سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد؛

امسال سال افتتاح‌های بزرگ در حوزه کتابخانه‌های عمومی است

وزیر ارشاد با تاکید براینکه دولت سیزدهم در حوزه کتاب تحولاتی شکل داده که قابل توجه است، گفت: امسال سال افتتاح‌های بزرگ در حوزه کتابخانه‌های عمومی است.
کد خبر: ۶۷۸۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷ - 13July 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، نشست رونمایی و معرفی سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه امروز شنبه (۲۳ تیر) برگزار شد. 

امسال سال افتتاح‌های بزرگ در حوزه کتابخانه‌های عمومی است

اسماعیلی در این نشسن ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، گفت: یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دفاع از حرم و امنیت و سیدالشهدای خدمت را گرامی می‌داریم.

وی افزود: اولین گام در اجرای این سند، نوع رونمایی و اشاعه آن است؛ سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید به صورت مکتوب ابلاغ شده است و حالا باید مطالبات آن را بیان کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دستگاه‌های مسئول در این حوزه باید تکالیف خود را در قبال آن انجام دهند، در همین راستا ۲۱ نهاد وظایفی را برعهده دارند که باید به آن جامه عمل بپوشانند.

اسماعیلی با بیان اینکه دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید گزارشی سالانه در مورد میزان اجرای این سند ارائه کند، تاکید کرد: در صورتی که به سندی آن طور که باید، توجه نشود به صورت شایسته‌ای اجرا نمی‌شود.

وزیر فرهنگ گفت: انشاالله این کار را دوستان با همت بلندی که دارند انجام دهند و عزیزانی که در آینده مسئولیت را برعهده می‌گیرند با مطالبه اهالی رسانه و صنوف این مسیر را دنبال کنند.

وی افزود: اقدامات بسیار خوبی در مورد فعالیت‌های مربوط به کتاب انجام شده است و رهبر انقلاب از نهضت کتابخوانی سخن به میان آورده‌اند، این نهضت فراگیر است و باید الزامات آن رخ دهد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه موضوع مصرف فرهنگی به شدت مورد توجه است، گفت: کشمکشی بین فرزندان و والدین در مورد کتابخوانی و استفاده کمتر از فضای مجازی جریان دارد؛ موظف هستیم در دولت زمینه‌های تغییر ذائقه فرهنگی را متناسب با اولویت‌ها و نظام ارزشی و هنجاری فراهم کنیم.

وی با اشاره به مباحثی که در روز‌های اخیر مطرح شده است افزود: برخی می‌گویند دولت فرهنگی می‌خواهیم و نه فرهنگ دولتی؛ نباید منظور از دولت فرهنگی، حذف نظام‌های نظارتی، پوششی و حمایتی در این زمینه باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در روز‌های گذشته برخی از تشکل‌های هنری بیانیه‌ای صادر کردند مبنی بر اینکه در دوره جدید باید همه ممیزی‌ها برداشته شود و فلان مجموعه ارائه مجوز باید حذف شود.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه اگر منظور از فرهنگ دولتی چنین رویکردی است، حتما تعبیر نادرستی به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: خوب نیست که بر هنجارها، نظام ارزشی و قوانین بالادستی ایجاد شبهه کنیم.

وی افزود: اساسا انقلاب اسلامی انقلاب فرهنگی است؛ باید برای فهم بهتر این موضوع نشانه شناسی کرد، شعار‌های انقلاب، اماکن تظاهرات و تقویم زمانی انقلاب چه زمانی بوده است؟ مثلا در حوزه تقویم زمانی عاشورا، تاسوعا و اربعین شهدا مورد توجه بوده است که نشان‌دهنده فرهنگی بودن انقلاب است، رهبران این نهضت هم مرجعیت دینی و شبکه سازمان روحانیت دینی بوده اند.

اسماعیلی افزود: امام راحل اصل نظام سیاسی و قانون اساسی را به رای گذاشتند و در کمتر از یکسال پنج انتخابات برگزار شد، نظام سازی مطابق رای مردم شکل گرفت و در ۴۵ سال نظام ارزشی و هنجاری مرکب از قوانین، اسناد بالادستی و رویه‌ها شکل گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید براساس این سابقه و روند صحبت کنیم البته اصلاح در ذات هر مجموعه پویایی قرار دارد، در این سه سال نزدیک به ۷۹ بخشنامه را اصلاح و تکمیل کردیم و اساسا مقررات جدیدی را به تصویب نهاد‌های بالا دستی رساندیم؛ طبیعی است که نظام زنده و با نشاط با این میزان از تغییراتی که وجود دارد باید پویا باشد.

وزیر فرهنگ گفت: اساسنامه وزارت فرهنگ مصوب دهه شصت است در حالی که در شرایط فعلی با مسایل جدیدی روبه‌رو هستیم و متناسب این مسایل جدید باید نظام مدیریتی را ارتقا دهیم، اما این به معنای حذف اصول حاکم نیست؛ در دولت مردمی معتقد بودیم همه کار‌ها باید در اختیار مردم قرار گیرد به همین دلیل گفتیم کار‌ها در اختیار تشکل‌ها و صنوف باشد بر همین اساس زیرساخت‌ها را به گونه‌ای تنظیم کردیم تا بخش مردمی تقویت شود.

وی با اشاره به اقداماتی که بر اساس همین رویکرد انجام داده است افزود: در حوزه هنری تشکلی هنری که در یکی از استان‌ها فعال بود سالانه ۱۰ میلیون تومان برای حمایت دریافت می‌کرد ولی سال گذشته عنوان کردیم در هر استان برای حمایت از تشکل‌های هنری و فرهنگی به صورت متوسط تا یک میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود البته این بودجه با ساز و کاری شفاف در اختیار کنشگران قرار می‌گیرد.

اسماعیلی ادامه داد: زمان آغاز به کار در وزارت فرهنگ بودجه این وزارتخانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود، اما امروز این عدد به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ دولت فرهنگی یعنی دولتی که اولویتش فرهنگ و تقویت زیرساخت باشد نه دولت فرهنگی با خوانش استعماری به معنای رهاسازی مطلق که مغایر با نظریه دولت دینی است و حتما در خارج از کسوت وزارت نیز باید از این مسیر دفاع و نظریه آن را تقویت کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید با تجربیاتی که دوستان متخصص و متعهد ما به دست آوردند نظریه دولت دینی در حوزه حکمرانی فرهنگی را ارتقا بخشیم و ادبیات آن را تقویت کنیم.

وزیر فرهنگ گفت: دولت فرهنگی یعنی مسئول دولت شخصیت معتبر فرهنگی قرار دارد و معتقد است با اصلاح فرهنگ سایر مشکلات حل می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی مدعی هستند دولت فرهنگی یعنی دولتی که از حوزه فرهنگ خارج شود، افزود: بعد از چهارصد سال که غربی‌ها از نظریه لیبرالیسم کلاسیک جان لاک عبور کردند عده‌ای همان مسایل را به حکمرانی متصل کردند که حتما امر نادرستی است چراکه اساسا اگر چنین چیزی مطرح بود انقلاب اسلامی نباید تاسیس می‌شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وظیفه حاکمیت در حکمرانی فرهنگی نظارت، حمایت و هدایت است.

وزیر فرهنگ با اشاره به اقداماتی که در حوزه حمایتی انجام شده است، گفت: در شهرستان‌ها ادارات کل ارشاد سالیانه ۲ میلیون تومان هم بودجه برای حمایت از فعالان این عرصه در اختیار نداشتند، اما الان در همه شهرستان‌ها چندین برابر شده است.

وی افزود: در این مدت نهضت پلاتو سازی در کشور ایجاد کردیم از طرفی تعداد سینما‌های کشور را از ۵۰۰ عدد به ۹۰۰ سینما رساندیم.

اسماعیلی ادامه داد: در حوزه کتاب تحولاتی شکل گرفته که قابل توجه است. زمان تحویل دولت میزان تولید کاغذ ۴ هزار تن بود که امسال با افتتاح کارخانه زاگرس به ۱۳۰ هزار تن خواهد رسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم در حوزه ملی شدن صنعت نشر، گفت: در فیلم، زینک و جوهر حرکت آغاز شده است و انشاالله تا پایان سال به تولیدات داخلی خواهیم رسید و این حلقه تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال سال افتتاح‌های بزرگ در حوزه کتابخانه‌های عمومی است، افزود: حوزه کودک و نوجوان مسأله مهم ما بوده است. جشنواره ویژه کتاب کودک و نوجوان را برگزار خواهیم کرد در همین راستا بنیاد پویانمایی را برای تولیدات حوزه کودک افتتاح کردیم.

اسماعیلی با بیان اینکه ۳ میلیون جلد کتاب کودک و نوجوان در مدارس توزیع شده است، تصریح کرد: در نمایشگاه کتاب سامانه‌ای را راه اندازی کردیم تا ساکنان دورترین نقاط کشور امکان خرید کتاب داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امسال فروش نمایشگاه کتاب تهران به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

وزیر فرهنگ گفت: مدارس برای ما بسیار مهم است اگر می‌خواهیم اتفاق مهمی در کشور رخ دهد باید همه تولیدات فرهنگی را به سمت حدود ۱۷ میلیون دانش آموز هدایت کنیم.

وی با اشاره به اسناد فرهنگی که ابلاغ شده است، افزود: سند موسیقی بعد از ۴۵ سال ابلاغ شده است، سند معماری و شهرسازی نیز در آستانه ابلاغ قرار دارد؛ برای اولین بار معماری را به عنوان رشته‌ای هنر وارد رشته‌های هنری و مدیریت فرهنگی_هنری کردیم متاسفانه شاهد آثار تاسف بار نگاه صرفا اقتصادی به حوزه معماری هستیم علاوه بر آن جشنواره معماری هم به مجموعه جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی اضافه شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سند ملی هنر‌های نمایشی که بنیاد ملی تئاتر ایران ذیل آن ایجاد می‌شود در آستانه ابلاغ قرار دارد، سند ملی سینما و هنر‌های تجسمی هم در کارگروه‌های شورای هنر بررسی شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه تمام تلاشمان این بوده است که موانع را در این بخش برطرف کنیم، گفت: در این مدت با انبوهی از مسایل مواجه بودیم، سال ۱۳۸۴ اقتصاد حوزه کتاب ۲۵۰ میلیارد تومان بود و وزارت فرهنگ ۸۰ میلیارد تومان برای مدیریت کتاب در اختیار داشت، اما زمانی که مسئولیت را قبول کردیم اقتصاد کتاب حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود درحالی که بودجه وزارت فرهنگ برای مدیریت آن به ۳۰ میلیارد تومان رسیده بود.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: مجموعه‌ای از آرزو‌های برآورده نشده در حوزه فرهنگ و هنر در قالب ده‌ها حکم در برنامه هفتم است که ابلاغ شده است و انشالله همت مسئولان و پیگیری اصحاب رسانه تحولات بزرگی را در شأن حوزه فرهنگ و هنر رقم خواهد زد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار