فلسطین به یونسکو پناه برد/ ۲۲ اثر جهانی شدند

یونسکو صومعه «سنت هیلاریون» در نوار غزه را همزمان با ثبت در فهرست میراث جهانی، به عنوان «میراث در معرض خطر بشریت» معرفی کرد.
کد خبر: ۶۸۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶ - 27July 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، چهل و ششمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در دهلی (هند) در حال برگزاری است و بر اساس آخرین تصمیمات، «صومعه سنت هیلاریون» در نوار غزه (فلسطین) در فهرست میراث در معرض در خطر یونسکو قرار گرفت.آثار صومعه سنت هیلاریون (تپه ام عامر) که در تپه‌های ساحل النصیرات فلسطین واقع شده است، یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های صومعه در خاورمیانه است که به قرن چهارم میلادی باز می‌گردد. این صومعه که توسط سنت هیلاریون تأسیس شد، نخستین جامعه رهبانی در سرزمین مقدس بود و زمینه را برای گسترش شیوه‌های رُهبانی در منطقه فراهم کرد. صومعه در موقعیتی استراتژیک در تقاطع مسیرهای اصلی تجارت و ارتباطات بین آسیا و آفریقا قرار داشت. این موقعیت ممتاز، نقش آن را به عنوان یک مرکز تبادل دینی، فرهنگی و اقتصادی تسهیل کرد و به شکوفایی مراکز رهبانی صحرایی در دوره بیزانس کمک کرد.

فلسطین به یونسکو پناه برد/ ۲۲ اثر جهانی شدند

درخواست برای ثبت این اثر در فهرست «میراث در معرض خطر» از سوی فلسطین ارائه شد که پناه بردن به یونسکو را تنها راه برای محافظت از این مکان در شرایط کنونی و حملات رژیم صهیونیستی می‌داند.

در جریان اجلاس میراث جهانی یونسکو که هم اکنون در دهلی درحال برگزاری است، ۲۷ پرونده برای بررسی پیشنهاد شده است که تا لحظه ارسال این خبر، ۲۲ محوطه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند که ۱۷ محوطه فرهنگی تاریخی، ۴ محوطه طبیعی و یک محوطه با ماهیت ترکیبی (تاریخی طبیعی) بوده است.  

محور مرکزی پکن (مجموعه ساختمانی که نظم ایده‌آل پایتخت چین را به نمایش می‌گذارد)، نظام سیستم تپه ـ دفینه سلسله آهوم (هند)، دادگاه سلطنتی Tiébélé (بورکینافاسو)، معادن طلا جزیره سادو (ژاپن)، صومعه سنت هیلاریون (فلسطین)، دریاچه کنوزرو (روسیه)، ظهور انسان‌های مدرن؛ مکان‌های اِشغال پلیستوسن آفریقای جنوبی (آفریقای جنوبی)، شهر تاریخی و محوطه باستانی گدی (کنیا)، پارک تاریخی فو فرابات (تایلند)، ام الجمال (اردن)، کویر بداین جاران - برج‌های شن و دریاچه (چین)، پارک ملی Lençóis Maranhenses (برزیل)، منطقه فلو (بریتانیاو ایرلند شمالی)، آسیاب بادی راونو (بوسنی و هرزگوین)، محوطه باستان‌شناسی و دیرینه‌شناسی ملکا کونتور و بالچیت (اتیوپی) و جزایر مارکزاس (فرانسه) از جمله آثاری بوده که برای بررسی در چهل و ششمین اجلاس میراث جهانی یونسکو ارائه شده است.

ایران نیز امسال پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی شهر همدان» را برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو ارائه داده است.

اجلاس میراث جهانی یونسکو از تاریخ ۲۱ تا ۳۱ جولای (۳۱ تیرماه تا ۱۰ مرداد) در دهلی نو (هند) درحال برگزاری است.

انتهای پیام / 161

نظر شما
پربیننده ها