در دیدارهای مقامات مالزی و ارمنستان با رئیس جمهور مطرح شد؛

روابط دوستانه با مالزی را مستحکم‌تر و موثرتر خواهیم کرد/ روابط ایران و ارمنستان استراتژیک، راهبردی و ریشه‌دار است

برخی از مقامات خارجی از جمله ارمنستان، مالزی و یمن در حاشیه حضورشان در ایران برای شرکت در مراسم تحلیف با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۶۸۱۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱ - 30July 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران امروز سه‌شنبه (۹مرداد) از ساعت ۱۶ در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

تشریفات مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه در قالب کمیته‌ای مسئولیت دعوت از روسای جمهور، روسای مجالس، وزرای خارجه و سایر مقامات کشور‌های مختلف را بر عهده دارند و طبق گفته علیرضا شریفی معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، حضور بیش از ۷۰ هیات خارجی و ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور قطعی شده است.

روابط دوستانه با مالزی را مستحکم‌تر و موثرتر خواهیم کرد/ روابط ایران و ارمنستان استراتژیک، راهبردی و ریشه‌دار است

برخی از مقامات خارجی در حاشیه حضورشان در ایران با مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کردند.

تقویت روابط با کوالالامپور در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی، سیاسی

«مسعود پزشکیان» شامگاه دوشنبه در دیدار «داتو جوهرین عبدل» رئیس مجلس مالزی که به منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، روابط ایران و مالزی را دوستانه و برادرانه توصیف کرد و گفت‌: ما قصد داریم در دوره جدید و با اراده مسئولان عالی دو کشور این روابط را مستحکم تر، قوی‌تر و موثرتر کرده و با ترسیم چشم انداز آینده روابط در مسیر اجرای اهداف مورد نظر به نفع دو کشور و دو ملت گام برداریم.

رئیس جمهور در ادامه بر علاقمندی تهران برای تقویت روابط با کوالالامپور در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی، سیاسی و علم و فناوری بر پایه اشتراکات فرهنگی و دینی میان دو ملت تاکید کرد.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود وقایع تلخ و تاسف بار غزه را مصداق بارز نسل کشی از سوی رژیم آپارتاید صهیونیستی عنوان کرد و ضمن قدردانی از مواضع قاطع مالزی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، خواستار وحدت و انسجام بیشتر امت اسلامی برای جلوگیری و توقف این جنایات شد.

آقای داتو جوهرین عبدل رئیس مجلس مالزی نیز در این دیدار ضمن تبریک مجدد انتخاب و انتصاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، روابط دو کشور را دارای پیشنیه تاریخی و مبتنی بر اشترکات دینی و فرهنگی عنوان و بر علاقمندی کشورش برای توسعه و تقویت این روابط به نفع دو کشور بلکه امت اسلامی تاکید کرد.

رئیس مجلس مالزی با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور ثبات و امنیت منطقه تاکید کرد: امروز و در شرایط حساس منطقه نیز جمهوری اسلامی ایران تکیه گاهی مطمئن برای جهان اسلام است و امیداوریم در دوره مسئولیت حضرتعالی نیز شاهد نقش آفرینی هرچه بیشتر و بهتر ایران در استقرار صلح و امنیت در منطقه باشیم.

جوهرین عبدل همچنین با اشاره به ریاست مالزی بر اتحادیه آسه آن در سال آینده، بر علاقمندی کشور‌های عضو این اتحادیه برای توسعه روابط با ایران تاکید و خواستار گسترش تعاملات بیشتر جمهوری اسلامی ایران بر بستر این اتحادیه با آسیا در جهت منافع همه ملت‌های این قاره شد.

توسعه و تقویت روابط با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران

همچنین مسعود پزشکیان در دیدار «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، روابط دو کشور را دیرینه، تاریخی، دوستانه و برپایه حسن همجواری و همسایگی توصیف کرد و با بیان اینکه توسعه و تقویت روابط با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: با اراده مسئولان عالی دو کشور در دوره جدید نیز برای مستحکم‌تر شدن و تقویت هر چه بیشتر روابط با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود تلاش خواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه همکاری‌های خوب دو کشور را بستر مناسبی برای توسعه ارتباطات در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی، فرهنگی و علمی و فناوری عنوان کرد و افزود: ما به مسیرهای مواصلاتی از جمله کریدور شمال – جنوب به عنوان فرصتی برای توسعه و پیشرفت همه کشورهای منطقه می‌نگریم از همین رو تکمیل طرح‌های این بخش از اولویت‌های کاری در دوره جدید خواهد بود.

روابط دوستانه با مالزی را مستحکم‌تر و موثرتر خواهیم کرد/ روابط ایران و ارمنستان استراتژیک، راهبردی و ریشه‌دار است

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، روابط جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان را استراتژیک، راهبردی و ریشه‌دار توصیف کرد و با تأکید بر علاقمندی کشورش برای توسعه و تقویت هر چه بیشتر روابط در بخش‌ های مختلف از جمله توسعه مراودات تجاری و اقتصادی در چارچوب توسعه تجارت بین‌الملل با جمهوری اسلامی ایران، افزود: تفاهمنامه‌های متعدد همکاری میان ایران و ارمنستان به ویژه در بخش حمل و نقل، ترانزیت، پایانه‌های مرزی و انرژی جلوه‌ای از روابط بسیار خوب دو کشور در دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور فقید سیدابراهیم رئیسی بوده است و ما علاقمندیم در دوره جدید نیز این همکاری‌ها با قدرت و قوت ادامه یابد.

روابط ایران و قزاقستان بر پایه تعاملات و اشتراکات فرهنگی کهن استوار است

در ادامه دیدارها مسعود پزشکیان در دیدار «مائولن آشیمبایف» رئیس سنای پارلمان قزاقستان که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ایران سفر کرده است، ضمن تشکر از حضور وی برای مراسم تحلیف و نیز پیام تبریک رئیس جمهور این کشور تصریح کرد: روابط ایران و قزاقستان بر پایه تعاملات و اشتراکات فرهنگی کهن استوار است و امروز نیز مرزهای سیاسی نتوانسته محدودیتی برای ارتباطات فرهنگی و تاریخی درهم تنیده دو کشور ایجاد کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران، قزاقستان و دیگر کشورهای منطقه در یک حوزه فرهنگی و تمدنی مشترک زیست کرده و می‌کنند و مفاخر و شخصیت‌های فرهنگی منطقه متعلق به همه ما هستند، افزود: تسهیل تردد اتباع و همچنین تبادل دانشجو و گسترش تعاملات فرهیختگان و دانشگاهیان دو کشور می‌تواند به تعمیق و تقویت تعاملات و روابط فیمابین کمک کند؛ همچنین تلاش در مسیر ایجاد یک اتحادیه منطقه‌ای می‌تواند مرزهای میان کشورهای این حوزه تمدنی و فرهنگی را کمرنگ و همکاری‌ها را پررنگ کند.

پزشکیان در ادامه به توافقات حاصل شده فیمابین دو کشور از جمله در دوران رئیس جمهور شهید دکتر رئیسی اشاره کرد و اظهار داشت: تقویت همکاری‌ها با کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم نیز خواهد بود و قطعا تلاش خواهیم کرد مسیر اجرای توافقات با قزاقستان تسهیل شود. دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تبادلات تجاری، ترانزیت، همکاری در حوزه نفت و گاز، محصولات کشاورزی، داروسازی، ساخت کالا و تجهیزات و صدور خدمات فنی-مهندسی دارند و در دوره پیش‌رو برای تسریع در اجرای توافقات موجود در این عرصه‌ها تلاش خواهیم کرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به عضویت و حضور دو کشور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله شانگهای، سیکا، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و امثال آن بر اهمیت پیشبرد و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور در ادامه تقویت روابط دوجانبه فیمابین تاکید کرد.

«مائولن آشیمبایف» رئیس سنای پارلمان قزاقستان نیز در این دیدار ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای دکتر پزشکیان با بیان اینکه قزاقستان اهمیت زیادی برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران قائل است، گفت: قزاقستان آماده و علاقمند به گسترش روابط با ایران در عرصه همکاری‌های اقتصادی، مراودات تجاری، تزانزیت و حمل و نقل، نفت و گاز، صنعتی و فرهنگی و علمی است. اهالی قزاقستان از کودکی با فرهنگ و هنر ایران زمین آشنا شده و مردم قزاقستان به خصوص به شاعران ایرانی علاقه بسیاری دارند.

رئیس سنای پارلمان قزاقستان با اشاره به اهمیت نقش روابط پارلمانی در تسهیل تقویت روابط فیمابین، بر آمادگی خود برای کمک به تحکیم تعاملات با ایران تاکید کرد و اظهار داشت: ایران را شریک استراتژیک قزاقستان می‌دانیم و آماده گسترش همکاری‌های دوجانبه و نیز منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران از جمله در پیمان‌های منطقه‌ای نظیر شانگهای، سیکا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم.

باید تلاش کنیم مرزهای سیاسی را کمرنگ و همکاری‌ها و مناسبات را پررنگ کنیم

همچنین مسعود پزشکیان در دیدار «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ایران سفر کرده است، با تشکر از سفر وی به تهران، این حضور را نشانه‌ای از عمق دوستی، صمیمیت و نزدیکی‌های دو ملت دانست و تصریح کرد: تاجیکستان کشور هم‌زبان ماست و  امیدوارم با تکیه بر این وجه اشتراک بتوانیم همکاری‌های متقابل را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم.

روابط دوستانه با مالزی را مستحکم‌تر و موثرتر خواهیم کرد/ روابط ایران و ارمنستان استراتژیک، راهبردی و ریشه‌دار است

رئیس جمهور با بیان اینکه باید تلاش کنیم مرزهای سیاسی را کمرنگ و همکاری‌ها و مناسبات را پررنگ کنیم، افزود: دیدار و تعامل با شما برای ما متفاوت و گفتگو با زبان مشترک بسیار شیرین و دوست‌داشتنی است و باید از این بستر و ظرفیت‌های متنوع موجود برای تامین منافع متقابل بهره بگیریم.

«امامعلی رحمان» نیز در این دیدار ایران را شریک و دوستی بسیار مهم برای ایران توصیف کرد و اظهار داشت: ایران و تاجیکستان میراث‌دار مشترک تمدن و فرهنگی باستانی و درخشان هستند که نوروز فقط یکی از جلوه‌های زیبای آن است.

رئیس جمهور تاجیکستان با بیان اینکه ایران با وجود تحریم‌های گسترده پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، گفت: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران برای ما نیز مایه افتخار است و علاقمندیم در زمینه تبادل تجربیات و توانمندی‌های دو کشور با هم همکاری داشته باشیم. همچنین ایران و تاجیکستان چالش‌ها و مسائل مشترکی به خصوص در مورد وضعیت افغانستان به عنوان یکی دیگر از اعضای حوزه تمدنی کشورهای فارسی‌زبان دارند که باید با همکاری یکدیگر به برقراری ثبات و امنیت کامل در این کشور کمک کنند.

تاکید نخست وزیر گرجستان بر اهمیت گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران

در ادامه دیدارها مسعود پزشکیان در دیدار «ایراکلی کوباخیدزه» نخست وزیر گرجستان که به منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، این حضور را گواهی بر مناسبات مستحکم دو کشور و اراده قوی ایران و گرجستان برای تقویت روابط و همکاری‌ها دانست و گفت: تقویت تعاملات و مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و دولت چهاردهم است.

روابط دوستانه با مالزی را مستحکم‌تر و موثرتر خواهیم کرد/ روابط ایران و ارمنستان استراتژیک، راهبردی و ریشه‌دار است

رئیس جمهور توسعه روابط دو کشور را معادله‌ای برد–برد، نه فقط برای تهران و تفلیس بلکه برای کل منطقه دانست و افزود: ایران نیز همچون گرجستان مصمم است در زمینه‌های مورد علاقه طرفین برای فعال کردن ظرفیت‌های متنوع، همکاری‌های متقابل را در جهت رفاه و توسعه ملت‌های دو طرف کشور گسترش دهد.

«ایراکلی کوباخیدزه» نخست وزیر گرجستان نیز در این دیدار با تبریک دوباره انتخاب دکتر پزشکیان از سوی مردم و آرزوی موفقیت برای وی در مسیر توسعه و پیشرفت ایران، دولت متبوعش را متعهد به همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای تعمیق و تقویت روابط دانست و اظهار داشت: ایران نقش مهم و سازنده‌ای در منطقه ایفا می‌کند و بسیار خرسندیم که فضای دوستانه‌ای بر روابط دو کشور حاکم است.

نخست وزیر گرجستان با بیان اینکه هر دو کشور انگیزه بالایی برای تقویت تعاملات با یکدیگر دارند، بر اهمیت گسترش همکاری‌های اقتصادی در راستای تحکیم بیش از پیش روابط سیاسی تاکید کرد و گفت: خوشحالیم که روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف رو به جلو بوده و تعاملات مردمی و همکاری بخش‌های خصوصی ایران و گرجستان نیز به شکل روزافزون در حال ارتقاست.

اشتراکات فرهنگی و تمدنی ایران و ترکمنستان

همچنین مسعود پزشکیان در دیدار «رشید مردوف» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، ارتباطات دو کشور را دارای سابقه‌ای دیرین و متکی بر اشتراکات فرهنگی و تمدنی دانست و تصریح کرد: تعمیق روابط با همسایگان محور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این رویکرد علاوه بر منافع و مزیت فراوان برای دوکشور و منطقه، امری متکی بر توصیه‌های دینی نیز هست.

روابط دوستانه با مالزی را مستحکم‌تر و موثرتر خواهیم کرد/ روابط ایران و ارمنستان استراتژیک، راهبردی و ریشه‌دار است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم با تحکیم و تقویت تعاملات، هر چه بیشتر مرزهای جغرافیایی را به دروازه‌های دوستی و مودت دو ملت تبدیل کنیم، افزود: اگر چه بدخواهان روابط دوستانه ایران و ترکمنستان می‌خواهند ما را از هم دور کنند، اما اراده ما بر خواست آنها غلبه خواهد کرد.

پزشکیان همچنین مفاخر و شخصیت‌های فرهنگی مشترک ایران و ترکمنستان را ظرفیت مناسبی برای تحکیم بیش از پیش روابط سیاسی فیمابین دانست و بر تلاش بیشتر برای ارتقای تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد.

«رشید مردوف» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار با تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان از سوی مردم ایران اظهار داشت: حضور بنده در ایران به منظور اعلام عزم و اراده سران ترکمنستان برای تقویت و تعمیق روابط دوستانه و برادرانه فیمابین است.

معاون نخست وزیر ترکمنستان با اشاره به سخنان رئیس جمهور کشورمان درباره اینکه اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور بستر مناسبی برای ارتقای سطح روابط است، گفت: روابط دو ملت ایران و ترکمنستان فراتر از همسایگی است و ما کاملا مصمم و علاقمند به توسعه همه جانبه این روابط هستیم.

 تقویت روابط با قرقیزستان در قالب سند همکاری‌های تجاری

در ادامه دیدارهای فشرده رئیس جمهور در دیدار «باکیت توروبایف» معاون نخست‌وزیر و وزیر کشاورزی قرقیزستان ضمن تشکر از پیام تبریک مقامات عالی این کشور و همچنین قدردانی از ابراز همدردی دولت و ملت قرقیزستان در ابراز همدردی با ملت ایران در پی فقدان رئیس جمهور شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی، بر توسعه روابط با همسایگان از جمله قرقیزستان به عنوان راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد و همچنین برای تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی، در دولت چهاردهم اعلام آمادگی کرد.

روابط دوستانه با مالزی را مستحکم‌تر و موثرتر خواهیم کرد/ روابط ایران و ارمنستان استراتژیک، راهبردی و ریشه‌دار است

رئیس جمهور در ادامه همکاری در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و آموزشی را از جمله زمینه‌های مناسب برای توسعه و تقویت روابط ایران و قرقیزستان عنوان کرد و افزود: باور داریم تحکیم و تقویت روابط میان دو کشور در قالب سند همکاری‌های تجاری نتایج بسیار خوبی برای دو ملت به همراه خواهد داشت.

«باکیت توروبایف» معاون نخست‌وزیر و وزیر کشاورزی قرقیزستان نیز در این دیدار ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران و همچنین گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی، روابط با جمهوری اسلامی ایران را برای قرقیزستان بسیار با اهمیت و پشتوانه مستحکمی در تعاملات بین‌المللی دانست و گفت: ایران و قرقیزستان از ظرفیت‌های متنوعی برای توسعه همکاری‌ها به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل و ترانزیت برخوردارند و ما نسبت به فعال‌سازی این ظرفیت‌ها در راستای توسعه و تقویت هر چه بیشتر روابط میان دو کشور آمادگی داریم.

معاون نخست‌وزیر و وزیر کشاورزی قرقیزستان همچنین ابراز امیدواری کرد در دوره ریاست جمهوری دکتر پزشکیان همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان بیش از گذشته گسترش یابد.

ایران را شریک اصلی و راهبردی خود در منطقه می‌دانیم

مسعود پزشکیان همچنین در دیدار «نورالدین اسماعیل‌جان‌اف» رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان که به منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، ضمن تشکر از پیام‌های تبریک مقامات عالیرتبه این کشور، با تاکید بر اهمیت جایگاه همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، روابط دو کشور را ریشه‌دار،‌ راهبردی و مبتنی بر پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی عنوان کرد و افزود: ما در دوره جدید مصمم به تحکیم و ارتقای روابط با ازبکستان به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی و ارتباطات فرهنگی هستیم و در این مسیر هیچ مانعی نمی‌تواند در اراده ما خللی ایجاد کند.

روابط دوستانه با مالزی را مستحکم‌تر و موثرتر خواهیم کرد/ روابط ایران و ارمنستان استراتژیک، راهبردی و ریشه‌دار است

پزشکیان همچنین توافقات و اسناد همکاری‌های متعدد میان ایران و ازبکستان را نشانه روابط عمیق و رو به رشد دو کشور دانست و بر اهتمام ویژه دولت چهاردهم برای اجرای این توافقات تاکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه تقویت روابط پارلمانی میان ایران و ازبکستان را پشتوانه مناسب تلاش دولت‌ها برای شتاب‌بخشی به تقویت روابط عنوان کرد و نقش‌آفرینی بیشتر نهادهای قانونگذاری دو کشور در این زمینه را خواستار شد.

«نورالدین اسماعیل‌جان‌اف» رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان نیز در این دیدار ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، بر علاقمندی کشورش برای ارتقا و گسترش همکاری‌ها با ایران در دوره جدید تاکید کرد و گفت‌: ازبکستان، ایران را شریک اصلی و راهبردی خود در منطقه می‌داند و امیدواریم در دوره ریاست جمهوری جنابعالی با اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور شاهد تقویت هر چه بیشتر روابط باشیم.

رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان همکاری‌ها در بخش‌های مختلف به ویژه تجارت، حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک را از جمله زمینه‌های مناسب در جهت توسعه همکاری‌ها میان دو کشور عنوان کرد و افزود‌: در حال حاضر بیش از 300 شرکت مشترک در بخش تجاری و اقتصادی دو کشور فعالند و ازبکستان علاقمند است در دوره جدید حجم مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را به دو برابر حجم فعلی برساند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار