روایتی کمتر شنیده شده از نقش «حاج قاسم سلیمانی» در عملیات مرصاد

کمتر کسی هست از نقش حاج‌ قاسم سلیمانی در آزادسازی شهر‌های اسلام‌آبادغرب و کرندغرب شنیده باشد، زمانی که هنوز این دو شهر در تصرف منافقین بود و به مدد دلیرمردانی همچون حاج‌ قاسم نقشه شوم فروغ جاویدانشان به غروب بی‌فرجام تبدیل شد.
کد خبر: ۶۸۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴ - 26July 2024

روایتی کمتر شنیده شده از نقش «حاج قاسم سلیمانی» در عملیات مرصادبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، عملیات مرصاد، پاتک نیرو‌های نظامی جمهوری اسلامی در پاسخ به عملیات فروغ جاویدان است که سرانجام در پنجم مردادماه ۱۳۶۷، با رمز «یا علی» و در منطقه اسلام‌آبادغرب و کرندغرب در استان کرمانشاه، با فرماندهی علی صیاد شیرازی آغاز شد. نیرو‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران ابتدا مسیر ستون‌های زرهی مجاهدین خلق را سد کردند.

دشمن که بعد از پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ توسط جمهوری اسلامی ایران به این فکر اشتباه افتادند که دیگر ایران آمادگی لازم را ندارد لذا از ۱۴ محور تنگه با وسیی، تنگه هوران، تنگه ترشابه، بعد هم پاسگاه هدایت، پاسگاه خسروی، تنگاب نو، تنگاب کهنه، نفت‌شهر، سومار، سرنی تا مهران طرح‌ریزی برای هجوم و سعی در دورزدن رزمندگان ما در غرب کشور را انجام دادند و بنا داشتند که ۳۳ ساعته تهران را تصرف کنند.

ساعت ۱۰ صبح ۵ مرداد ۱۳۶۷ سید یحیی رحیم صفوی در جلسه‌ای که در قرارگاه نیروی زمینی ارتش در شلمچه تشکیل شد به حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله مأموریت داد تا به‌سوی اسلام‌آبادغرب حرکت کند.

روز بعد با ورود حاج‌قاسم به اسلام‌آبادغرب، محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ایشان مأموریت داد که در مرحله اول و تا بعدازظهر همان روز، اسلام‌آبادغرب را از تصرف نیرو‌های سازمان منافقین آزاد کند.

شهید سلیمانی توانست به کمک دیگر رزمندگان به این مهم دست یابد و عصر همان روز تأمین امنیت شهر به فرماندهی حاج‌قاسم سلیمانی به عهده گرفته شد.

محسن رضایی سپس از حاج‌قاسم سلیمانی خواسته بود در مرحله دوم با پیشروی به‌سوی کرندغرب جاده اسلام‌آبادغرب به کرندغرب را پاک‌سازی کند.

حاج‌قاسم سلیمانی بعد از شناسایی منطقه عملیاتی با عبور از ده‌های ده‌لر و برف آباد از کنار رودخانه راوند به‌عنوان طرح حمله به نیرو‌های منافقین برگزید که رزمندگان منافقین پراکنده در منطقه را از پای درآوردند و به پیشروی به سمت کرندغرب موفق شدند این شهر را نیز آزاد کنند.

روایت سردار دل‌ها از عملیات مرصاد

سردار حاج‌قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله روایت می‌کند:

در منطقه شلمچه درگیر عملیات بودیم. تقریباً پاتک‌های دشمن را دفع کرده بودیم که اعلام کردند منافقین به غرب حمله کرده‌اند. در اولین اقدام یک گروهان نیرو همراه با یک توپ ۲۳ و یک توپ ۱۰۶ به‌وسیله هلی‌کوپتر شنوک در فرودگاه اضطراری اسلام‌آباد پیاده کردیم. چند تپه کوچک اطراف فرودگاه اضطراری وجود داشت. کنار تپه‌ها مستقر شدیم و کار شناسایی منطقه را آغاز کردیم.

پاک‌سازی تنگه چهارزبر، آزادسازی شهر اسلام‌آباد و حرکت به‌سوی کرند غرب هدف لشکر ثارالله بود. نیرو‌های شناسایی با لباس محلی به‌وسیله مینی‌بوس داخل شهر اسلام‌آباد رفتند و اطلاعاتی به دست آوردند.

با حمله‌ای که کردیم ابتدا قهوه‌خانه سقوط کرد سپس اسلام‌آباد تصرف شد و یک فرماندار نظامی در شهر منصوب کردیم. از روی جادۀ آسفالت (اسلام‌آباد - سرپل ذهاب) حرکت را ادامه دادیم و غروب به کرند رسیدیم. در مجموع دو گردان را بکار گرفتیم همچنین ادوات و یک گروهان پدافند هوایی که با خودرو حرکت می‌کرد و مهمات هم از اهواز آورده بودیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها