در موزه هنر‌های معاصر تهران؛

بازنمایش آثار هنرمندان ایرانی با موضوع «کودکان غزه» در دوسالانه هنر ونیز/ تجسمی فریادگر مظلومیت شد

آیین «بازنمایش» آثار هنرمندان ایرانی با موضوع «کودکان غزه» در شصتمین دوسالانه هنر ونیز در موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵ - 27July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، آیین «بازنمایش» آثار هنرمندان ایرانی با موضوع «کودکان غزه» در شصتمین دوسالانه هنر ونیز، ظهر امروز (شنبه) با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار شد. 

بازنمایش آثار هنرمندان ایرانی با موضوع «کودکان غزه» در دوسالانه هنر ونیز/ تجسمی فریادگر مظلومیت شد+ عکس

در این نمایشگاه تابلو‌های «جز قلبش چیزی نیافتند» از مرتضی اسدی، «خانه‌ای که یک در دارد و دو پنجره» از کاظم چلیپا، «شهیدی است که شهیدی آن را حمل می‌کند» از مصطفی گودرزی، «آن‌جا که نگاه پایان می‌گیرد» از غلامعلی طاهری، «سلام خداوند بر فرزند شهیدت» از عبدالحمید قدیریان و «آینه‌های نور» اثر آینه‌کاری محمدامین اوجی و مریم صفایی به‌نمایش گذاشته شد.

اسماعیلی پس از بازدید از این آثار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آرمان فلسطین و قدس از مسائل اصلی نهضت مردمی ایران اسلامی بوده است، اظهار داشت: بخاطر همین، همواره در آثار هنرمندان ایرانی و دیگر کشور‌های اسلامی، موضوع فلسطین به‌عنوان یک موضوع مهم وجود داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در حالی ۴۰ هزار نفر کودک و زن و افراد بی‌گناه به فجیع‌ترین شکل کشته شده‌اند که این اتفاق تاریخی به‌اندازه کافی بازتاب رسانه‌ای نداشته است، تصریح کرد: خوشبختانه هنرمندان ایرانی در این موضوع وارد میدان شده‌اند؛ همچنین کار اصلی ما در دوسالانه هنر ونیز ارائه مظلومیت غزه و فلسطین با زبان هنر‌های تجسمی بود و طی سه‌ماه گذشته آثار در معرض بازدید گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فضای ضد صهیونیستی در دوسالانه ونیز پرداخت و ادامه داد: بخاطر فضایی که علیه این رژیم کودک‌کُش وجود داشت، آنها جراعت نکردند غرفه خودشان را افتتاح کنند. 

اسماعیلی با بیان اینکه در نمایشگاه امروز آثار مهمی از هنرمندان مختلف تجسمی به نمایش در‌امده است، خاطرنشان کرد: یاد و خاطره «حبیب‌الله صادقی» هنرمند انقلاب را گرامی می‌داریم که در زمینه فلسطین تمام‌قد ایستاد و امیدوار به شعله‌ورتر شدن آثار هنرمندان در عرصه مبارزه با صهیونیست‌ها هستیم.

وزیر ارشاد، تراوت آثار هنرمندان جهان در مبارزه با رژیم صهیونیستی را ویژگی هنر معترض دانست و درخصوص هم‌افزایی‌های صورت گرفته دستگاه‌های فرهنگی گفت: در دوره دولت سیزدهم هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی به‌خوبی صورت گرفت و یک تعامل میان نهادی را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه قصه غزه به یک غصه عمومی تبدیل شده است، ادامه داد: غرب درباره این تراژدی به خواب عمیق فرو رفته است؛ قصاب خون‌آشام به کنگره آمریکا دعوت می‌شود و ایستاده او را تشویق می‌کنند که این یک ننگ بر چهره غرب است. 

اسماعیلی، هنرمند متعهد را فریادگر مظلومیت دانست و تاکید کرد: خوشحالیم که در روز‌های آخر دولت مردمی شاهد افتتاح این نمایشگاه هستیم؛ ما در اولین روز‌های دولت سیزدهم در موزه هنر‌های معاصر در شرایط کرونایی به گفت‌وگو با هنرمندان تجسمی نشستیم و گام‌های بلندی در این زمینه برداشتیم که آخرین آن ابلاغ سند معماری بود و باید تلاش کنیم با خلق آثار فاخر این مظلومیت را به‌جهان برسانیم. 

وزیر ارشاد با بیان اینکه فریاد هنر هیچ‌گاه محصور در قاب‌ها نخواهد ماند و ما نمونه این آثار را در تولیدات هنرمندان در نمایشگاه بیروت دیده‌ایم، گفت: از هنرمندانی که آثارشان در دفاع از مظلومیت مردم فلسطین در ونیز فریادگر مظلومیت مردم غزه بود، قدردانی می‌کنیم. 

در ادامه، «محمد خراسانی‌زاده» مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارشی از حضور ایران در دوسالانه ونیز پرداخت و گفت: امسال اگر غرفه ایران در ونیز راه‌اندازی نمی‌شد، احتمالا آخرین تجربه حضور ما در این رویداد می‌بود و دیگر امکان حضور پیدا نمی‌کردیم.

وی از حمایت حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت‌های صورت گرفته برای حضور در این دوسالانه قدردانی کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها