وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

انتخابات متعلق به مردم است/ همه گروه‌های سیاسی در انتخابات شرکت کردند

«اسماعیلی» گفت: انتخابات در کشور ما یک امر واقعی و متعلق به مردم است. ما دیدیم انتخاباتی پرشور و جدی رخ داد که همه گروه‌های سیاسی در صحنه حاضر بودند.
کد خبر: ۶۷۵۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵ - 30June 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: در حکمرانی فرهنگی جمهوری اسلامی موضوع دیپلماسی فرهنگی کاملاً بر عهده وزارت فرهنگ است که از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرا می‌شود.

همه گروه‌های سیاسی در انتخابات شرکت کردند

اسماعیلی افزود: ما در اکثر کشور‌های مهم دنیا نمایندگان فرهنگی قوی داریم. در دوره جدید تلاش شده دوستانی در این مسؤولیت حضور داشته باشند که بیشترین تخصص، تعهد و آشنایی را با موضوعات داشته باشند. به همین دلیل شاهد ارتقاء چشمگیر تعاملات فرهنگی بودیم.

گسترش تعاملات فرهنگی همپای تعاملات اقتصادی در دولت سیزدهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بنای دولت شهید رئیسی هم گسترش تعاملات فرهنگی همپای تعاملات اقتصادی بود؛ به همین دلیل در اکثر سفر‌هایی که رئیس جمهور به کشور‌های منطقه می‌رفتند، بخش فرهنگی هم حضور قوی و مثمر ثمری داشت.

وی افزود: شاید ما بیش از آن که تفاهم‌نامه‌های اقتصادی، عمرانی و صنعتی امضا کنیم، تفاهم‌نامه‌های فرهنگی هنری و رسانه‌ای امضا می‌کردیم. در سفر آخرمان به سریلانکا ۵ تفاهم‌نامه داشتیم که ۴ تا از آنها را من به عنوان وزیر فرهنگ امضا کردم. این نشان می‌دهد که دولت نسبت به این مقوله توجه جدی داشته است.

زیرساخت‌های بودجه‌ای خوبی داریم

وی تأکید کرد: وضعیت بسیار خوبی از لحاظ زیرساخت‌های بودجه‌ای و پشتیبانی داریم که اصلا قابل مقایسه با سالی که تحویل گرفتیم نیست.

اسماعیلی گفت: سال ۱۴۰۰ بودجه سازمان فرهنگ چیزی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد و ۶۰ یا ۷۰ تومان بود، اما امسال به بالای ۲ هزار و ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده. این عدد فضای کار جدی فرهنگی، افتتاح دفاتر و نمایندگی‌های جدیدی را فراهم کرده است. امیدوارم این مسیر با قوت تداوم داشته باشد.

مرکب فرهنگی ما آماده است

وزیر ارشاد درباره جشنواره‌ها عنوان کرد: شهید رئیسی همه ریل‌گذاری‌ها را در این دولت انجام داد. ما یک مرکب آماده‌ای داریم که یک راکب خوب می‌خواهد تا مسیر را ادامه دهد. فضا برای تعاملات فرهنگی و گسترش این ارتباطات آماده است و انشاالله گسترش پیدا خواهد کرد.

وی تأکید کرد: ما از رئیس جمهور آینده کشورمان می‌خواهیم مسیر دولت مردمی را در حوزه فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی با قوت ادامه دهد.

همه گروه‌های سیاسی در انتخابات شرکت کردند

اسماعیلی درباره مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: انتخابات در کشور ما یک امر واقعی و متعلق به مردم است. ما دیدیم انتخاباتی پرشور و جدی رخ داد که همه گروه‌های سیاسی در صحنه حاضر بودند.

وزیر ارشاد با اشاره به حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور و شهادت او، اظهار داشت: این اتفاقی که در کشور ما رخ داد، هر جای دنیا رخ می‌داد، پس‌لرزه‌های گسترده اجتماعی، سیاسی و امنیتی داشت. اما در کم‌تر از ۴۰ روز رئیس جمهور عزیز ما به شهادت رسید، فضای کشور آماده انتخابات شد و انتخابات با حضور همه گروه‌های سیاسی برگزار شد.

وی اضافه کرد: انقدر نامزد‌ها نزدیک به هم و شانه به شانه در صحنه حاضر بودند که در مرحله اول امکان کسب حداقل ۵۰ درصد آرای شرکت کنندگان فراهم نشد و انتخابات به دور دوم رفت. این هم بلافاصله جمعه بعدی برگزار می‌شود. امروز کشور آماده برگزار دور دوم انتخابات با مشارکت قوی‌تر است.

سند جامع موسیقی بعد از ۴۵ سال

اسماعیلی با اشاره به گشایش‌ها در حوزه‌های موسیقی و سینما در دولت سیزدهم گفت: ما مسائل را از حیطه شخصی خارج کردیم؛ مثلا در حوزه موسیقی بعد از ۴۵ سال یک سند جامع و کامل با همه اقتضائاتش به تصویب شورای عالی رساندیم. مسیر آماده است. انشاالله هر کس در این جایگاه قرار می‌گیرد بتواند وظایف قانونی خود را با وقت‌گذاری، دقت، به کارگیری و مشارکت همه بخَش‌های فرهنگی هنری انجام دهد.

دیپلماتی که فرهنگی بود

وزیر فرهنگ افزود: شهید امیرعبداللهیان بیش از اینکه یک شخصیت سیاسی باشد، شخصیتی فرهنگی بود. من باید حواسم می‌بود که ایشان جلوتر از من نرود در برنامه‌های فرهنگی هنری بنشیند. همین روحیه را هم در حوزه دیپلماسی فرهنگی داشتند و همیشه به ما کمک می‌کردند.

دستاورد‌های فرهنگی دولت سیزدهم

وی درباره فعالیت‌های دولت سیزدهم گفت: بیش از ۹ـ۸ نهاد جدید را در وزارت فرهنگ تأسیس کردیم؛ مثل نهاد‌های تنظیم‌گری که جایش خالی بود. در حوزه صنایع خلاق فرهنگی مجوز یک مجموعه شهر جهانی صنایع نرم و فناوری‌های خلاق را گرفتیم و شهر‌های مختلفی را داریم در کشور فعال می‌کنیم.

اسماعیلی اضافه کرد: در حوزه پویانمایی یک بنیاد مهم تنظیم‌گر را تأسیس کردیم. در حوزه ایران فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی بنیاد «حکیم نظامی» را هفته گذشته به تصویب رساندیم که وظیفه‌اش کار در حوزه ایران فرهنگی به معنای کامل است. حکیم نظامی به عنوان یکی از نماد‌های این کار است. از این قبیل فعالیت‌های تأسیسی تا حل مشکلات نهاد‌های تأسیس شده، قانون‌گذاری مقررات جدید و لازم، ارتقای بودجه‌ای و ... هم به انجام رساندیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: دولت تلاش کرد همه گره‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر بود را یک به یک باز کند. انشاالله دوستان بعدی که در در این حوزه قرار می‌گیرند بتوانند همین گشایش‌ها را با قوت ادامه دهند.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها