دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ضرورت فرصت‌سازی برای گسترش میدان دیپلماسی ایران در قاره سیاه

توسعه روابط با آفریقا یکی از راهکار‌های موثر در مقابله با تحریم‌ها و جلوگیری از تحقق سیاست برخی از کشور‌های غربی برای انزوای دیپلماتیک ایران در عرصه جهانی است.
کد خبر: ۶۸۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۹ - 30July 2024

گروه سیاسی دفاع‌پرس: رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور ایران در توصیه‌ای به دولتمردان آینده کابینه چهاردهم، در مورد سیاست خارجی تاکید کردند: «ما در ارتباطات خارجی اولویت‌هایی داریم؛ یکی از اولویت‌های ما همسایگان ما هستند. ما جزو کشور‌های دارای همسایگان متعدد هستیم؛ این از جمله‌ی امتیازات یک کشور است. تقریباً چهارده همسایه در اطراف ما هست.»

ضرورت فرصت‌سازی برای گسترش میدان دیپلماسی ایران در قاره سیاه

رهبر انقلاب گفتند: «یکی از اولویتها ارتباط با کشور‌هایی است که میدان دیپلماسی ما را می‌توانند گسترش بدهند؛ مثلاً کشور‌های آفریقا، کشور‌های آسیا؛ اینها میدان دیپلماسی ما را گسترش می‌دهند؛ ارتباط با اینها جزو اولویتها است.»

با نگاه دیپلماسی اقتصادی به قاره آفریقا درمی‌یابیم این قاره سرزمین زیبایی‌ها و ناشناخته‌ها و در عین حال دارای ظرفیتی بزرگ برای ایجاد روابط دیپلماتیک و اقتصادی است که می‌تواند به عنوان بازار هدف خوبی برای توسعه بازار کسب و کار‌های کشور ما باشد. 

قاره وسیع آفریقا که ۲۰ درصد از خشکی‌های کره زمین و حدود یک هفتم از جمعیت کنونی جهان را در خود جای داده است، با جمعیتی بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر، بیشترین رشد جمعیتی جهان را دارد و پس از سال‌ها استعمار و با استقلال یافتن کشور‌های این قاره به سمت توسعه حرکت کرده و به بازاری وسیع برای کشور‌ها تبدیل شده است.

برخی آمار‌های جهانی نشان می‌دهد بخشی از کالا‌های صادراتی ایران به ترکیه و امارات و حتی اروپا از طریق صدور مجدد، راهی قاره آفریقا می‌شود. با نگاهی به سبد واردات کالایی قاره آفریقا از ایران، مصر در سال‌های اخیر دارای رتبه نخست و با فاصله بسیار زیادی از سایر کشور‌های هدفِ ایران در این قاره، مقصد کالا‌های صادراتی ایران براساس آمار‌های منتشره گمرک بوده است.

توسعه روابط با آفریقا یکی از راهکار‌های موثر در مقابله با تحریم‌ها و جلوگیری از تحقق سیاست برخی از کشور‌های غربی برای انزوای دیپلماتیک ایران در عرصه جهانی است.

دولت سیزدهم هم شعار اصلی خود در حوزه سیاست خارجی را، سیاست خارجی متوازن و گسترش روابط با کشور‌های مختلف از جمله آفریقا در حوزه اقتصادی عنوان کرده بود. 

پس از ۱۱ سال آیت‌الله شهید ایراهیم رئیسی در مقام ریاست جمهوری سال گذشته در سفر منطقه‌ای به سه کشور آفریقایی گفته بود: کشور‌های آفریقایی ثروت‌ها، منابع، استعداد‌ها و ظرفیت‌های عظیمی دارند که می‌تواند با ظرفیت‌های بزرگی که به برکت انقلاب اسلامی و حضور مردم در ایران ایجاد شده، مبادله شود.

رئیسی همچنین با اظهار امیدواری نسبت به ارتقای سطح روابط ایران با کشور‌های آفریقایی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری خاطرنشان کرد: امروز سهم جمهوری اسلامی ایران از تجارت با بازار هزار و دویست میلیارد دلاری آفریقا، تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که با توجه به ظرفیت‌های متقابل سهم بسیار پایینی به حساب می‌آید.

رئیس جمهور با اشاره به زمینه‌های مناسب همکاری در عرصه کشت فراسرزمینی و تولید محصولات دامی و زراعی و همکاری‌های علمی و فناوری با کشور‌های آفریقایی، گفت: همچنین فعال شدن دفاتر علم و فناوری ایران در این سه کشور و دیگر کشور‌های آفریقایی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله زمینه‌های بسیار خوب صادرات کالا و خدمات ایرانی به کشور‌های آفریقایی است.

در این سفر منطقه‌ای رئیس جمهور دولت سیزدهم با حضور در مرکز «نوآوری و فناوری ایران در نایروبی» از پهپاد ایرانی پلیکان با دو کاربرد «سم‌پاشی» و «بازرسی مزرعه» رونمایی کرد. پهپادی فناورانه که می‌تواند روابط کشاورزی ایران با کشور‌های آفریقایی را توسعه دهد.

صادرات غیرنفتی دولت سیزدهم به کشور‌های آفریقایی ۱.۲ میلیارد دلار 

لطیفی سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درباره میزان صادرات دولت سیزدهم گفته است: شاهد حد نصاب ۵۴.۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بودیم که این امر در طول تاریخ کشور بی سابقه بوده است.

لطیفی اظهار داشت: شاهد یک رکورد در دولت سیزدهم در طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بودیم به طوری که تعاملات تجاری خوبی با کشور‌های آفریقایی داشتیم.

وی تصریح کرد: طی دو سال مذکور مبادلات تجاری ایران و آفریقا به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید، درحالی که متوسط صادرات ما به کشور‌های آفریقایی در سال‌های گذشته بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

بنابراین با توجه به نگاه دلسوزانه و مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای پیشبرد اهداف عالیه نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف ازجمله موضوع اقتصادی (صادرات) که چندین سال است عنوان شعار سال قرار گرفته است مطالعات بازار در کشور‌های این قاره باید در دستور کار وزارت امور خارجه، اتاق ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکای اجتماعی این وزارتخانه شامل اتاق تعاون و اتحادیه‌های آن قرار گیرد.

همچنین در رفت و آمد‌های دیپلماتیک مسئولان ذیربط با دور زدن تحریم‌ها باید برنامه ریزی جدی برای شناخت دقیق‌تر آفریقا از جمله بازار آن داشته باشند و سفارتخانه‌های ایران در کشور‌های آفریقایی نسبت به گذشته فعال‌تر شوند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار