روایتی از جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

اسلامی: ایران در موضوع هسته‌ای طبق پادمان و NPT عمل می‌کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، موضع ایران در مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق پادمان و NPT است.
کد خبر: ۶۷۹۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳ - 19July 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، ابراهیم رضایی در گفت‌وگویی، درباره دومین روز سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به مشهدمقدس و برگزاری جلسات این کمیسیون به خبرنگاران گفت: در نشست امروز «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی میهمان اعضای کمیسیون بود و گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان در جهت فعال‌سازی صنعت هسته‌ای برای بهره‌مندی کشور ارائه داد.

اسلامی: ایران در موضوع هسته‌ای طبق پادمان و NPT عمل می‌کند

وی افزود: رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد در نخستین اقدام، سند راهبردی انرژی اتمی تهیه شد و این سند مبنای ریل‌گذاری برای پیشبرد سازمان شد. در مرحله بعد برای این سند، نهادسازی و قابلیت‌سازی لازم انجام شد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رئیس سازمان انرژی اتمی درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که در مجلس یازدهم به تصویب رسید، گفت که این قانون کمک کرد تا سازمان انرژی اتمی با قوت بیشتری حرکت کند. همچنین او گزارشی در ارتباط با اکتشاف معادن جدید به منظور تهیه سوخت مورد نیاز هسته‌ای کشور ارائه داد و به فعال شدن نقاط معدنی جدید اشاره کرد.

رضایی با اشاره به سخنان اسلامی مبنی بر اینکه این سازمان در حال برنامه‌ریزی برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر به صورت بومی است، افزود: طبق گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، مشکل بدهی نیروگاه بوشهر حل شده است و نگهداری آن کاملا به صورت بومی است.

وی درباره بخش دیگر سخنان اسلامی، توضیح داد: در این جلسه مطرح شد که نیروگاه اتمی بوشهر در ردیف اول انجمن نیروگاه‌های دنیا قرار گرفته و تا به امروز به اندازه ۱۰۴ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی شده است و دو برابر هزینه‌ای که برای آن صرف شده، درآمد داشته است. همچنین واحد ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر هم فعال است و ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی درباره توسعه سامانه‌های پرتودهی، گفت: این سامانه‌ها در حوزه صنایع کشاورزی، موادغذایی، درمانی و رادیوداروها کاربرد دارند و تاکنون هم اثر موفقی داشتند.

رضایی تاکید کرد: آقای اسلامی درباره مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که چارچوب جمهوری اسلامی در مواجهه با آژانس، پادمان و NPT است و بخشی از مسائل کشور با آژانس هم حل شده است.

وی درباره توضیحات دیگر اسلامی درباره تولید آثار فاخر هنری در ارتباط با صنعت هسته‌ای، تامین امنیت مراکز هسته‌ای و سیاست‌های هسته‌ای اظهار کرد: او تاکید کرد سازمان انرژی اتمی در حال برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت تامین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه صبح امروز نحوه شکل‌گیری کمیته‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز بررسی شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار