رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای:

رشد عملکرد خراسان رضوی در حوزه فضای مجازی به نسبت سال گذشته/ جشنواره ملی دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی به دنبال کشف استعداد‌های مردمی است

راستی گفت: جشنواره ملی دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی به دنبال کشف استعداد‌ها و ظرفیت‌های مردمی است چراکه این جشنواره به ما ثابت کرد که برخی از استان‌ها که کمتر توسعه پیدا کرده‌اند به نسبت استان برخورداری مثل تهران؛ می‌توانند بهتر عمل کنند.
کد خبر: ۶۸۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹ - 30July 2024

جشنواره ملی دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی به دنبال کشف استعداد‌های مردمی است/ رشد عملکرد خراسان رضوی در حوزه فضای مجازی به نسبت سال گذشتهسرهنگ «احسان راستی» رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار دفاع‌پرس در استان خراسان رضوی اظهار داشت:  دفاع مقدس و به دنبال آن؛ مبحث مقاومت یک موضوع مقطعی، گذرا و حتی بخشی از تاریخ نیست بلکه جریانی مثل دفاع مقدس، یک سبک زندگی است که می‌تواند مسیر آینده انقلاب اسلامی را ترسیم کند. 

سرهنگ راستی گفت: به بیان دیگر اگر ما بتوانیم آن ارزش‌هایی که به خاطر آنها دفاع مقدس شکل گرفته است را عیناً به نسل‌های آینده منتقل کنیم؛  منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین راستا محقق می‌شود. ایشان در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ در دیدار با پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس می‌فرمایند: «شما خیلی از مسائل دفاع مقدّس را می‌دانید، نسل جدید نه؛ نسل جدید خیلی از مسائل دفاع مقدّس را نمی‌داند. عرض من این است؛ من می‌گویم همان جوری که شما که خودتان در حادثه بودید قضایا را می‌دانید، ما باید کاری کنیم تا نسل امروز آن حادثه را همین جور بشناسد و ببیند و بداند».  

وی در تکمیل صحبت‌های خود افزود: اگر چنین شد ما توانسته‌ایم یک نسل خودساخته همانند دوران دفاع مقدس پرورش دهیم. شاید بتوان گفت تلاش گسترده در این عرصه را ما در جبهه مقاومت و در میان مدافعان حرم شاهد هستیم. ما می‌بینیم که نسل‌هایی که آن دوران درک نکرده و چه بسا پس از جنگ تحمیلی متولد شده‌اند، همانند شهید «محسن حجی»، این افراد ماحصل تلاش فرهنگی و تبلیغی نسل اول بعد از دفاع مقدس هستند که به شهدایی مشابه آن دوران تبدیل شدند.

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تأکید کرد: فرهنگ جهاد، مقاومت و ایستادگی فقط مختص به صحنه‌های نبرد نظامی نیست بلکه باید در تمام شئون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی سیاسی و راهبردی جامعه ایران نمود داشته باشد. 

وی در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به اختتامیه ششمین جشنواره ملی دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی در شهر مشهد؛ درباره افق و چشم‌انداز این رویداد یادآور شد: این جشنواره به دنبال کشف استعداد‌ها و ظرفیت‌های مردمی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت با محوریت فضای مجازی است. تا پیش از این؛ پنج دوره قبلی جشنواره به صورت متمرکز در تهران و در یک دوره برگزار می‌شد، اما در سال جاری و بر اساس تدابیر پیش‌بینی شده؛ تصمیم گرفته شد که جشنواره ملی دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی به صورت دو مرحله‌ای برگزار و در این زمینه ادارت کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سطح کشور درگیر کار شدند.  

راستی در ادامه صحبت خود تصریح کرد: ما از این فرآیند به تجربه خوب و موفقیت‌آمیزی دست یافتیم به طوری که شاهد بودیم بیشتر از سه برابر رشد کمی نسبت به سال گذشته؛ در آثار واصله به جشنواره در سطح استان‌ها محقق شده است. به بیان دیگر؛ در سال ۱۴۰۲ تعداد هزار و ۹۶۲ اثر دریافتی داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۳ به شش هزار و ۵۱۶ اثر رسیده است که از این تعداد، قریب به ۴۰۰ اثر، به عنوان اثر منتخب، به تهران ارسال شد و از این تعداد؛ ۳۱ اثر به عنوان آثار منتخب کشوری، در اختتامیه ششمین جشنواره ملی دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی مورد تقدیر قرار می‌گیرند.  

وی در بخش دیگری از صحبت خود درباره نحوه حمایت جشنواره ملی دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی از شرکت‌کنندگان در این جشنواره و همچنین سایر فعالان فضای مجازی در این عرصه گفت: یکی از نقاط ضعف پنج دوره قبلی جشنواره ملی دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی این بود که پس از اختتامیه تعطیل می‌شد و مجدد در سال بعد راه می‌افتاد و به همین خاطر آن ظرفیت‌های موجود در چنین جشنواره‌ای مورد توجه قرار نمی‌گرفتند. این جشنواره دارای دو پتانسیل بزرگ است؛ یکی آثار تولید شده و دیگری شبکه‌سازی و شناسایی افراد حرفه‌ای ونیمه حرفه‌ای از این طریق در سطح کشور است. این مهم محقق نخواهد شد مگر با ایجاد یک دبیرخانه دائمی؛ که این دبیرخانه از امسال کار خود را شروع می‌کند.  

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است از طریق جشنواره ملی دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی؛ افراد فعال در حوزه گرافیک، پویانمایی و سکو‌های انتشار به صورت یک باشگاه مردمی متمرکز دور هم جمع گردند تا آنها هم با یکدیگر مرتبط شوند و هم دوره‌های توان‌افزایی برایشان تدارک دیده شود. در کنار همه اینها، حمایت‌های لازم از ایده‌های بکر و جالب هم در دستور کار قرار بگیرد.  

وی همچنین یادآور شد: این جشنواره به ما ثابت کرد که برخی از استان‌ها، مثل کهکیلویه و بویراحمد، که کمتر توسعه پیدا کرده‌اند از برخی استان‌های برخوردار مثل تهران می‌توانند بهتر عمل کنند. این استان؛ در سال جاری به لحاظ تعداد منتخبین کشوری رتبه نخست را در کشور کسب کرده است.  

راستی در پایان صحبت خود تأکید کرد: در کنار دریافت آثار برتر؛ عملکرد استان‌ها نیز در این دوره از جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، استان خراسان رضوی در حوزه رشد عملکرد به نسبت گذشته‌اش، رتبه نخست را دریافت کرده و بیشترین رشد را به لحاظ کمی و کیفی داشته است.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها