دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«علم سلام» سنتی که ماندگار شد+ فیلم

همزمان با تاسوعای حسینی دسته‌های عزاداری در روستای پوروا از بخش هزارجریب نکا «علم سلام» را اجرا کردند.
کد خبر: ۶۷۸۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴ - 15July 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مازندران، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی دیار علویان در ماتم و مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش سیاهپوش است.  

در گوشه و کنار این استان، شهر‌ها و روستا‌های دور و نزدیک ویژه برنامه‌ها با محوریت شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش برگزار می‌شود که قدمت طولانی دارد.

یکی از برنامه‌ها «علم سلام» است. در این مراسم که در اکثر نقاط استان برگزار می‌شود علم‌دار کسی است که در جلوی دسته‌جات عزادری قرار می‌گیرد و علم را که از چوب دو‌ الی سه متری پوشیده شده با پارچه‌های مشکی و سبز است را با خود حمل می‌کند. در برخی نقاط نیز علم‌ها بر روی دوش افراد قرار می‌گیرند.

بالای علم تندیسی قرار گرفته دورش پارچه‌ها و روسری‌هایی آویزان شده است که عموما نذری مردم است؛ کسانی که در سال‌های قبل نذرشان را دخیل این علم که نماد علم حضرت ابوالفضل العباس (ع) در صحرای کربلاست، بسته‌اند و اینگونه ادای نذر می‌کنند.

حالا این علم در دست علم‌دار که از خانواده سادات است قرار می‌گیرد و در روز تاسوعا و عاشورای حسینی از مسجد تا مسجد و حسینیه تا حسینیه با حضور زنجیرزنان و عزاداران اباعیدالله الحسین (ع) حمل می‌شود.

رسم است هیئت عزاداری که میزبان دسته عزاداری است برای خوش آمدگویی به عزاداران با علم به استقبال می‌آید؛ درحالیکه عزادارن و سینه زنان او را همراهی می‌کنند.

وقتی دو علم به هم می‌رسند علم‌دار میهمان اشعاری را در رثای حضرت اباعبدالله الحسین و شهدای کربلا می‌خواند و علم‌دار میزبان نیز در پاسخ به او اشعاری حزن انگیز را خوانش می‌کند. اشعار به صورت پرسش و پاسخ است که خوانده می‌شود. عزاداران و سینه زنان و زنجیرزنان نیز به احترام اباعبدالله گوشه‌ای می‌ایستند و در مصیبت آل الله گریه می‌کنند.

این سنت دیرینه در ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در نقاط مختلف استان مازندران برگزار می‌شود. در ادامه «علم سلام» روستای پوروا از بخش هزارجریب نکا را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها