سردار باقرزاده:

واقعه عاشورا یک نبرد بزرگ فرهنگی است که همچنان ادامه دارد

رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: واقعه عاشورا پیش از اینکه یک نبرد نظامی باشد، یک نبرد بزرگ فرهنگی است و این نبرد همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱ - 24November 2013

واقعه عاشورا یک نبرد بزرگ فرهنگی است که همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار "سید محمد باقرزاده" رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم افتتاحیه بزرگترین مجموعه فرهنگی حرم مطهر شهدای گمنام کشور با بیان اینکه خدای متعال برای اینکه ما راه را گم نکنیم شاخص و علامت گذاشته است، اظهار داشت: ما خانه خدا را نمیپرستیم، بلکه آن بنا برای ما علامت است. در روایات ما هست که خدای متعال یک ماکت از همین کعبه را در آسمان چهارم قرار داده است تا فرشتگان دور آن طواف کنند.

وی ادامه داد: بزرگداشت محرم و عاشورا، بزرگداشت حسینبنعلی (ع) و بزرگداشت شهید و راه و منطق شهید از بزرگترین شعائر الهی است.
 
رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، پیامهای شهدا را بر دوگونه دانست و افزود: بخشی از پیامهای شهدا پیامهای لفظی و تدوینی و ایجادی است، مانند جملات، وصیتنامهها و بخشی از پیامها نیز تکوینی  و در حقیقت یک نوع خلاقیت است؛ یعنی شهید با عمل خودش یک ارزش میآفریند.
 
به گفته سردار باقرزاده، واقعه عاشورا پیش از اینکه یک نبرد نظامی باشد، یک نبرد بزرگ فرهنگی است و این نبرد همچنان ادامه دارد.
 
وی تصریح کرد: اینکه فرمودهاند "کل یوم عاشورا" به معنای این است که هر روز این نبرد ادامه دارد و فقط مربوط به آن چند ساعت نبرد در روز عاشورا نیست؛ البته هدف دشمن این بود که این نبرد را به یک نبرد نظامی تنزل دهد، اما امام با تدبیرهای خاص نظامی آن را خنثی کردند.
 
سردار باقرزاده ساخت حرمهای شهدای گمنام را به این منظور دانست که شهدا شاخص باشند تا راه گم نشود.
 
رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه ایجاد گنبد، بارگاه، ضریح و سقاخانه به خودی خود موضوعیت ندارد، بلکه طریقیت دارد، افزود: اینها همه پیام دارند. وقتی که گنبد امام رضا(ع) را میبینید ابتدا ارتباط بصری پیدا میکنید و دلتان به تپش میافتد و میگویید "السلام علیک یا امام رضا(ع)"؛ لذا میبینید در طول تاریخ دشمنان در پی محو و حذف این آثار و نمادها بودند.
 
وی یادآور شد: 800 سال قبل از صفویه مردم دیلمان در دوران آل بویه، طلا و جواهرات خود را جمع کردند و رفتند کربلا و نجف زمین خریدند و شروع کردند به ساخت و ساز حرم؛ لذا امروز گنبد، بارگاه و ضریح شهدا برای همین منظور ایجاد میشود. اینها شاخص، علامت و کارهای نمادین و در مجموع شعائر الهی است.
 
سردار باقرزاده با بیان اینکه در قضیه استسلامی که در حج انجام میشود، میگویند با خدا بیعت کنیم، یعنی وقتی به "حجرالاسود" دست میزنیم میگوییم انگار دست در دست خدا گذاشتهایم، اضافه کرد: این حقیقت نمادین و استعارهای و یک شاخص است تا راه گم نشود. ضریحی هم که برای شهدا ساخته میشود با همین نگاه است و ما در بعضی جاها این کار را انجام دادهایم.
 
رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، به ساخت ضریح و حرم برای شهدای گمنام اشاره کرد و گفت: در استفتائات از حضرت آقا و مراجع منعی ندیدهایم، در نتیجه ایجاد ضریح برای شهدا بدعت نیست.
وی با بیان اینکه امروز اماکن شهدای گمنام در هر محله، شهر و منطقهای که هستند در دل مردم جا باز کردهاند، اظهار داشت: تاکنون در بیش از 800 نقطه از جمله ارتفاعات، پارکها، پادگانها و دانشگاهها شهدای گمنام به خاک سپرده شدهاند که الحمدلله در همه جا مورد توجه قرار گرفتهاند.
 
سردار باقرزاده با اشاره به ساخت حرم شهدای گمنام واوان تصریح کرد: بنده این حرم را به عنوان یک کار نمادین و الگو میشناسم. اینجا بستری است تا فرماندهان و رزمندگان بیایند تاریخ و خاطرات جنگ را بگویند. در حقیقت این نقطه با قداست که مورد اعتماد و علاقه مردم است، تداومبخش همان فرهنگ عاشورایی است.
نظر شما
پربیننده ها