نقش محوری ایران در رویکرد چندجانبه‌گرایی جهان

امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی به عنوان مهم‌ترین مدافع فلسطین در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی و مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا شناخته می‌شود.
کد خبر: ۶۷۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۸ - 18July 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه دوشنبه ۲۵ تیرماه در صدر هیئتی برای شرکت در نشست شورای امنیت در خصوص فلسطین و همچنین نشست شورای امنیت در زمینه چندجانبه گرایی عازم نیویورک، مقر سازمان ملل متحد شد. این دو نشست با ریاست وزیر امور خارجه روسیه به عنوان ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد.

این سفر از حیث اینکه مسئله فلسطین به عنوان مهم‌ترین و مسئله جهان امروز مطرح است و از حیث نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در چندجانبه‌گرایی حائز اهمیت است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین وقابع و اخبار این سفر می‌پردازیم.

۱-دیدار رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و بررسی مسئله فلسطین

در حاشیه سفر به نیویورک جهت حضور در نشست شورای امنیت در خصوص‌ فلسطین و چندجانبه گرایی، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات و در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کرد.

نقش محوری ایران در رویکرد چندجانبه‌گرایی جهان

در این ملاقات رئیس مجمع عمومی از نقش سازنده ایران در منطقه بویژه در تأمین ثبات و امنیت در منطقه از طریق توسعه مناسبات با کشور‌های همسایه ومنطقه قدردانی کرد.

سرپرست وزارت خارجه در این ملاقات ضمن اشاره به آخرین تحولات فلسطین و غزه و جنایات رژیم صهیونیستی، از تلاش‌های مجمع عمومی و ریاست این مجمع در خصوص تصویب قطعنامه‌ها و اقدامات سازنده مجمع جهت حمایت از فلسطین و توقف حملات ونسل کشی در غزه قدردانی کرد.

باقری خواستار افزایش تلاش‌های مؤثر برای توقف حملات بر علیه مردم غزه جنایات رژیم صهیونیستی در نسل کشی مردم غزه شد.

۲-آمریکا مانع جدی پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها

علی باقری کنی همچنین در جمع خبرنگاران سرپرست وزارت خارجه گفت: در چند ماه گذشته، شهید امیرعبداللهیان هم در نشست مجمع عمومی و هم در نشست شورای امنیت شرکت و نقش آفرینی فعالی را به منظور تبیین واقعیت‌هایی که در صحنه فلسطین و غزه می‌گذرد، داشتند. این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: در این مقطع هم جمهوری اسلامی ایران قصد دارد از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل برای دفاع از حق، مواضع و کیان ملت فلسطین و همچنین برای تبیین جنایت‌های رژیم صهیونیستی استفاده کند.  در کنار این، از سازوکار‌هایی که در عرصه بین‌المللی از جمله شورای امنیت وجود دارد چه در قالب نشستی که روز چهارشنبه خواهد بود و چه در قالب سازوکار‌های چندجانبه و ملاقات‌های دوجانبه‌ای که با مسؤولان و مقامات شرکت کننده در این نشست خواهیم داشت، این موضوع را به صورت جدی مورد پیگیری قرار خواهیم داد تا بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که رژیم صهیونیستی و حامیانش به ویژه دولت آمریکا مجبور شوند به جنایت و نسل کشی در غزه پایان دهند و مردم غزه و مردم مظلوم فلسطین بتوانند شرایط عادی را دنبال کنند.

نقش محوری ایران در رویکرد چندجانبه‌گرایی جهان

۳-باید جلوی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را بگیریم

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین در مصاحبه با نشریه نیوزویک در خصوص فلسطین اظهار کرد:  هدف من از سفر به نیویورک؛ من برای شرکت در دو نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری به نیویورک آمده‌ام. روز سه شنبه نشستی در شورای امنیت با موضوع چندجانبه‌گرایی برگزار می‌شود، و روز چهارشنبه نشست دیگری در شورای امنیت با موضوع فلسطین و تحولات غزه برگزار می‌شود. مشارکت جمهوری اسلامی ایران در سطح عالی‌رتبه در این دو نشست شورای امنیت سازمان ملل نشان‌دهنده اهتمام کشور من به ساز و کار‌های چندجانبه‌گرایی و نقش محوری سازمان ملل در ثبات‌سازی و صلح‌سازی در جهان است.  شما می‌بینید در طول سال‌های گذشته در روند تحولات گوناگون ثابت شده که یک‌جانبه‌گرایی نه‌تن‌ها راه حلی برای مسائل و معضلات جهانی ندارد، بلکه خود تبدیل به یک مانع برای دسترسی مردم در کشور‌های مختلف و مناطق مختلف به ثبات، صلح، آرامش، رفاه و پیشرفت شده است.

نقش محوری ایران در رویکرد چندجانبه‌گرایی جهان

۴-رویکرد سیاست خارجی دولت جدید ایران تقویت چندجانبه‌گرایی است

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه به وقت محلی (۲۶ تیرماه ۱۴۰۳) در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان «همکاری چند جانبه در راستای نظام جهانی پایدارتر، دموکراتیک‌تر و عادلانه تر» بر «رویکرد و سیاست خارجی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تقویت چندجانبه گرایی بر اساس اصول منشور ملل متحد و حقوق بین الملل» تاکید کرد و گفت: جناب آقای دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران، اعلام کرده اند که رهیافت اصلی سیاست خارجی دولت وی گشایش افق‌های جدید، و گسترش همه‌جانبه‌ی روابط دوستانه با سایر دولت‌ها بر اساس گفتگو، همکاری، برابری و احترام متقابل خواهد بود و در چارچوب این رویکرد، دولت جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه و رفیعی برای تعمیق هر چه بیشتر مناسبات همه جانبه با کشور‌های همسایه، منطقه و دیگر دولت‌ها قائل است.  جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر این مطلب، از هر گونه ابتکاری برای تقویت چندجانبه گرایی و افزایش احترام به حقوق بین‌الملل و تحقق اهداف و اصول منشور ملل متحد استقبال می‌کند. چندجانبه‌گرایی کلید اصلی مقابله با تهدیدات و چالش‌های جهانی است. معتقدیم که تنها راه ایجاد محیط ایمن، عادلانه و فراگیر همین است تا همه ملت‌ها از رشد و صلح پایدار بهره‌مند شوند.

نقش محوری ایران در رویکرد چندجانبه‌گرایی جهان

۵-هرگونه تنش‌آفرینی جدید درمنطقه به ضرر آتش‌افروزان خواهد بود

سرپرست وزارت امور خارجه، در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با «پیتر سیارتو»، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفتگو کرد.

باقری ضمن تبریک مجدد به مجارستان برای آغاز ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا، اظهار داشت که روابط ایران و مجارستان همواره مثبت و رو به جلو بوده است.  وی بر ضرورت تقویت ثبات منطقه و جلوگیری از گسترش تنش‌ها تأکید کرد و به تهدیدات اخیر علیه لبنان و جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین اشاره کرد.

باقری همچنین هشدار داد که هرگونه تنش آفرینی جدید در منطقه به ضرر آتش‌افروزان خواهد بود.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها