جمهور چهاردهم/۵

مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پنجمین روز رقابت

دفاع‌پرس در سلسله گزارش‌های «جمهور چهاردهم» ضمن رصد و پایش فضای انتخابات، مهم‌ترین مواضع نامزدها و آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی می‌کند.
کد خبر: ۶۷۳۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱ - 15June 2024

به گزارش دفاع‌پرس، گروه سیاسی این خبرگزاری در سلسله گزارش‌های «جمهور چهاردهم» ضمن رصد و پایش فضای انتخابات، مهم‌ترین مواضع نامزد‌ها و آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی می‌کند.

۱- مسعود پزشکیان 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه با مردم اظهار داشت: پزشکی را هم با این عنوان درس می‌خواندیم که اگر روزی روزگاری حکومت از ما خوشش نیامد و یا خواست ما را اخراج کند و هر بلایی سرمان در بیاورد علم و مهارت داریم و می‌توانیم در هر نقطه‌ای از ایران خدمتگزار مردممان باشیم. وابسته به حکومت نخواهیم بود که در قبال آنها دهانمان بسته باشد و نتوانیم از حق دفاع کنیم. پزشکی را قبول شدم و در دانشگاه پزشکی مشغول تحصیل شدم.

وی در ادامه گفت: آن موقع قبل از اینکه انقلاب شود فعالیت‌های دانشجویی داشتم. کوه می‌رفتم ورزش می‌کردم انقلاب که شد برادرمان که می‌خواست پیش ما درس بخواند به دانشگاه آمد، ۲۲ بهمن چهلم جریان قم بود. تظاهرات که شروع شد برادرم تیر خورد او را به بیمارستان بردند و بعد به زندان رفت و در زمان عید از زندان با ضمانت آزاد شد.

.

پزشکیان خاطرنشان کرد: بعداً همین برادرم شهید شد و تمام وجود او این بود که کشورمان را و حتی انقلاب که کردیم را حفظ کند. من مسئول، پایه اضطراری شدم همین که انقلاب شروع شد و جنگ را راه انداختند هیچ عملیاتی لشکر عاشورا نمی‌کرد که بچه‌های ما و دوستان ما در آن عملیات در خط مقدم نباشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: همان برادرم که شهید شد به جهاد می‌آمد. یک روز من که به ارومیه رفته بودم به من گفت من دیگر به جهاد نمی‌روم. گفتم چرا؟ گفت این نامردها می‌خواهند به من پول بدهند. مگر آدم به جهاد می‌رود که پول بگیرد؟ پول تو جیبی او را من می‌دادم ولی حاضر نبود به خاطر اینکه به جهاد می‌رود از آنها پول بگیرد. همه بچه‌ها این‌جوری بودند. همه کسانی که به جبهه می‌آمدند با عشق و باور می‌آمدند. می‌آمدند که مملکت را درست کنند نمی‌آمدند که به پست یا مقامی برسند.

۲-مصطفی پورمحمدی

حجت الاسلام مصطفی پور محمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه صف اول شعار دولت خود را خرد، شادی و شادمانی اعلام کرد و گفت: جامعه با خردمندی به پیش خواهد رفت. جامعه باید با نشاط و شاد باشد، به عبارتی دلش خوش و حالش خوب باشد و باید بتواند که فرهنگ، اقتصاد، علم و صنعت، شکوفا شود و لازم است، بستر شکوفایی آن فراهم شود، به همین خاطر اسم دولت خود را «دولت قرار» گذاشتم، چون مدیر متعهد باید بر شعارهایش وفادار باشد و با مردم قرار بگذارد و سر قرارهایش بماند. مدیر باید شعارهایی بدهد که تحقق آن امکان‌پذیر باشد و صرف اینکه حرفی را بزنند و بعداً بگویند نشد، نمی‌شود.

وی ادامه داد: اولویت‌های جامعه عدالت است که خواسته اصلی همه جوامع و گمشده انسان‌ها است. انسان‌ها از بی‌عدالتی و تبعیض همواره رنجیده‌اند و ما باید این شعار والا و آرمان انقلاب اسلامی را با جدیت تعقیب کنیم. همچنین اگر کشور می‌خواهد توسعه پیدا کند، باید ثروتمند باشد اما این ثروت باید توسط مردم شکل بگیرد، زیرا در واقع اگر مردم ثروتمند شوند، دولتشان می‌تواند ثروتمند باشد. اینگونه درآمد سرانه رشد پیدا می‌کند و اگر این اتفاق بیفتد در کنارش تولید ناخالص ملی کشور رشد می‌کند. وقتی که کشور ثروتمند شد، راحت می‌تواند به هدف‌هایش برسد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنای من این است که با آدم‌های ضعیف کار نکنم، لذا هیچگاه از لذت کار با آدم‌های قوی خود را محروم نکردم و کار را به افراد توانمند سپردم. خود کارشناس و به کارشناسی بها می‌دهم. خود مدیر جدی و قاطعی هستم و طبعاً به مدیران کارشناس، مجرب و با دانش، متعهد، مردمی، مردم دوست، کار بلد با هر سلیقه و گرایش احترام می‌گذارم؛ البته و طبیعتاً به همفکران سیاسی خود نزدیک‌ترم اما اجازه نمی‌دهم سلیقه در کارمان حاکم شود. من در ریاست جمهوری، رئیس جمهور یک ایده و گرایش نیستم بلکه رئیس جمهور همه مردم هستم و وظیفه دارم بهترین‌ها را برای مردم انتخاب کنم و این قرار ما است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با یادآوری خاطره استفاده از ۲۰ مشاور اصلاح‌طلب در دوره وزارتش در وزارت کشور در توییتی ضمن انتشار کلیپی نوشت: «برخی ستایش‌گرانِ آزادی و طالبان اصلاح که در عمل قبیله‌ای رفتار می‌کنند، هیچ‌کس جز هم‌فکران خود را به حلقه‌های نزدیکشان راه نمی‌دهند و مسیرِ تلاشِ جناح‌ها و سلائقِ مختلف برای ایران را سد می‌کنند. نه ادعاهایم، بلکه عملکردم گواهِ رویکرد فراجناحی‌ام در مدیریت کشور است.»

.

 

۳-سعید جلیلی

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم روز گذشته با حضور در همایش جامعه کار و تولید که برای حمایت از او برگزار شد، با فعالان جامعه کارگری دیدار کرد و گفت: افتخار من این است که در ۲۴ ساعت گذشته، سه دیدار با جامعه کارگری داشتم.

.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به خواسته کارگران مبنی بر عدم سو استفاده ضد انقلاب از اعتراضات آنها، عنوان کرد: جامعه کارگری ایران در سخت‌ترین شرایط علاقه‌اش را به کشور و نظام و انقلاب حفظ می‌کند. از مهمترین نگرانی‌های آن‌ها این بود که چرا این ظرفیت اقتصادی خوب استفاده نمی‌شود در حالی که ما آماده بیشترین نقش آفرینی هستیم.

جلیلی گفت: شهید رئیسی از سال ۱۴۰۰ این تغییر ریل را شکل داد و جامعه کارگری قدردان این صداقت، سلامت و خدمت است. شعار انتخاباتی باید عصاره و خلاصه برنامه ۴ ساله کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ۴ سال آینده باشد.

وی همچنین با حضور در برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما، برنامه خود در رابطه با اجرای برنامه هفتم توسعه را تشریح کرد و گفت: معتقدم شعار انتخاباتی ریاست جمهوری باید خلاصه و عصاره برنامه کاری چهار سال آینده باشد و شعار ما «یک جهان فرصت و یک ایران جهش» است.

جلیلی افزود: غربی‌ها اذعان دارند بعد از طوفان الاقصی دیگر آن موقعیت قبل را ندارند و آن نفوذ قبل را ندارند و این برای ما اقتدار ایجاد کرده و عملیات موفق وعده صادق موجب شد ایران حق خود را بگیرد. ایران امروز می‌تواند تعیین کننده معادلات باشد و موقعیت ایران ارتقا یافته و باید از آن برای منافع و زندگی مردم استفاده کرد.

وی بیان کرد: در بزنگاه‌ها کشورهایی با پیشرفت‌های خود جایگاه ایجاد کردند و ما در این بزنگاه دیگر آن عقب‌ماندگی‌ها را نداریم و با استفاده از هوش مصنوعی و کوانتوم می‌توانیم برای ایران فرصت خلق کنیم.

جلیلی همچنین در مورد پرسش سجادپور از کارشناسان حاضر در برنامه که پرسید مفهوم قدرت در جهان در حال دگرگونی است، چگونه موقعیت ایران را در این تحولات مدیریت می‌کنید؟ بیان کرد: امروز قدرت در مناسبات جدید ظهور پیدا می‌کند. دولت باید هوشمند باشد و فرصت‌ها را شناسایی و استفاده کند و کسینجر در کتاب خود به تحولات قدرت در سایه فناوری اشاره کرده است. اگر در چهار سال آینده در یک اولویت برنامه‌ریزی ریزی نکند و به موقع تصمیم نگیرد چه بسا که چهل سال عقب می‌اُفتد. خوشبختانه امروز در مرزهای دانش هستیم و باید به موقع نقش آفرینی کنیم.

۴-علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به تدوین برنامه‌های ۵ ساله در کشور، اظهار داشت: بنده چهار دوره نماینده مجلس بودم. در یک دوره از اواسط به شهرداری رفتم. با سه برنامه از نزدیک مواجه بودم. در مجلس هفتم دیدیم برنامه‌ای را که در مجلس ششم تصویب شده بود، ایراداتی داشت.

.

وی ادامه داد: دولت روحانی برنامه ششم را به مجلس نیاوردند. بند الف ماده ۳ شرایط را به سمتی می‌برد که دلاری کردن نرخ انرژی را ایجاد می‌کرد و یک عمل بدون بی‌هوشی اقتصاد کشور بود.

زاکانی افزود: در مجلس یازدهم در مرکز پژوهش‌ها بودم. هم به برنامه‌های قبل اشراف دارم هم در برنامه نویسی مشارکت داشتم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: امام راحل فرمودند جایی که مردم می‌توانند کار کنند، دولت نباید کار کند. هفت درصد مردم تهران بافت فرسوده است و ۱۷ درصد مردم در این بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

زاکانی بیان کرد: عده‌ای می‌خواستند کشور را گران کنند. ما در مسیر ارزان سازی اقداماتی را شروع کردیم. ظرف چهار سال دغدغه مسکن مردم را حل خواهیم کرد.

زاکانی در مورد اقدامات دولتش برای تحقق قیمت اقلام اساسی، تصریح کرد: امروز در کشور ما خلأ اطلاعات‌های جامع نسبت به ۸۴ میلیون نفر بیداد می‌کند. یک روزی پیاز زیاد می‌کارند و روی دست کشور می‌ماند و یک روز کم می‌کارند و دست مردم خالی می‌ماند. مهم‌ترین بخش ماجرا موضوع برنامه‌ریزی دقیق است.

وی تاکید کرد: دولت باید تبدیل به یک دولت محلی، هوشمند و چالاک شود. مدیریت محلی که بنده می‌گویم فدرالیسم نیست بلکه مدیریتی است که بتواند در خدمت حکومت مرکزی قرار بگیرد و مکمل آن باشد.

۵-امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما اظهار داشت: خط مقدم خود مردم هستند کار دولت تسهیل‌گری و تنظیم‌گری است که در این حوزه باید انجام شود.

.

قاضی‎زاده هاشمی گفت: واحد خانواده و محله باید پیوند بخورند. ما در دولت مردم معتقدیم اداره همه آنها به دست مردم باشد. هیئت امنایی از مردم منطقه شکل بگیرند در راستای تعالی خانواده برنامه‌ریزی و اداره کنند.

وی افزود: در عرصه تعلیم و تربیت یا اصل مالکیت یا مدیریت بنا به اقتضایی که وجود دارد باید در اختیار مردم باشد مبتنی بر این تفکر کلان انجام شود. باید با مردمی‌سازی بخش‌های مختلف مرتبط با فرهنگ باعث یک جامعه باسعادت و کمال شویم.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال حسین انتظامی یکی از کارشناسان میزگرد فرهنگی مبنی بر اینکه شایعه شده که قرار است از ادامه رقابت‌ها انصراف دهید، گفت: من جزو آدم‌های بد سابقه در انصراف هستم، یک دفعه کاندیدا بودم و سابقه روشن دارم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با سازوکارهای گام اول انقلاب ما دیگر نمی‌توانیم گام دوم انقلاب را ادامه دهیم. آغاز آن از نظام تعلیم و تربیت است. با این نظام آموزش که داریم انسان شبیه به هم تربیت می‌کند و استعداد پایه نیست.

وی افزود: نظام تعلیم و تربیت عمومی ما شامل این ۱۲ سال تحصیل در آموزش و پرورش نباشد. بیشترین تربیت‌پذیری فرزندان ما بین ۳ تا ۸ سالگی است که دنیا به این سمت رفته است.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: کسی که بالغ می‌شود سواد داشته باشد. مهارت شغلی موثر داشته باشد که بتواند زندگی خود را تامین کند.

این نامزد انتخابات گفت: یک رئیس جمهور اصلح، باید هرم فکری نظام را درک و قبول کرده باشد و خودش را در چارچوب قانون اساسی و نظام ولایت فقیه تعریف کرده و دولت او مکتبی باشد، در تمام موضوعات کشور برنامه داشته باشد، رویکرد خود در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را عنوان کند و تیم مدیران قوی همراهش باشد تا این باور در جامعه ایجاد شود که می‌تواند تفکرش را به اجرا درآورد. 

وی ادامه داد: راهبرد اساسی نظام در سیاست خارجی، توسعه روابط با کشور‌های همسایه و مسلمان و دفاع از مظلومین بدون درگیری و توسعه تنش با سایر کشور‌ها است.در حوزه سیاست خارجی نگاه به شرق و همسایگان برای بنده اولویت دارد، به مذاکره پایاپای و عزتمندانه و مقتدرانه معتقد هستیم.

قاضی زاده افزود: همگی به نفع فردی که شایسته است و قادر است اجماع بیشتری جلب کرده و برنامه و تیم قوی دارد، کنار می‌روند، در این صورت همه به او کمک کرده و کنار او می‌ایستیم.

۶-محمدباقر قالیباف

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میزگرد اقتصادی گفت: در زمینه‌های دفاعی در حوزه علم و دانش تحقیق، در حوزه مسائل گفتمانی، فرهنگی و قدرت نرم در حوزه مردم سالاری دینی و مردم ما برای خود تعیین تکلیف می‌کنند و کشوری مستقل و آزاد هستیم از افتخارات ماست ولی هرگز نباید از چالش‌های خود فاصله بگیریم.

.

دهه‌ای که وقتی نگاه می‌کنیم رشد متوسط سالانه ما کمتر از یکدرصد بوده است. در شرایطی که رشد نقدینگی ما ۲۶ برابر شده است.

خروجی اینکه امروز خانواده ایرانی حس می‌کنند که دخل و خرج آنها با هم نمی‌خواند این از مشکلات جدی ما هستند. آنها خدمات جانبی مثل سلامت، معیشت، آموزش و اوقات فراغت را از دست می‌دهند.

در بخش سرمایه‌گذاری مثلا در پاس جنوبی با افت فشاری که دارد اتفاق می‌افتد که در سال ۱۴۲۰ تقریبا در پارس جنوبی دسترسی کامل و استخراجی نداریم و در چند سال آینده به نصف ظرفیت ما می‌رسد.

وی بیان کرد: هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی خیلی مهم است و با هوشمندسازی می‌توان بر دیوان‌سالاری مقابله کرد. اگر مدیر ارشد نتواند مشکل را تبدیل به مساله کرده و با استفاده از کارشناسان قدرت حل مساله نداشته باشد، وضعیت فعلی ادامه پیدا می‌کند. قول شرف می‌دهم برنامه هفتم را اجرایی کرده و با قدرت آن را پیاده کنم. درخواست تاخیر در تعویق قانون بانک مرکزی بود که در جلسه سران قوا مخالفت کردم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگر آل اسحاق مبنی بر اینکه آیا در دولتش ما درآمد اقشار متوسط جامعه افزایش پیدا می‌کند، گفت: باید سپر حمایتی برای اینها پیش بینی کرد تا وقتی فردی می‌خواهد ازدواج کند، حداقل چند قلم کالای اساسی را بتواند تامین کند.

وی ادامه داد: اگر ۲۰ درصد حقوق را در سال افزایش می‌دهیم، در سبد حمایتی هم باید مابه التفاوت را یارانه داده و کمک کنیم و در کنار آن هم باید سرمایه گذاری تقویت و کیک اقتصادی را بزرگ کرده و درآمد دولت را هم باید از مبادی مختلف از جمله مالیات تامین کرد.

قالیباف همچنین پس از حضور در برنامه میزگرد اقتصادی در توئیتر نوشت: هرچه دقیق‌تر و صریح‌تر سخن بگوییم، مانع غلبۀ سخنرانی و شعار و تکه‌پرانی بر داشتن برنامه و کارنامه خواهیم شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار