امیر سهرابی:

تبیین ارزش‌های دفاع مقدس در قالب شعر از اهداف کنگره ملی شعر دفاع مقدس است

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، تبیین ارزش‌های دفاع مقدس در قالب شعر را از اهداف کنگره ملی شعر دفاع مقدس دانست و گفت: گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفتمان پیش‌بَرَنده و غالب است.
کد خبر: ۶۸۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶ - 23July 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آیین رونمایی از پوستر بیست‌وششمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت و سیزدهمین دوره جایزه ادبی یوسف (داستان‌های کوتاه دفاع مقدس و مقاومت) که صبح امروز (سه‌شنبه) در ساختمان شهید سوداگر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه، ارزش‌های دفاع مقدس باید طبق ذائقه مردم و به‌وسیله هنر معرفی شود اظهار داشت: شعر از دیرباز مخصوص فرهنگ زبان فارسی و مورد علاقه همه ایرانیان بوده است و مردم دنیا برای شعرخوانی، زبان فارسی را یاد می‌گرفتند و تنها دلیل یادگیری آن‌را خواندن اشعار سعدی، حافظ و مولوی ذکر می‌کردند.

محور مقاومت، فلسطین را زنده کرد/ محور مقاومت تأثیر گرفته از دفاع مقدس است

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه با تاکید به رهنمودهای روشنگر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت هویت فرهنگی گفت: بسیاری از افتخارات و امتیازات ملی و میهنی ما همچون زبان و هنر فارسی، به‌ویژه شعر، ناشی از اعتلاء هویت فرهنگی ما است که معظم‌له همواره به آن اشاره و تاکید می‌کنند.

امیر سهرابی در بخش دیگری از سخنان خود به اهداف کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت و جایزه ادبی یوسف اشاره کرد و افزود: تبیین ارزش‌های دفاع مقدس در قالب شعر یکی از اهداف کنگره ملی شعر دفاع مقدس است؛ همچنین از اهداف جایزه ادبی یوسف، استفاده از شعر و داستان عجین‌شده با زبان و فرهنگ ملی ما است که به‌وسیله نویسندگان و شاعران صورت می‌گیرد. 

وی ادامه داد: در بحث شعر و داستان باید از شاعران و نویسندگان بخواهیم که «اتحاد ملی که عامل وحدت‌بخش و پیروزی بود»، «پیروی مردم از ولایت فقیه»، «نترسیدن مردم از دشمن و اشتیاق به شهادت» را در آثار خود به شکلی شاخص ارائه نمایند.

امیر سهرابی دفاع مقدس را الگو و سرمشق ملت‌های آزاده دنیا دانست و با بیان اینکه، مردم ما با دست خالی مقابل دشمنان ایستادگی و تاریخ‌سازی کردند، افزود: محور مقاومت اسلامی که امروز در اوج اقتدار است از مقاومت ملت ایران در دفاع مقدس شکل گرفته است.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: باید نوقلمان و هنرمندان نوجوان را به سمت شعرخوانی و داستان‌نویسی هدایت کنیم و خاصه فعالیت فرهنگی در فضای مجازی را به آن‌ها آموزش دهیم، که این مهم از اهداف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

امیر سهرابی با بیان اینکه، باید موضوع انتقال فرهنگ ایثار و شهادت را به‌وسیله آموزش، تشویق و ترغیب نوجوانان پیش ببریم، بیان داشت: ملت فلسطین حدود ۸۰ سال است که از استکبار و صهیونیسم ضربه می‌خورد، اما محور مقاومت، این مردم را احیا کرد و شاهدیم که امروز دنیا حامی ملت فلسطین است.

وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفتمان پیش‌بَرَنده و غالب است، چون این گفتمان حق است و هدفش نیز حق است؛ به همین خاطر امروز محور مقاومت نیز پیش‌برنده است.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مورد شرایط اثرگذاری ادبیات بر جامعه گفت: اگر آثار ادبی مردمی و مردم‌نهاد باشند، آثارمان خلاقیت و نوآوری داشته باشند، غرور ملی را تقویت و آن را تهییج کنند به‌طوری که در فضای مجازی قابل پخش باشد و بتوان آن را به فیلمنامه و فیلم تبدیل کرد، می‌تواند تأثیرگذار، امیدآفرین، وحدت‌بخش، فرهنگ‌ساز، گفتمان‌ساز و جریان‌ساز باشد.

امیر سهرابی با تاکید بر اینکه، شعر و داستان باید حرکت ایجاد کند و جذب‌کننده جوانان در مراکز دانشگاهی و مدارس باشد، ادامه داد: شعر باید هویت ملی و فرهنگی ما ایرانیان را تقویت کند و غرور و عزتمان را ارتقا دهد. 

وی در پایان با بیان اینکه، هویت فرهنگی و ملی ما نزد جوانان و نوجوانان نیاز به بازتعریف و تقویت دارد، خاطرنشان کرد: ما باید هویت ملی و فرهنگی خود را در عصر اینترنت و جهانی‌سازی، تقویت کنیم.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار