رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تأکید کرد؛

لزوم تشکیل مرکز ایمنی شیمیایی در کشور

سردار «جلالی» با بیان اینکه ما در پیشرفت صنعت، به پدافند ایمنی و امنیت شیمیایی نیز باید توجه داشته باشیم، گفت: از اولویت‌های نخست در حوزه پتروشیمی، تشکیل مرکز ایمنی شیمیایی است تا استانداردهای فنی را کنترل کند و توسعه دهد.
کد خبر: ۶۷۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷ - 10July 2024

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نهمین همایش ملی پدافند شیمیایی که صبح امروز (چهارشنبه) در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای خدمت و تبریک مشارکت خوب مردم در انتخابات، اظهار داشت: در سالروز حادثه سردشت، یاد شهدای مظلوم دفاع مقدس و همچنین جانبازان شیمیایی را گرامی می‌داریم. 

لزوم تشکیل مرکز ایمنی شیمیایی در کشور

سردار جلالی در ادامه با بیان اینکه صنعت شیمیایی مواهب بسیار ارزشمندی دارد و محصولات حاصل از خدمات پایین‌دستی را به جامعه ارائه می‌کند، افزود: ما شاهد بروز برخی مخاطرات در فرایند توسعه صنعت شیمیایی و عدم انسجام در این حوزه هستیم؛ حوزه‌ای که می‌تواند از یک فعالیت پرخطر، تولیدِ ثروت کند. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اولین موضوع در حوزه پدافند شیمیایی را رعایت ملاحظات ایمنی دانست و گفت: در صنعت هسته‌ای که با صنعت شیمیایی وجه مشترک دارد، از نظام ایمنی هسته‌ای برخورداریم و مرکزی وجود دارد که مسئول بررسی هرنوع فعالیت هسته‌ای از نظر تداوم فعالیت‌هاست؛ در صنعت شیمیایی هم نیازمند چنین مرکزی هستیم. 

سردار جلالی با اشاره به اینکه از اولویت‌های اول در حوزه پتروشیمی، وجود مرکز ایمنی شیمیایی است تا استانداردهای فنی را کنترل کند و توسعه دهد، تصریح تأکید کرد: در پیشرفت صنعت، باید به پدافند ایمنی و امنیت شیمیایی هم توجه داشته باشیم. 

وی اظهار داشت: در حوزه پدافند شیمیایی تلاش کردیم که مباحث مصون‌سازی، امن‌سازی و ایمن‌سازی در برابر حوادث را دنبال کنیم؛ مباحثی که الزامات خاص خود را دارد. 

سردار جلالی ادامه داد: رویکرد بعدی ما مدیریت پیامدهای حوادث است؛ همچنین یکی دیگر از رویکردهای جدی ما ارتقای سطح سلامت، بهداشت و درمان است که به دلیل برخورداری از تجارب دوران دفاع مقدس و مواجهه با حملات شیمیایی در آن دوران، بخش پزشکی ما پیشرفت بسیار خوبی داشته و اقدامات خوبی انجام داده است. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه رویکرد بعدی، تنظیم مقررات، رگولاتوری و استاندارهای این حوزه است، عنوان کرد: به یک سند ملی نیازمندیم تا با رویکرد آینده‌پژوهانه، الزمات این حوزه را دنبال کند. 

وی افزود: همچنین نیازمند نظام عملیاتی برای تعریف نقش دستگاه‌ها و مدیریت فرماندهی و راهبری اکوسیستم هستیم تا همه اجزا و مؤلفه‌ها را با هم هدایت کند. 

سردار جلالی در ادامه به موضوع تنظیم‌گری اشاره و بیان کرد: بر اساس اصل ۴۴، پتروشیمی‌هایی واگذار شده‌ است که این مراکز، ضوابط ایمنی را رعایت نمی‌کنند و به همین دلیل، شاهد حوادث مختلفی بوده‌ایم. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر لزوم توجه به «بهره‌برداران صنایع شیمیایی»، «پیمانکاران صنایع شیمیایی» و مبحث «آموزش و تربیت نیروی انسانی» گفت: در حوزه صنعت پدافند شیمیایی، باید از سازوکار بومی برخوردار باشیم‌. 

وی افزود: مؤلفه بعدی، نظام عملیاتی برای ایجاد آمادگی و طرح‌های عملیاتی است که در این حوزه، حداقل هفت نظام عملیاتی داریم؛ مانند پاسخ اضطراری به حادثه. بر این اساس، مجموعه شیمیایی کشور باید سناریوی تهدیدات را استخراج کند و با توجه به آن‌ها برای پاسخ، طرح داشته باشد. 

سردار جلالی ادامه داد: مورد بعدی، حفظ تداوم کارکرد است؛ مثلاً سال گذشته شاهد خرابکاری در خط اصلی انتقال گاز کشور بودیم که با مدیریت سریع این حادثه، کارکرد انتقال گاز تداوم یافت؛ بنابراین «برگشت‌پذیری بعد از حادثه» موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی سپس به موضوع درمان مصدومان شیمیایی اشاره و بیان کرد: دانشگاه و بیمارستان علوم پزشکی بقیةالله (عج) در حوزه آموزش، پژوهش و درمان مصدومان شیمیایی اقدامات مطلوبی را انجام داده و از زیرساخت‌های خوبی در این حوزه‌ها برخوردار است. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) مجهزترین مرکز جهت درمان مصدومان شیمیایی در منطقه است و به لحاظ دانشی هم در سطح پیشرفته‌ای قرار دارد. 

سردار جلالی در پایان با تأکید بر لزوم انجام پژوهش در زمینه پدافند شیمیایی، گفت: باید بر اساس نظام مصون‌سازی پدافند شیمیایی بتوانیم کارخانجات و مرکزهای مربوطه را به گونه‌ای آماده کنیم که مصون از آسیب باشند. 

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها