دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حجاب‌ستیزی در المپیک پاریس

فرانسه به عنوان کشور مدعی آزادی و دادن حق انتخاب به انسان‌ها، طی سال‌های اخیر فشار‌ها را بر اقلیت‌های نژادی و دینی از جمله مسلمانان افزایش داده است.
کد خبر: ۶۸۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰ - 03August 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس: بازی‌های المپیک تابستانی از ۵ تا ۲۱ مرداد به میزبانی فرانسه برگزار می‌شود اما فرانسه به هر قیمتی در این مسابقات با حجاب مبارزه می‌کند، دعوای پرحاشیه فرانسوی‌ها درباره حجاب ورزشکاران مسلمان از مدت‌ها پیش آغاز شده است. این دعوا از وقتی شروع شد که کمیته بین‌المللی المپیک به صراحت اعلام کرد در دهکده المپیک قوانین کمیته بین‌المللی المپیک اعمال خواهد شد و فرانسه نمی‌تواند هیچ محدودیتی برای داشتن حجاب یا هر لباس مذهبی و فرهنگی دیگری اعمال کند.

حجاب ستیزی در المپیک آزادی بیان به سبک فرانسوی‌ها 

ولی کشور فرانسه به عنوان کشور مدعی آزادی و دادن حق انتخاب به انسان‌ها، طی سال‌های اخیر فشار‌ها را بر اقلیت‌های نژادی و دینی از جمله مسلمانان افزایش داده است. این کشور به بهانه‌های مختلف، مسلمانان را محدود و مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند تا جایی که زنان مسلمان در پاریس حق اعمال حجاب را ندارند، آنها حتی ورزشکاران زن مسلمان کشور خود را نیز از این موضوع مستثنی نکرده‌اند.

حجاب ستیزی در المپیک آزادی بیان به سبک فرانسوی‌ها 

وزیر ورزش این کشور در بیانیه‌ای از ممنوعیت ورزشکاران زن فرانسوی برای پوشیدن حجاب در المپیک خبر داد. پس از اعلام این ممنوعیت سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای آن را کاری نادرست خواند سازمان عفو بین‌الملل هم به همراه چند نهاد دیگر با ارسال نامه‌ای به کمیته بین‌المللی المپیک از این نهاد خواستند تا محدودیت‌های اعمال شده درباره پوشش و حجاب را چه در المپیک و چه در دیگر رویداد‌های ورزشی رفع کند.

عفو بین‌المللی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ممنوعیت حجاب از وجود استاندارد دوگانه تبعیض‌آمیز در سیاست فرانسه حکایت دارد و نمایانگر تزویر تبعیض‌آمیز مقامات فرانسه است. البته حجاب ستیزی در فرانسه سابقه‌ای طولانی‌تر دارد از سال ۲۰۰۴ برای حجاب در مدارس محدودیت‌های جدی اعمال شد و دامنه این محدودیت‌ها به حوزه ورزش هم رسید.

حجاب ستیزی در المپیک آزادی بیان به سبک فرانسوی‌ها 

برای نمونه در ماه رمضان پارسال فدراسیون فوتبال فرانسه در حکمی به داوران اعلام کرد تا مسابقات را برای افطار بازیکنان مسلمان متوقف نکنند. علاوه بر آن اعلام شد که زمان غذا خوردن و تمرین‌ها به خاطر بازیکنان مسلمان تغییر نخواهد کرد و از روزه گرفتن آنها در اردو‌های تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف جلوگیری می‌شود.

حجاب ستیزی در المپیک آزادی بیان به سبک فرانسوی‌ها 
ماهاما دیوارا هافبک تیم فوتبال لیون اردوی تیم زیر ۱۹ سال فرانسه را به دلیل همین محدودیت‌ها ترک کرد. «بیا با کناته» بسکتبالیست با استعداد فرانسوی هم که در تیم ملی زیر ۲۳ سال فرانسه بازی کرده این کشور را ترک کرد و گفت که ممنوعیت پوشیدن حجاب او را دل شکسته کرده است.

حجاب ستیزی در المپیک آزادی بیان به سبک فرانسوی‌ها 
در فرانسه حتی در مسابقات محلی بازیکنان مسلمان زن معمولاً از پوشیدن حجاب منع می‌شوند، در حالی که ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران در واقع ناقض منشور المپیک است، چون موجب می‌شود بسیاری از زنان و دختران از بازی تمرین و رقابت در ورزش‌هایی که دوست دارند و در آن ممتاز هستند منع شوند.

انتهای پیام/ 801

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار