مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به بازرسان آژانس اجازه دسترسی بدهد

گروسی به‌رغم تصویب قطعنامه علیه ایران در نشست اخیر شورای حکام آژانس مدعی شد که این نهاد سیاست ضد ایرانی را دنبال نمی‌کند و درخواست برای همکاری تهران را تکرار کرد.
کد خبر: ۶۷۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳ - 17June 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه امروز با رسانه روسی ایزوستیا گفت که برجام در حال حاضر معنای واقعی ندارد زیرا در واقعیت کسی آن را دنبال نمی‌کند. گروسی گفت «معتقدم باید به دیپلماسی بازگردیم. برجام را داشتیم اما اکنون فقط یک توافق روی کاغذ است که هیچ کس به آن پایبند نیست».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به بازرسان آژانس اجازه دسترسی بدهد

وی افزود «تلاش‌هایی اینجا در وین برای احیای آن (برجام) بوده اما متاسفانه با وجود نزدیک شدن به موفقیت، به دلایلی که برای من روشن نیست زیرا مستقیم در این روند نبودم، به جایی نرسیدند. جای تعجب نیست که آمریکا و ایران یکدیگر را به خاطر این شکست مقصر می‌دانند».

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین بدون در نظر گرفتن همکاری‌های ایران با این نهاد، گفت که ایران باید به منظور دستیابی به توافق جدید اجازه دهد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیساتش دسترسی داشته باشند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً بر مبنای همین ادعاها، بیانیه‌ای ضد ایرانی را تصویب کرد که در آن از ایران خواسته شده همکاری با این نهاد بین‌المللی را افزایش دهد.یک هفته بعد از آن، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران آژانس اتمی را از توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود مطلع کرده که تروئیکای اروپایی این اقدام را واکنش تهران به قطعنامه ضد ایرانی خواندند و بیانیه‌ای در محکومیت آن منتشر کردند.

وزارت امور خارجه ایران ضمن پوچ و بی‌اعتبار خواندن و‌ محکوم کردن بیانیه سه کشور اروپایی، تاکید کرد «فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران واکنشی نیست و بر اساس برنامه توسعه ملی هسته‌ای و در چارچوب حقوق و تعهدات بین‌المللی استمرار خواهد داشت».

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار