رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

خارجی‌ها فرق «ترور» و «مقاومت» را نمی‌دانند

حجت الاسلام «ایمانی‌پور» گفت: باید «مقاومت» به طور شایسته معرفی شود؛ چرا که از نگاه یک خارجی خیلی تفاوتی بین ترور و مقاومت نیست.
کد خبر: ۶۷۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸ - 30June 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سالروز تأسیس این سازمان، امروز با حضور «محمدمهدی ایمانی‌پور» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل این سازمان برگزار شد.

خارجی‌ها فرق «ترور» و «مقاومت» را نمی‌دانند

حجت الاسلام ایمانی‌پور در این نشست اظهار داشت: سال گذشته به همت شورای فرهنگ عمومی و بعد از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز دهم تیرماه، یعنی سالروز تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به عنوان روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان شناخته شد. تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت‌ها برای نکوداشت امروز بهره‌مند شویم.

طوفان‌الاقصی و وعده صادق تأثیر خوبی بر تعاملات بین‌الملل داشت

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات شرح داد: تلاش‌های خوبی برای همراه شدن و تعامل با کشور‌های جهان اسلام و خصوصاً کشور‌های عربی داشتیم؛ اما نباید از حق گذشت که آنچه که به خاطر طوفان‌الاقصی اتقاق افتاد و بعد از آن وعده صادق، شرایطی فراهم کرد که ما در جهان اسلام و در بین کشور‌های عربی خیلی از خصومت‌ها و بعضاً برداشت‌های صحیح را کنار بگذاریم و تعاملات سازنده‌ای داشته باشیم.

وی افزود: امروز تقریباً تمام کشور‌هایی که به نوعی قهر کرده بودند در روابط فرهنگی و سیاسی روی خوش نشان دادند و با همدیگر تعامل می‌کنیم. به آینده این تعاملات امیدوارم.

حجت الاسلام ایمانی‌پور گفت: ما برای شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی به همکاری کشور‌های اسلامی برای شکل‌دهی به امت واحده به عنوان زیرساخت تمدن نوین اسلامی نیاز داریم. انشاالله در همکاری و انتقال تجارب تمدنی بتوانیم زمینه‌ساز شکل‌گیری و افق‌گشایی برای تمدن نوین اسلامی باشیم.

رایزن‌ها باید تابوی هراس از جمهوری اسلامی را بشکنند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: فعالیت‌های فرهنگی ما در خارج از کشور ابعاد مختلفی دارد؛ چرا که فرهنگ در کشورمان توسعه و دامنه گسترده‌ای دارد و از فعالیت‌های فرهنگی و هنری تا فعالیت‌های دینی را شامل می‌شود. رایزنان فرهنگی این سال‌ها تلاش‌های خوبی برای معرفی گفتمان انقلاب اسلامی، اسلام و تشیع انجام دادند.

وی بیان کرد: به موازات جریان تحریم، جریان تحریف عقاید جمهوری اسلامی ایران در جهان شکل گرفته است. یکی از چیز‌هایی که باعث هراس می‌شود، عدم شناخت کافی است. رایزنان فرهنگی تلاش کردند که شناخت مناسبی از واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند. وظیفه و رسالت اصلی رایزنان فرهنگی شکستن این تابوی هراس از ایران است که تا حدود زیادی موفق شدند.

تعامل با کشور‌های جهان در دولت سیزدهم رو به رشد بوده است

حجت الاسلام ایمانی‌پور تصریح کرد: امروز می‌بینید که برای همدردی با ملت ایران به مناسبت شهادت رئیس جمهور، هیأت‌های مختلفی از کشور‌های مختلف به ایران می‌آیند. این همراهی و همدلی کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که تعامل با جهان، دست کم در دولت سیزدهم، تعاملی سازنده و رو به رشدی بوده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات ادامه داد: اصطلاح «شرکای اصلی هر کشور همسایگانش هستند» اصطلاح درستی است. اگر در حوزه همسایکی تعامل سازنده‌ای وجود داشته باشد، امنیت برای کشور ایجاد می‌شود. دیپلماسی هوشمند همکاری با همسایگان را در اولویت خود قرار می‌دهد؛ همان طور که در دولت سیردهم این اتفاق افتاد. در سال گذشته ۶ نقر از وزرای فرهنگ کشور‌های همسایه به ایران آمدند و متقابلا سفر‌هایی به کشور‌های همسایه داشتیم و توفیقات خوبی به دست آمد. امروز با کشور‌های همسایه در شرایط خوبی هستیم.

در‌های بسته به روی علاقه‌مندان رایزنی فرهنگی باز شدند

وی تصریح کرد: بعد از سال‌ها ۲ رایزن فرهنگی ایران در ۲ کشور آمریکای لاتین که تشنه شنیدن حقایق جمهوری اسلامی ایران است، مستقر شده‌اند. به عنوان هدف بعدی تلاش می‌کنیم حضور فرهنگی جمهوری السلامی ایران در کشور‌های آفریقایی هم توسعه پیدا کند. این حضور یک حضور ساختگی نیست؛ بلکه بر اساس مطالباتی است که از طرف آن کشور‌ها به وجود آمده.

حجت الاسلام ایمانی‌پور درباره روند به کار گیری و استخدام رایزنان فرهنگی عنوان کرد: فضایی را ایجاد کردیم که هر کس، حتی به صورت شخصی، اگر علاقه‌مند است به عنوان رایزن فرهنگی اعزام شود، خودش را عرضه کند تا صلاحیت‌هایش بررسی شود. در‌های بسته‌ای دیگر وجود ندارد و چینش رایزن‌های جدید طوری است که از سلایق مختلف رایزن اعزام شده. ما در این دوره یک رایزن از اهل سنت انتخاب کردیم، یک بانوی رایزن داریم و ... از طوایف مختلف و اقشار مختلف رایزن انتخاب کردیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات سپس ادامه داد: ورودی سازمان فرهنگ و ارتباطات در این سال‌ها به دلیل محدودیت‌های اداری و استخدامی مقداری بسته بود. اما در آزمون استخدامی پیش رو ۷۰ نفر جذب سازمان فرهنگ و ارتباطات خواهند شد. بعد این هم ۱۰۰ نفر دیگر می‌توانیم وارد کنیم که انتظار داریم نیرو‌های جوان و شایسته کشورمان که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه بین‌الملل هستند در این آزمون شرکت کنند.

پلتفرمی برای آشنا کردن فعالان فرهنگی با همتایان خارجی‌شان

وی گفت: وقتی ما از ترویج گفتمان انقلاب و معرفی نظام جمهوری اسلامی صحبت می‌کنیم، بخش اصلی این کار معرفی هنر انقلاب است؛ اما ما یک ترازی را باید رعایت کنیم. در اعزام گروه‌های فرهنگی ـ هنری به خارج از کشور اولویت‌های ویژه‌ای برای هنرمندان حوزه انقلاب قائلیم؛ اما دوستان هم باید تلاش کنند سطح خودشان را ارتقاء دهند تا نماینده‌های شایسته‌ای برای جمهوری اسلامی ایران باشند.

حجت الاسلام ایمانی‌پور اظهار داشت: اولین کاری که باید در حوزه صادرات فرهنگی انجام داد اتصال ظرفیت‌های داخل و خارج است. یکی از مسائل اصلی این است که خیلی از متقاضیان فرهنگ و هنر ایرانی ظرفیت‌های داخل کشور را نمی‌شناسند؛ همچنین نمی‌دانند چطور می‌توانند به این ظرفیت‌ها دسترسی پیدا کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات ادامه داد: تعداد زیادی از هنرمندان و مؤسسات فرهنگی ـ هنری را با همتایانشان در خارج از کشور آشنا کردیم تا بتوانند همکاری کنند. پلتفرمی هم طراحی شده که در آن همه بتوانند ظرفیت‌های خودشان را معرفی کنند.

بازارچه‌های مرزی برای صادرات فرهنگی

وی اضافه کرد: فعلاً در حوزه زیرساختی هستیم؛ اما در استان‌های مرزی‌مان به ایجاد بازارچه‌های مرزی فکر می‌کنیم که بشود صادرات فرهنگی را توسعه داد. همکاری با ۸ استان مرزی پیش‌بینی شده که هفته گذشته با کردستان آغاز شد. این هم یکی از زمینه‌هایی است که ظرفیت‌های صادرات فرهنگی را توسعه می‌دهد. ایمانی‌پور تأکید کرد: تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم؛ اما گام‌های اولیه در این مسیر برداشته شده.

از نگاه یک خارجی خیلی تفاوتی بین ترور و مقاومت نیست

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات درباره جبهه مقاومت خاطرنشان کرد: یکی از وظایف و مأموریت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات، معرفی گفتمان انقلاب اسلامی است. امروز اگر بخواهم برجسته‌ترین بخش گفتمان انقلاب را بگویم، گفتمان مقاومت است که نه فقط کشور‌های حوزه مقاومت را، بلکه بسیاری از کشور‌های دیگر هم به آن اقبال نشان می‌دهند. او در پایان گفت: باید «مقاومت» به طور شایسته معرفی شود؛ چرا که از نگاه یک خارجی خیلی تفاوتی بین ترور و مقاومت نیست.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار