خرازی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز:

غرب مکانیسم ماشه را فعال کند، واکنش شدیدی دریافت خواهد کرد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در واکنش به ادعای غرب و رژیم صهیونیستی درباره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران گفت: غرب مکانیسم ماشه را فعال کند، واکنش شدیدی دریافت خواهد کرد.
کد خبر: ۶۷۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷ - 02July 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «سیدکمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌‎وگو با روزنامه فایننشال تایمز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تمایلی به وقوع جنگی منطقه‌ای ندارد و از آمریکا، متحد اصلی رژیم صهیونیستی خواست که به آن برای جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها فشار بیاورد.

در صورت جنگ فراگیر علیه لبنان با تمام امکانات از حزب‌الله حمایت‌ می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در صورت در گرفتن جنگی تمام‌عیار، به حمایت نظامی از حزب‌الله لبنان خواهد پرداخت، گفت: «تمام مردم لبنان، کشور‌های عربی و اعضای محور مقاومت، از لبنان در مقابل اسرائیل حمایت خواهند کرد. گسترش جنگ به نفع هچ‌کسی نیست، اما در صورت حمله اسرائیل به لبنان، تمام مردم لبنان، کشور‌های عربی و اعضای محور مقاومت از لبنان حمایت خواهند کرد.»

خرازی بیان کرد: «احتمال گسترش این جنگ به کل منطقه وجود خواهد داشت که تمامی کشور‌های آن، از جمله ایران درگیر آن خواهند شد. در چنین وضعیتی، ما هیچ انتخابی جز حمایت از حزب‌الله با تمامی امکانات نخواهیم داشت».

وی افزود: «گسترش جنگ به نفع هیچ کسی، نه ایران و نه آمریکا نیست».

خرازی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که به دور دوم کشیده شده است و نتیجه رقابت میان «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» پس از رای‌گیری جمعه ۱۵ تیر مشخص خواهد شد، گفت: با وجود «برخی تفاوت‌هایی» که بسته به اینکه چه کسی انتخاب شود، در رویکرد‌ها وجود خواهد داشت، راهبرد کلی سیاست خارجی از سوی مقام معظم رهبری ایران تعیین می‌شود و تغییری نخواهد کرد. 

وی گفت: انتخابات فرصتی برای «فرصت‌های نو» میان ایران و غرب خواهد بود، اما برای رسیدن به آن، کشور‌های غربی باید «از سیاست‌های فعلی کناره‌گیری کنند و در مذاکرات با ایران بر مبنای جایگاه برابر و احترام دوجانبه شرکت کنند.»

خرای افزود: «اگر آنها (کشور‌های غربی) تصمیم بگیرند همکاری کنند، ما آماده همکاری هستیم».

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: جمهوری اسلامی ایران در صورتی که مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن منجر به بازگشت دوباره آن به توافق هسته‌ای شود، حاضر به برگزاری این مذاکرات خواهد بود.

خرازی در بخش دیگری از این گفتگو درباره ادعای غرب و رژیم صهیونیستی درباره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران گفت: «غرب مکانیسم ماشه را فعال کند، واکنش شدیدی دریافت خواهد کرد. ما قصد ساختن تسلیحات اتمی را نداریم.».

وی همچنین تکرار کرد که اگر ایران با تهدیدی وجودی مواجه شود، «طبعا ما مجبور خواهیم بود دکترین خود را تغییر دهیم.» مقامات ایران تاکید کرده‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، صرفا، صلح‌آمیز است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: اگر غرب تصمیم بگیرد مکانیسم ماشه (بازگردانی یک‌باره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران) را برای بازگردانی تحریم‌های لغوشده تحت توافق هسته‌ای به کار ببندد، «واکنش شدیدی از ایران از نظر تغییر در راهبرد هسته‌ای آن دریافت خواهد کرد.»

خرازی بیان کرد: «تاکنون، ما تصمیمی برای غنی‌سازی بیشتر از ۶۰ درصد نداشته‌ایم، اما تلاش کرده‌ایم تجربیات خود را با استفاده از دستگاه‌ها و تنظیمات مختلف گسترش دهیم».

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره ادعای اوکراین و متحدان غربی آن مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، ادعایی که بار‌ها از سوی تهران و مسکو رد شده است، با تاکید بر اینکه ایران در این درگیری بی‌طرف است، گفت که ایران پیش از حمله مسکو به اوکراین به آن پهپاد فروخته است.

وی همچنین درباره نگرانی‌های غرب مبنی بر احتمال فروش موشک توسط ایران به روسیه گفت: «چنین اتهاماتی مطرح شده است، اما صحت ندارد». ایران در حال مذاکره با روسیه برای خریداری جنگنده است.

خرازی با بیان اینکه «هیچ مانعی بین ایران و روسیه برای توافق تسلیحاتی وجود ندارد» افزود: تهران در حال مذاکره با روسیه برای خریداری هواپیما‌های جنگنده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پایان گفت: «ما قرار است در آینده نزدیک یک توافق جامع راهبردی با آنها امضا کنیم».

انتهای پیام/341

برچسب ها: سیدکمال خرازی
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار