مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

اجرای ۱۴ طرح فرهنگی و هنری در ۲۰۰ شهرستان کم‌برخوردار/ از دوره خبرنگاری تا حمایت از چاپ کتاب

مقیمی از اجرای ۱۴ طرح فرهنگی و هنری در ۲۰۰ شهرستان کم‌برخوردار در مناطق محروم کشور خبر داد و گفت: مساله محرومیت‌زدایی و عدالت فرهنگی در موضوع فرهنگ و هنر موضوعیت و سابقه نداشت است و برای اولین‌بار در دولت سیزدهم به آن پرداخته شد.
کد خبر: ۶۸۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳ - 03August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، «احمد مقیمی» مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در نشستی با بیان اینکه مهمترین تکیه‌گاه و بخشی که در ارتباط با حمایت از هنرمندان وجود دارد، صندوق هنر است، اظهار داشت: مشاور وزیر فرهنگ در امور مناطق محروم برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم ایجاد؛ البته قرارگاه عدالت فرهنگی از ابتدای دولت سیزدهم با عنوان قرارگاه محرومیت‌زدایی تقریبا در اوایل دولت شکل گرفت؛ اما از خرداد ۱۴۰۱ که به عنوان مشاور وزیر فرهنگ حضور یافتم قرارگاه جدی‌تر شد البته محرومیت در کل کشور نسبی و بسته به جغرافیا متفاوت است.

اجرای ۱۴ طرح فرهنگی و هنری در ۲۰۰ شهرستان کم‌برخوردار/ از دوره خبرنگاری تا حمایت از چاپ کتاب

دیدار با ۲۶۰۰ هنرمند و حل ۱۰۰۰ مساله

مشاور وزیر فرهنگ با بیان این که صندوق اعتباری هنر مهمترین تکیه‌گاه و مهمترین بخش در ارتباط با هنرمندان و هنر است، افزود: مساله محرومیت‌زدایی و عدالت فرهنگی در موضوع فرهنگ و هنر موضوعیت و سابقه نداشت به همین دلیل لازم بود که یک تحقیق و حضور میدانی در مناطق کمتر برخوردار و دوردست داشته باشیم.

وی افزود: در مرحله اول حدود ۶۰ سفر به صورت میدانی از میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان تا اشنویه در آذربایجان غربی رفتیم و در طول این سفر‌ها چند اتفاق افتاد و با حدود ۲۶۰۰ هنرمند به صورت فردی و جمعی دیدار داشتم؛ این حضور‌ها صرفا نشست و برخاست نبود و حدود هزار مطالبه و مساله را پیگیری کردیم که به نتیجه قطعی رسید که بیشتر این جلسات با حمایت صندوق هنر اتفاق افتاد.

۱۴ طرح فرهنگی در مناطق کمتربرخودرا عملیاتی می‌شود

مقیمی گفت: از اول تیر تاکنون دور دوم سفر‌ها در ۱۵ استان را آغاز کردیم، تا انتهای این دولت به ۳۲ استان سفر خواهیم داشت، ۱۴ طرح تعریف شده عملیاتی می‌شود. تا نیمه اول شهریور در تمام استان‌ها فرآیند عملیاتی این طرح‌ها شروع می‌شود و زمان بندی عمده طرح‌ها تا انتهای شهریور است تا بتوانیم با انجام آنها حال و هوای شهرستان‌ها را در بحث فرهنگ و هنر تغییر دهیم.

مشاور وزیر فرهنگ گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند فرهنگ مانند آب و هواست و لازم است تغییرات در این حوزه‌ها انجام شود، اجرای این طرح‌ها می‌تواند حال خوشی در فضای فرهنگی و هنری به مردم و هنرمندان بدهد.

وی به طرح قلم (حمایت از نویسندگان مناطق دوردست) اشاره کرد و افزود: در این طرح نویسندگانی که کار اولشان است و یا عضو صندوق هنر هستند و برای استمرار عضویت نیاز دارند که کار جدیدی داشته باشند مورد حمایت قرار می‌گیرند و فرآیند اجرایی آن توضیح داده شده است و مبلغی به این نویسندگان برای نوشتن و صفحه‌آرایی اختصاص داده می‌شود.

مقیمی ادامه داد: طرح دیگر برای خبرنگاران است. با توجه به گله‌مندی خبرنگاران در مناطق کمتربرخودار و دوردست دوره آموزش خبرنگاری و سواد رسانه‌ای برای اینها گذاشته می‌شود که با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ برای اینها در نظر گرفته و گواهی رسمی صادر می‌شود و می‌تواند مقدمه‌ای باشد که پایگاه خبری داشته باشند و برای کانال‌های خبری خود، مجوز بگیرند.

وی از دوره آموزشی برای نهضت تاریخ شفاهی به عنوان دیگر طرح از جمله این طرح‌ها اشاره کرد و افزود: آیین‌ها و آداب و رسوم شهرستان‌ها و شخصیت‌هایی که در قید حیات هستند و پا به سن گذشته اند شامل این طرح می‌شود و اینها حافظه تاریخی شهرستان‌ها محسوب می‌شوند.

مشاور وزیر فرهنگ از ادبیات طنز و فراخوان فیلم کوتاه و مستند به عنوان دیگر طرح‌ها برشمرد و گفت: از طرح‌هایی حمایت می‌شود که موضوع مال خود شهرستان و لوکیشن در همان منطقه و فیلمسازان و همه عوامل متعلق به آن شهرستان باشند تا کار بومی برای این مناطق انجام شود.

خرید آثار هنرمندان مناطق کمتر برخوردار

مقیمی از نمایش خیابانی در مناطق کمتربرخودار و هنر‌های تجسمی و حمایت از اینها به عنوان دیگر طرح‌ها برشمرد و گفت: بازدید هنرمندان مناطق محروم و دور از مرکز از موزه هنر‌های معاصر به این منظور در نظر گرفته شده و اردوی یک روزه تعریف کردیم. خرید هزار اثر از هنرمندان مناطق محروم و دور از مرکز در قالب این طرح گنجانده شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار