یادداشت/ حجت‌الاسلام عباس بابائی

جمعه‌های طوفانی، شنبه‌های آرام

از خاطرات حذف‌ناشدنی انقلاب، نمازجمعه‌های جریان‌ساز «امام‌خامنه‌ای» در طول بیش از چهاردهه است. امام‌جمعه‌ای که خطبه‌هایش، شنبه‌های حوزه و دانشگاه و رسانه و مجامع عمومی را کاملاً تحت‌الشعاع قرار می‌داد؛ نَقل خطبه‌هایش نُقل محافل مردمی می‌شد و موضوعات بدیع کلامش، موضوع درس‌ها و کتاب‌ها و سخنرانی‌های استادان و نویسندگان و خطیبان.
کد خبر: ۶۸۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳ - 28July 2024

جمعه‌های طوفانی، شنبه‌های آرامگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ حجت‌الاسلام‌ والمسلیمن «عباس بابائی» مدیر قرارگاه تربیتی امین؛ از خاطرات حذف‌ناشدنی انقلاب، نمازجمعه‌های جریان‌ساز «امام‌خامنه‌ای» در طول بیش از چهاردهه است. نمازجمعه‌هایی که جمعه‌های تعطیل را به پرشورترین روزِ هفته تبدیل می‌کرد؛ چراکه امام آن جمعه‌ها معتقدبود، «نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است.»

امام‌جمعه‌ای که چون باورداشت: «فرمانده‌ی قرارگاهِ امامتِ‌جمعه، شخص امام‌جمعه است»، خطبه‌هایش، شنبه‌های حوزه و دانشگاه و رسانه و مجامع عمومی را کاملاً تحت‌الشعاع قرار می‌داد؛ نَقل خطبه‌هایش نُقل محافل مردمی می‌شد و موضوعات بدیع کلامش، موضوع درس‌ها و کتاب‌ها و سخنرانی‌های استادان و نویسندگان و خطیبان.

از آنجا که نگاهش این بود که «نمازجمعه یک قرارگاه است؛ قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق»، حلاوت فوق‌العاده‌ی خطبه‌هایش کماکان در جان و دل فرهیختگان و مردم نجیب ایران باقیمانده‌است.

امروز با برگزاری حدود هزار نمازجمعه‌ی بعضاً طوفانی در کشور آن هم با خط‌ سیری واحد، اما شنبه‌های ایران، آرام و کم‌صداست! این «سکوتِ‌شنبه‌ها» در حالی‌است که تعداد قابل توجهی از ائمه‌ی‌جمعه‌ی کشور از علما و فضلا و خطبای مخلص و به‌نام و توانمند هستند.

برای ایجاد «شنبه‌های‌انقلابی»، باید به سیره‌ی «امام‌جامعه و جمعه‌»ای برگشت که دوست و دشمن، توان بالای او را ستوده‌اند:

۱. اندیشمندی روشنفکر
مطالعه‌ی فراوان و دقیق در کنار آزاداندیشی عمیق، نتیجه‌اش همین نگاه و کلام تازه و ارزشمند ایشان است.

۲. خطیبی توانا
توانی ستودنی در مهارت خطابه، ایشان را به یکی از زبده‌ترین سخنرانان تاریخ تبدیل نموده‌است.

۳. امام‌هفته
ارتباط وثیق و هدفمند با اقشار مختلف مردم در طول هفته، ایشان را از مقام رفیع «امام‌ِجمعه»، به جایگاه مقدس «امامِ‌هفته» رسانده‌است.

۴. اقامه‌کننده‌ی دین
تلاش نفس‌گیر ایشان در عرصه‌ی معارف اسلام در فهم و ابلاغ آن خلاصه نشده‌است؛ بلکه برای برپاداشتن دین با تمام زوایایش، سال‌ها «در میدان» مجاهدتی فراگیر داشته‌است. 

۵) مخاطب‌شناسی قهار
بعد از «امام‌ خمینی (ره)» شاید نتوان کسی را در عرصه‌ی خطابه پیدا نمود که همچون «امام‌حاضر» توانسته‌ باشد با مخاطبان متنوع این‌گونه تعامل سازنده داشته‌ باشد.

۶) زمان‌شناسی توانمند
شناخت دقیق زمان و زمانه، خطابه‌های ایشان را به یکی از پرمخاطب‌ترین سخنرانی‌ها در «دنیای دیروز و امروز و فردا» مبدل‌ نموده‌است.

۷) خطیبی بی‌حاشیه
حاشیه‌های افکاری و گفتاری و رفتاری، ذره‌ای در زندگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی این «مردالهی» جای ندارد؛ عامل مهمی که باعث‌شده، هیچ‌گاه متنِ خطابه‌اش به حواشی رفتارش گرفتار نشود.

۸) مخلصی متواضع
امیرالمومنین (ع) بیان فرمودند: في الإخْلاصِ يَكونُ الخَلاصُ (رهايى و نجات در اخلاص است).

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها