به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، آیتالله «سید احمد علم الهدی» خطیب و امام جمعه مشهد در خطبههای این هفته نماز جمعه که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز وفات عالم مجاهد و فقیه وارسته مرحوم آیتالله «میرزاجوادآقا خامنهای»، طی سخنانی اظهار داشت: صرف نظر از همه برتریهای علمی، فقهی و فعالیتهایشان، آنچه در این وجود مقدس بروز فوقالعاده داشت، وارستگی ایشان بود. به این معنا که اگر انسان میخواست، عالمی را به عنوان نماد تمام معنای بیهوایی در نظر بگیرد، این عالم بزرگوار مصداق آن بود.
آیتالله علمالهدی همچنین یادآور شد: وارستگی خاص این شخصیت عظیم در همه عرصهها موردعلاقه تمام ارادتمندان بود و نتیجه همین وارستگی خاص نیز پیدایش آیت عظمایی همچون رهبر معظم انقلاب اسلامی است که تاریخ این کشور و سرنوشت این ملت را تغییر دادند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز مرحله دوم چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری بهعنوان تصویر روشنی از مردمسالاری دینی است. در این باره، نکتهای که همه باید به آن توجه داشته باشیم، این است که اصولاً مردمسالاری تأسیس مدرنیسم نبود، چون بعضیها خیال میکنند مبدأ مردمسالاری دین از مدرنیته بوده است.
امام جمعه مشهد در ادامه بیان کرد: از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون چهار نوع حاکمیت مسلط بوده است. در نوع نخست، آریستوکراسی شامل دیکتاتوری فردی که حکومت فردی و اشرافی را شامل میشود و در آن یک قبیله به دلیل آن که در یک جریان خاص نسلی قرار دارند، برای خود تبعیض ویژه قائل هستند. نوع دوم، پولتوکراسی یا همان تسلط قشر ثروتمند بر سایر اقشار ملت است. شکل سوم انگیزاسیون، تئوکراسی یا همان حاکمیت کلیساست که چهار قرن بر اروپا حاکم بود و نوع چهارم همان دموکراسی یا مردمسالاری است.
وی در تکمیل صحبت خود افزود: تا پیش از حاکمیت مدرنیته، سه نوع حاکمیت اول در میان انسانها وجود داشت و برخی فکر میکنند فقط مدرنیته که آمد، دموکراسی را حاکم کرد تا قدرت نه در دست یک طبقه خاص، نه کلیسا و نه ثروتمندان بلکه در دست خود مردم باشد، اما این ادعا، حرف درستی نیست.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه مردمسالاری تأسیسیافته از مدرنیته نیست و قبلاً در اسلام سابقه داشته است، در ادامه یادآور شد: اول جریانی که این موضوع به معنای حاکمیت مردم بر خودشان را مطرح کرد، وجود اقدس رسول خدا (ص) در تعالیم عالی اسلام بود. در این اندیشهها بنا بر این بود که مردم زندگی اجتماعی خود را خودشان رقم بزنند و مملکتشان را خودشان تعیین کنند.
وی با اشاره به حدیث نبوی «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» تصریح کرد: در روایت از رسول خدا (ص) آمده است که اگر کسی شب را به صبح برساند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد، گویا مسلمان نیست. ایشان نگفتند مؤمن نیست، اصلاً تأکید کردند فرد دیگر مسلمانی ندارد. امور هم جمع امر است و به روشنی مسائل سیاسی و اجتماعی مسلمانان را در بر میگیرد. فرزندان عزیز من، جوانانی که بینش سیاسی دارید، توجه کنید که مردمسالاری دینی و دموکراسی لیبرالیستی تفاوتهای عمده باهم دارند. اصلاً آن چیزی که مدرنیته در پوشش دموکراسی آورده، یک موضوع مضر و مخرب است که سعادت جامعه را هم تأمین نمیکند. در دموکراسی لیبرالی، آن آقایی که بهعنوان حاکم توسط مردم انتخاب میشود، قبل از این قدرت ندارد و امکانات و ثروت جامعه در اختیار او نیست. این آقا وقتی قدرت را به دست میگیرد، معلوم نیست شهوات و سلایق فردی خود را حاکم کند یا نه، زیرا تنها شرط موجود حاکم بر عاقلبودن فرد است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فقدان روح معنوی و نگرش دینی در دموکراسی لیبرال بزرگترین نقطه ضعف آن محسوب میشود، در ادامه افزود: در دموکراسی لیبرالیستی هیچ اشارهای به آخرت یا اینکه فرد باید مؤمن باشد، نمیشود به همین دلیل، هیچ تضمینی وجود ندارد آن آقایی که حاکم میشود، امکانات جامعه را در خدمت دنیای خود به کار نگیرد. با این حال، در مردمسالاری دینی، فرد منتخب بر جان و مال مردم مسلط نیست و آن کس که مسلط است؛ یا خدا، یا مظهر خدا یا حجت مظهر خدا هست. در این نوع مردمسالاری؛ اگر قرار باشد تغییر و تصرفی در جان و مال مردم صورت بگیرد، باید با اذن و اجازه کسی باشد که دنیا و آخرت خود و ملت را درنظر میگیرد.
وی در تشریح تفاوت دوم دموکراسی لیبرال با مردمسالاری دینی خطاب به نمازگزارن نمازجمعه گفت: در دموکراسی لیبرال، مشارکت سیاسی یک حق است و اگر کسی نخواست میتواند در انتخابات شرکت نکند، اما در مردمسالاری دینی مشارکت سیاسی؛ علاوه بر اینکه یک حق است؛ تکلیف نیز محسوب میشود به همین دلیل، کسی که در انتخابات شرکت نمیکند، گویا تکلیف شرعی خود را انجام نداده است.
علمالهدی همچنین با بیان اینکه مردم باید به تکلیف خود عمل کنند، در ادامه صحبت خود یادآور شد: شما مسلمانید، نماز میخوانید و باید به تکلیف شرعی خود عمل کنید. حالا کسی ممکن است بگوید آقاجان ما در مرحله اول شرکت میکنیم، اما دیگر تکلیفی نداریم برای مشارکت در دور دوم انتخابات. این حرفها صحیح نیست چراکه که سرنوشت شما در دوم تعیین میشود.
وی در ادامه به نقل از رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: در جریان تشییع پیکر شهید آیتالله «سید ابراهیم رئیسی»، یکی از سران کشورها به ایشان گفته بود که این هیجان و اقبال عمومی مردم در جریان شهادت رئیس جمهورتان ثابت میکند که ملت شما انقلاب اسلامی را میخواهد چراکه شهید رئیسی، گفتمان انقلابی داشت. او با همین گفتمان آمد، مسئله مظلومیت مردم غزه و جنایت اسرائیل را در کل عالم، در همه مجامع بینالمللی و ارتباطات دیپلماتیک ثابت کرد و بر همین اساس، حالا که ملت دارد در غم شهادت او این هیجان را نشان میدهد، ثابت میکند مردم اصل این انقلاب را دوست دارند.
امام جمعه مشهد در پایان خطبههای خود تأکید کرد: برادران و خواهران، شرکت در مرحله دوم انتخابات تکلیف شرعی است و اگر کسی شرکت نکند، حضورش در دور اول ناقص میماند. انشالله شما در این مرحله سرنوشتساز مشارکت قوی و نیرومند داشته باشید و امیدواریم خداوند عالم به پاس این شکرگزاری نعمتش که شما تکلیف خود را به درستی انجام دادهاید، سرنوشت اجرایی نظام و کشور ما را در دست باکفایت عنصری قرار بدهد که بتواند تأمینکننده خواستههای شما ملت باشد.
انتهای پیام/