چه کسی جایگزین بایدن می‌شود؟

پس از کناره‌گیری «جو بایدن» گزینه‌های زیادی برای نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا مطرح شده است، اما حمایت مقامات، نمایندگان مجلس و اعضای ارشد دموکرات از کامالا هریس بیشتر شده است.
کد خبر: ۶۷۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳ - 22July 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از کناره‌گیری «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تاکنون گزینه‌های زیادی برای نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات مطرح شده است و رهبران این حزب نیز به‌دنبال یافتن بهترین جایگزین برای وی هستند تا در انتخابات چند ماه آینده با «دونالد ترامپ» نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت کند.

چه کسی جایگزین بایدن می‌شود؟

گزینه‌هایی که برای جانشینی بایدن در انتخابات پیش رو مطرح است، شامل موارد ذیل می‌شود؛ 

کامالا هریس معاون رئیس جمهور 

بایدن پس از کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا حمایت خود از معاون خود کاملاً هریس برای نامزدی دموکرات‌ها را اعلام کرد. وی پس از کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ در پیامی تاکید کرد: امروز می‌خواهم حمایت کامل خود را از کاملاً هریس به عنوان نامزد حزب ما در سال جاری ارائه کنم. دموکرات‌ها - وقت آن است که دور هم جمع شویم و ترامپ را شکست دهیم. بیایید انجامش بدهیم.

هرچند بایدن از کامالا هریس، معاون خود برای رقابت با دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ماه نوامبر حمایت کرده است، اما در نهایت مجمع حزب دموکرات باید گزینه نهایی را از میان افراد برجسته حزب انتخاب کنند.

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، تا این لحظه ۳۰ سناتور از ۵۰ سناتور دموکراتِ مجلس سنا و ۱۳۷ نماینده از ۱۸۸ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان و ۲۳ فرماندار دموکرات نیز حمایت خود را از نامزدی «کامالا هریس» اعلام کردند. همچنین گروه بانفوذ سیاه‌پوستان کنگره که متشکل از ۶۰ قانونگذار هستند نیز از نامزدی «هریس» حمایت کردند.

«گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا

اما در این میان، فعالیت سیاسی «گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا، شایعاتی را در سال گذشته برانگیخت که وی در حال اجرای یک «کمپین سایه» برای کاخ سفید است.

سایر فرمانداران دموکرات که مشخصات ملی خود را ارتقاء داده‌اند - «جی بی پریتزکر»، فرماندار ایلینویز، «گرچن ویتمر» فرماندار میشیگان، «جرد پولیس» فرماندار کلرادو و جاش شاپیرو فرماندار پنسیلوانیا، نیز مرتباً به‌عنوان گزینه‌های بالقوه بایدن در لیست قرار می‌گیرند، به ویژه پس از اینکه هر چهار نفر در فرمانداری پیروز شدند.

«جی بی پریتزکر» فرماندار ایلینوی

یکی دیگر از این گزینه‌ها «جی بی پریتزکر» فرماندار ۵۹ ساله ایلینوی، یکی از ثروتمندترین گزینه‌های ممکن است. او می‌تواند از اعتبار خود را مبنی بر تدوین حق سقط جنین در ایلینویز و اعلام آن به‌عنوان یک «ایالت پناهگاه» برای زنانی که به دنبال سقط جنین هستند، استفاده کند. «جی بی پریتزکر» همچنین در کنترل اسلحه و قانونی کردن ماریجوانای تفریحی بسیار قوی عمل کرده است.

«گرچن ویتمر» فرماندار میشیگان

«گرچن ویتمر» فرماندار ۵۲ ساله میشیگان، نیز فرد دیگری است که گزینه احتمالی برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. در فهرست نهایی برای انتخاب معاون بایدن در سال ۲۰۲۰ قرار داشت و حضور قدرتمند او در انتخابات میان دوره‌ای برای حزب دموکرات تا حدی به فرمانداری او نسبت داده شد. «گرچن ویتمر» طرفدار قوانین سخت‌گیرانه‌تر اسلحه، لغو ممنوعیت سقط جنین و حمایت از پیش‌دبستانی جهانی بوده است.

«جاش شاپیرو» فرماندار پنسیلوانیا

دیگر گزینه احتمالی برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، «جاش شاپیرو» فرماندار دموکرات پنسیلوانیا است. او برای سال‌ها یک ستاره سیاسی در حال ظهور در این ایالت نوسانی حیاتی بوده است، اما در پاییز ۲۰۲۲ زمانی که به عنوان دادستان کل ایالت، در رقابت فرمانداری بر یک جمهوری‌خواه ترامپیست افراطی پیروز شد، به شهرت ملی دست یافت.

نام «جاش شاپیرو» اخیرا بر سر زبان‌ها افتاده است و از زمانی که بایدن کناره گیری کرده است، تخمین زده می‌شود که اگر «کامالا هریس» نامزدی را به دست آورد، شاپیرو گزینه‌ای قوی به‌عنوان معاون او خواهد بود. در این راستا «آلیسون داگنس» استاد علوم سیاسی در دانشگاه «شیپنسبورگ» در جنوب مرکزی پنسیلوانیا، به شبکه رسانه‌ای «یو اس‌ای تودی» گفت که «شاپیرو» به دلیل زیرک بودن و خلاقیت برنده اثبات شده ایالت پنسیلوانیا با بیشترین آرای کالج الکترال می‌تواند جنجال‌های زیادی ایجاد کند.

«جو منشن» سناتور راست میانه ویرجینیای غربی

«جو منشن» دیگر گزینه احتمالی برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. وی سناتور راست میانه ویرجینیای غربی است که سال‌هاست در حال بررسی نامزدی دموکرات‌ها بوده است. «جو منشن» از سال ۲۰۱۰ در سنا خدمت کرده و رئیس کمیته انرژی و منابع طبیعی سنا است.

وی سخت کار کرده است تا حمایت خود را در ویرجینیای غربی تقویت کند، درحالی که اغلب صراحتاً از حزب دموکرات انتقاد می‌کند. مانچین که با رقابت سختی برای انتخاب مجدد مواجه بود، سال گذشته اعلام کرد که دیگر به دنبال یک دوره دیگر در سنای ایالات متحده نخواهد بود و در ماه می‌حزب دموکرات را ترک خواهد کرد تا به‌عنوان یک نامزد مستقل ثبت نام کند. بر همین اساس، روز یکشنبه، گزارش‌هایی منتشر شد که او در نظر دارد دوباره به عنوان یک دموکرات ثبت نام کند و «کامالا هریس» را به چالش بکشد.

«برنی سندرز»

از طرف دیگر، یکی از مشاوران «برنی سندرز» که یک سال از بایدن بزرگتر است، در یادداشتی در سال ۲۰۲۲ گفت که در صورت برگزاری انتخابات مقدماتی آزاد، نامزدی برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ را رد نخواهد کرد. 

«پیت بوتیجیج» وزیر حمل و نقل، «اندی بشیر» فرماندار کنتاکی «دامی کلوبوچار» سناتور دموکرات نیز از گزینه‌های دموکرات‌ها برای جانشینی بایدن در انتخابات پیش رو نام برده می‌شود. 

موضوع مهم دیگر این است که این نظریه بی‌اساس که دموکرات‌ها می‌توانند «میشل اوباما» را به عنوان نامزد خود در سال ۲۰۲۴ معرفی کنند، سال‌ها است که مطرح می‌شود، چرا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او از محبوبیت بالایی برخوردار است. اما اوباما بار‌ها گفته است که هرگز نامزد انتخابات ریاست جمهوری نخواهد شد و این شغل را نمی‌خواهد.

با این حال هنوز اطلاعات دقیقی در مورد اینکه کدام یک از آنها انتخاب خواهند شد، وجود ندارد، اما دموکرات‌ها باید عجله کنند، زیرا زمان برای تبلیغات نامزد جدید دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به سرعت می‌گذرد. انتظار می‌رود رهبران حزب دموکرات در اولین فرصت ممکن جانشین بایدن را انتخاب کرده و نامزد جدید این حزب در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با ترامپ شرکت کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار