع خبرنگاران درباره هدفش از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می‌کنم با اجرای دقیق برنامه‌های بالادستی کشور، می‌توان فشار فقر را از خانوار‌های ایرانی برداشت.

پزشکیان همچنین با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه از لوازم قدرت علمی ایران، عقب نماندن از توسعه «هوش مصنوعی» و تاثیرات آن در ساحت‌های زندگی مردم و حکمرانی است، نوشت: در صورت اعتماد شما، پیشنهاد سنجیده و کارشناسانه دکتر شریفی و همکاران متخصصش را در دستور دولت قرار خواهم داد و از آنها در پیشبرد پیشنهاد بهره خواهم برد.

در پی انتشار لیستی در فضای مجازی با عنوان کابینه پیشنهادی پزشکیان هم، ستاد انتخاباتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ضمن رد این خبر تاکید کرد: جدول مذکور هیچ ارتباطی با جناب آقای پزشکیان و ستاد ایشان نداشته و به هیچ وجه صحت ندارد. 

۲-مصطفی پورمحمدی

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر درخصوص تدوین برنامه‌های ۵ ساله و اهمیت آنها، گفت: در تدوین برنامه پنج ساله دوم، چهارم، پنجم و ششم نقش داشتم. ضمن آنکه در خصوص برنامه‌های پنج ساله را همانطور که رهبری معظم انقلاب هم در یکی از سخنرانی‌هایشان اعلام فرمودند، متاسفانه فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد برنامه‌ها اجرا شده است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی تاکید کرد: در سازمان بازرسی برنامه سوم را در حالتی خوشبینانه بررسی کردیم که حدود ۴۲ تا ۴۳ درصد آن اجرایی شده بود، لذا برنامه برای اجرا است و عدم انضباط مجریان و یا بی‌توجه به برنامه‌ها و اعمال سیاست‌های خودشان را تعقیب می‌کنند که در عدم اجرای برنامه‌ها موثر است.

.

وی با بیان اینکه شکل برنامه هفتم فریاد می‌زند که نمی‌شود آن را درست اجرا کرد، تصریح کرد: ماده مکمل ۳۵ الحاقی در برنامه هفتم با ۲۵ عنوان داریم که برنامه همین موارد است که از جمله، برنامه تجهیز منابع مالی برای تحقق رشد هشت درصدی، برنامه رفع ناترازی‌های اقتصاد کلان، برنامه الزامات رشد ۲۵ درصدی صادرات غیر نفتی، برنامه تقویت و پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و …است. در حالی که اینها باید عدد و رقم می‌شد. اینها اساس برنامه است، اما انها را همگی به زمان دیگر حواله داده‌اند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: ما دو سال برنامه نداشتیم و دو تا سه سال طول کشید این برنامه تنظیم شود لذا دلیل عدم تحقق روشن است.

وی ادامه داد: خیلی نباید جای دوری برویم که چرا تحقق پیدا نکرده است؟ نباید فقط مدیران، کارشناسان و کارمندان دستگاه‌های دولتی را مسئول بدانیم که شما برنامه را اجرا نمی‌کنید.

ستاد انتخابات شورای وحدت حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در اطلاعیه‌ای اسامی مسئولان ستادهای انتخابات استانی این نامزد را اعلام کرد. 

همچنین حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به مردم نوشت: تصمیم با شماست.

۳-سعید جلیلی

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میزگرد فرهنگی، گفت: شعار ما یک جهان فرصت و یک ایران جهش است که صرفاً شعار نیست و در تمام عرصه‌ها به استفاده از فرصت‌ها خواهیم پرداخت و به مزیت‌های فرهنگی کشور توجه داریم که هر ایرانی را به یک نقش پرشکوه می‌رسانیم. فرهنگ هم‌افزایی ایجاد می‌کند.

جلیلی افزود: قدرت فرهنگ و هنر این است که می‌تواند پیوند ایجاد کند، فرهنگ قوی ایرانی-اسلامی ما در عرصه‌های مختلف خود را در مقاطع مختلف نشان داده و این قدرت فرهنگی امروز نقطه قوت ما است.

.

وی در پاسخ به مطالب مطرح شده از سوی حسین انتظامی کارشناس فرهنگی که به گزاره‌های متعدد افکار عمومی نسبت به رویکرد خود، گفت: دشمن فشار حداکثری را اعلام و اعمال کرد و نتیجه آن در دولت وقت در سال ۹۷ نگاهی متفاوت بود و فشارها را دفع نکرد و دولت شهید رئیسی فشارهای حداکثری را دفع کرد. ۲ میلیون بشکه نفت صادر کرد در حالی که در دولت قبل با فشار حداکثری صادرات ۲۰۰ هزار بشکه را هم ممکن نمی‌دانستند.

جلیلی همچنین گفت: در برخی دوره‌ها به فرهنگ کم توجهی شد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مثل دبیر شورای عالی امنیت ملی جایگاه داشته باشد و خودباوری داشته باشد. اینکه می‌گوییم هر ایرانی یک نقش پر شکوه این است که از ظرفیت‌های فرهنگی مردم استفاده شود.

این نامزد انتخابات افزود: وقتی دایره فرهنگ را کوچک نبینیم همه ایران سرای من است و نه چند محله بالای شهر، برخی از مصادیق مهم چون فضای مجازی پاسخ‌های فرهنگی دارد. عرصه فضای مجازی مثل فضای حقیقی با ابعاد مختلف با زندگی مردم عجین است. اگر در این حوزه‌ها- مفهوم مسئولیت پذیری را باور داشتید، آسیب وارد نمی‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین شب گذشته در دیدار با منتخب هنرمندان گفت: ما در دو قرن اخیر علی رغم ذخایر فرهنگی غنی که داشتیم نتوانستیم در برابر یکه تازی برخی از کشورها، فرهنگ خود را در عرصه‌های مختلف نظیر صحنه سیاست امتداد دهیم.
جلیلی افزود: سند راهبردی امنیت ملی آمریکا به صراحت این را آورده است که ما باید فاصله‌مان را با دیگران کماکان حفظ کنیم و تا صد سال آینده آمریکا همچنان رهبر جهان باشد. آنها در این رابطه فقط از ابزار سخت استفاده نمی‌کنند بلکه ابزار نرم نیز کمک می‌گیرند.

وی گفت: آنها در برابر شهادت هزاران زن در غزه سکوت می‌کنند و سران آمریکا حمایت نیز می‌کنند؛ در برابر یک موضوع کوچک در ایران بیانیه صادر می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من معتقدم فرهنگ هنر و اندیشه ما بیشترین فرصت را برای ما ایجاد می‌کند، ادامه داد: دیگر قدرت‌های ما به واسطه فرهنگ شکل گرفته است. در دفاع مقدس موفقیت ما به پشتوانه فرهنگ رخ داد.

همچنین رییس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در احکامی مسئولان ستاد انتخاباتی این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را منصوب کرد.

۴-علیرضا زاکانی

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد سیاسی با اشاره به اقدامات دولت متبوع خود در عرصه سیاست خارجی، گفت: امید دارم که امروز نکات مهمی را در حوزه سیاست خارجی مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه در راستای ارتقا جایگاه ایران در سطح جهانی را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: سیاست خارجی برای ما مهم است چرا که انقلاب اسلامی پیام جدیدی را برای جهان داشت. سیاست خارجی بخاطر موقعیت ممتاز فرهنگ ایرانی و اسلامی و موقعیت ویژه جغرافیای ویژه کشور و همچنین اهمیت منطقه غرب آسیا برای ما اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه جهان در حال گذار است، افزود: پس از «عملیات طوفان الاقصی» و «وعده صادق» یک صورت تازه و یک اعتبار مضاعفی برای جمهوری اسلامی ایران و مقاومت حاصل شده است.

.

وی گفت: در سفرمان به چین توانستیم سدها را بشکنیم. موضوع تحریم برای ما مسئله‌ای است که راه حل آن داخل کشور است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: توانمندی‌های امروز کشور بسیار بالاست. در آینده جهان باید نقش ویژه ای داشته باشیم. امروز نیازمند همگرایی منطقه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های بین المللی هستیم. بریکس و شانگهای پیمان بزرگی است که ظرفیت‌های بسیاری را برای کشور می‌توانند ایجاد کنند.

زاکانی عنوان کرد: نقد کردن به این معناست که ما با قدرت‌های منطقه‌ای و نوظهور می‌توانیم یک شراکت منطقه‌ای برقرار کنیم. حتی با دشمنان خودمان از سر عزت و باورمندی خودمان به شکلی حرکت کنیم که آنها احساس برتری نکنند. آنچه در توانمندی‌های ماست را بتوانیم به بهترین وجه نقدش کنیم. یک جهت معیشت مردم است که گره گشایی از آن کار سختی نیست. باید همه ظرفیت‌ها را بسیج کنیم و در مقابل زیاده خواهی‌های دیگران بایستیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین در نشست با جامعه محیط زیست و کشاورزی با بیان اینکه ما باید با نگاه استقلال و توجه به امنیت غذایی به موضوع کشاورزی و دامداری توجه کنیم، اظهار کرد: امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است و یکی از بهترین عرصه‌ها برای مشارکت مردم همین عرصه دامداری و کشاورزی است تا آنان جای خود را در زنجیره بدانند و از طریق خرید قراردادی و سفارشی از قبل نگرانی در زمینه خریداری محصول خود نداشته باشد.

زاکانی یادآور شد: هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که بدون همکاری مردم و سپردن امور به دست آنان مسائل در بخش کشاورزی و دامداری و محیط زیست را حل کند. دولت خدمت برای مردم برنامه‌های جدی دارد تا گام‌های بلندی برای استقلال و خودکفایی در این عرصه بردارد. امیدوارم این ایده پیشروانه که می‌تواند مشکلات متعدد کشاورزان و دامداران از تضمین خرید تا بیمه و دیگر خواسته‌های آنان را تأمین کند، با شکل‌گیری دولت خدمت رخ دهد.

همچنین روز گذشته مسئولان ستادهای انتخابات استانی زاکانی منصوب شدند.

۵-امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد اقتصادی صداوسیما، گفت: راهکار ما برای اصلاح امور خود مردم هستند و محوریت این موضوع با خانواده‌هاست. براساس قانون هفتم توسعه ما موظف هستیم تورم را تک رقمی کنیم و میانگین به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم. ما باید بازار ارز را به رسمیت بشناسیم تا بتوانیم ذره ذره ارز ترجیحی را حذف کنیم و به ارز تک نرخی دست پیدا کنیم.

وی افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها را به صورت کامل اجرا کنیم و برای کاهش مصرف انرژی پاداش صرفه‌جویی انرژی را در قالب کارت اعتباری انرژی برای خانواده‌ها پیش بینی کنیم.

.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: برای توسعه کشور باید بانک تخصصی ایجاد کنیم که امروز این بانک را نداریم همچنین باید جلوی اعطای تسهیلات زیاد به یک ذینفع واحد را سد کنیم.

وی افزود: با انضباط بخشی به نظام بودجه و همچنین نظام مالیاتی می‌بایست این حوزه را مدیریت کنیم و از طرفی باید تعهدات و بدهی‌های دولت را مدیریت کرده و کاهش دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد: هروقت دولت‌ها ثروتمند می‌شدند، بخش خصوصی کنار زده شده است. این اتفاق در زمان پهلوی و پس از انقلاب اتفاق افتاده است. ارتقای معیشت از مسیر رشد اقتصادی می‌گذرد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: هر خانوادۀ جوان ایرانی یک بستۀ اعتباری یک میلیاردی پیش ما دارد. این پول را مستقیم به فرد نمی‌دهیم. مثلاً می‌گوییم شما این پول را می‌توانی کالا بخری برای جهزیه یا ودیعه مسکن بدهی یا برای کارآفرینی استفاده کنی.

وی افزود: اگر بخواهیم ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار ازدواج سالانه را به یک و نیم میلیون در سال برسانیم، نزدیک یک میلیارد تومان برای تشکیل خانوار جدید قابل اعطاست یعنی اشتغال را به ازدواج گره زده‌ایم.

قاضی زاده هاشمی همچنین در نشست خبری که در خبرگزاری فارس برگزار شد حضور یافت و گفت: شعار من با دوستان مروت و با دشمنان مداراست، کاری که شهید رئیسی در دیپلماسی خود انجام داد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: راهبرد اساسی نظام در سیاست خارجی، توسعه روابط با کشورهای همسایه و مسلمان و دفاع از مظلومین بدون درگیری و توسعه تنش با سایر کشورها است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه شهید امیرعبدالهیان با مسیر یکپارچه جلو رفت و همین مسیر در دولت مردم ادامه خواهد داشت. گفت: شهید امیر عبدالهیان نماد روشن این کار بودند؛ روابط فرهنگی، اقتصادی و تجاری ما در این دوران برقرار شد و در کنار روابطی که با مصر برقرار کردیم، در کنار مردم مظلوم غزه بودیم.

وی در پاسخ به سوال «برنامه دولت مردم برای کم اثر کردن تحریم‌ها چیست؟» گفت: باید با هر کشوری که هم پیمان نظامی-سیاسی می‌شویم وارد تبادل قراردادهای گسترده اقتصادی شویم و این ارتباط اقتصادی با کشورهای دوست تحریم پذیری ما را کاهش می‌دهد.

قاضی زاده هاشمی گفت: سال ۱۴۰۰ موفق شدیم جبهه انقلاب یکدیگر را در عرصه انتخابات همراهی کنند و نتیجه خوبی اتفاق افتاد، اگر نیاز باشد عناصر جبهه انقلاب به نفع یکدیگر کنار بروند، گفتگو خواهند کرد.

همچنین روز گذشته روسای ستادهای انتخاباتی استانی قاضی‌زاده هاشمی مشخص شدند. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در شبکه اجتماعی ایکس درباره تداخل زمان مناظره انتخابات با برگزاری جشن غدیر در کشور از رئیس رسانه ملی خواست زمان مناظره پنجم تغییر کند.

۶-محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «با مردم» گفت: امروز کشوری مستقل و آزاد هستیم. پیام انقلاب، فراخوان یک حرکت بزرگ برای ساختن آینده‌ای متفاوت از گذشته بود و به خاطر همین پیام مورد حمله معارضان داخلی و تهاجم خارجی قرار گرفت.

وی افزود: ما هشت سال جنگ تحمیلی را در یک نبرد نابرابرانه پشت سر گذاشتیم و ۳۵ سال دیگر را در جنگ نیابتی در فشارهای جنگ شناختی و در رأس آن در یک تحریم ظالمانه اقتصادی گذراندیم.

.

وی افزود: ایران عزیز و قوی ما با قدرتی که کسب کرده‌، ایده مقاومت و عمل به وعده صادق و جغرافیای سیاسی منحصر به فرد منطقه‌ای و جهانی، یک بازیگر اصلی در صحنه منطقه و بین‌المللی است. دوره‌ای که بنده در هوافضا بودم در زیرساخت‌های مهندسی و فنی اینگونه توان عملیاتی وعده صادق انجام شد.

قالیباف تصریح کرد: بر این باوریم که تحول، نیازمند یک مدیر قوی است. هر که بگوید اختیار می‌خواهم و پول می‌خواهم تا کاری را انجام دهم، در طول بیش از ۴۰ سال تجربه به شما مردم عزیز می‌گویم. او نه تنها این امکان را بگیرد این تحول را ایجاد نخواهد کرد بلکه او سرمایه را از دست خواهد داد. باور به کار، جوهره کار و دلدادگی به کار با نکاتی که گفتم رمز موفقیت و تحول است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز ما بعد از ۴۵ سال از انقلاب در انتخابمان حتماً باید به افرادی نگاه کنیم که کارنامه داشته باشند و عملکرد روشنی داشته باشند، قدرت تصمیم‌گیری داشته باشند، شجاع باشند، آگاه باشند و اهل خرد جمعی و مشاوره باشند. برنامه و تصمیم‌سازی درست و صحیح را به پیش ببرد و انجام دهد.

قالیباف همچنین در نشست فعالان ستادهای مردمی خود در مسجد امام صادق (ع) میدان فلسطین تهران گفت: بدون شک برای عزت ایران و انقلاب اسلامی پا به عرصه گذاشته‌ام. اگر اراده الهی بر این بود که من خدمتگزار این ملت باشم، با کمک مردم آنچنان کار را مهم رقم می‌زنیم که عزت و منزلت را برای ملت و کشور شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: این تعهد اخلاقی و عملی من به شما است و طبق سنت‌های همیشگی کارها را پیش خواهیم برد. انتخابات یک فرصت بی‌نظیر برای تغییرات و فرصتی برای حل ضعف‌ها و پررنگ کردن نقاط قوت است.

قالیباف گفت: در عملیات وعده صادق ظرفیت کشور را نشان دادیم و بسیاری از کشورها حسرت قدرت و اقتدار ما را می‌خورند. البته شرایط اقتصادی کشور زیبنده کشور و مردم نیست و با لطف الهی و با کمک مردم در مسیر آینده و در دولت چهاردهم این برگ زرین را رقم خواهیم زد تا شاهد پیشرفت اقتصادی کشور هم باشیم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها