یادداشت/ پوریا کریم‌پور

جمهوری چهاردهم و چالش‌های پیش رو

دولت چهاردهم پس از انتخابات ۸ تیر با انتخاب رئیس جمهور اصلح توسط مردم، روی کار می‌آید و باید با شناخت دقیق از مسائل کشور در جهت رشد و توسعه کشور گام بردارد.
کد خبر: ۶۷۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱ - 23June 2024

گروه سیاسی دفاع‌پرس_پوریا کریم‌پور؛ تقریبا همه طیف‌ها و گروه‌های سیاسی در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری نامزد دارند، از سوی دیگر جو حاکم بر کشور به دنبال شهادت آیت‌الله رئیسی به مثابه نیروی محرکی عمل می‌کند که مردم را به کنشگری سیاسی و حضور در انتخابات وا می‌دارد.

جمهوری چهاردهم و چالش های پیش رو

علم بشری و تجربه تاریخی بیانگر آن است که هر زمان مردم و آحاد جامعه در تشکیل دولت خود اهتمام داشته و مشارکت مردمی در انتخابات افزایش پیدا کرده است، توان دولت در پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود افزایش پیدا خواهد کرد. چه در عرصه اقتصادی و مسائل داخلی کشور که انگیزه مدیران افزایش پیدا می‌کند و چه در عرصه بین‌المللی که توان و قدرت دیپلمات‌ها در رایزنی‌های خود با کشور‌های همسو و متخاصم بالا می‌رود. معهذا هر جریان یا گروهی که در این انتخابات پیروز شود، قطعا در صورت حضور حداکثری مردم برنده اصلی خود مردم و نظام خواهند بود.

اما دولت چهاردهم حتی در صورتی که با پشتوانه مردمی قوی هم سر کار بیاید تا زمانی که چالش‌ها و معضلات کشور را از حیث اقتصادی، زیرساختی، عمرانی و ساختاری نشناسد و راهکار کارشناسی برای فائق آمدن بر آن نداشته باشد، قطعا توفیقی در خدمت شایسته به مردم ایران نخواهد داشت. ایران امروز در حساس‌ترین شرایط جهانی قرار دارد به نحوی که توفیقش در عرصه داخلی و بین‌المللی طی سه الی پنج سال آینده ضامن ابرقدرتی در سده جاری است و عدم توفیقش مساوی با تجربیات تلخ، این شرایط هوشمندی در تصمیمات و توان اجرایی بالا در پیشبرد ابرپروژه‌های عمرانی در کشور را می‌طلبد.

امروز که گذرگاه‌های جهانی برای کشور‌ها به یک منازعه و درگیری آشکارا مبدل شده است، شرایط جغرافیایی ایران این کشور را متمایز از سایر کشور‌ها می‌نماید، اگر خطوط ریلی کشور و میزان نفوذ بین المللی در سطح قابل قبولی توسعه پیدا نکند قطعاً نمی‌توانیم به عنوان چهارراه مواصلاتی جهان نقش آفرین باشیم و قدرت خود و نفوذ خود را افزایش دهیم، امروزه رژیم صهیونیستی در صدد است تا دالان شرق به غرب را از جنوب ایران و از سرزمین‌های اشغالی به اروپا متصل کند و کشور‌های انگلوساکسون نیز طراحی شومی دارند تا دالان ترکی را از شما ایران عبور دهند تا هیچ مزیت اقتصادی نصیب ایران نشود؛ بنابراین هر گونه تعلل در زمینه گسترش خطوط ریلی کشور خساراتی جبران ناپذیر به ایران وارد خواهد آورد. لازم است دولت چهاردهم در زمینه گسترش خطوط ریلی با هدف اتصال دالان‌ها به ایران اقدامات جدی و فوری انجام دهد.

نکته مهم دیگر غفلت از هوش مصنوعی است، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور تحولات اساسی در زندگی بشر ایجاد خواهد کرد که فرصت‌ها و تهدیدات فراوانی به دنبال خواهد داشت، در این شرایط قدرت غالب و کشور تعیین کننده کشوری خواهد بود که در زمینه هوش مصنوعی از حیث قانون گذاری و توان فناورانه برتر باشد. فلذا لازم است دولت چهاردهم بخش از توجه و ظرفیت خود را به این حوزه اختصاص دهد.

موضوع دیگر که شاید حیاتی‌ترین بحث اقتصادی کشور باشد موضوع تأمین مسکن برای اقشار متوسط و متوسط رو به پایین جامعه است که به دنبال سیاست‌های غلط اقتصاد نولیبرالی شاید خانه دار شدن برایشان یک آرزو باشد، سیاست‌های غلط اقتصاد نولیبرالی از یک سو و عدم ساخت مسکن از سوی دیگر در دهه نود سبب شده است که تورم بسیار افسارگیسخته‌ای در زمینه مسکن شاهد باشیم، طبق آمار‌ها ۸۰ درصد درآمد یک خانوار صرف تأمین هزینه‌های مسکن می‌شود که در نوع خود بسیار اسفبار است، دولت چهاردهم موظف است جهت تأمین رفاه عمومی موضوع ساخت مسکن را اولویت اصلی اقتصادی خود قرار دهد.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار