رئیس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

چالش کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس در رقابت با بازار پُرتنوع ترجمه

سردار امیریان با تاکید براینکه در زمینه ادبیات کودک و نوجوان دفاع مقدس نیازمند کار بیشتر هستیم، گفت: در رده سنی کودک و نوجوان ما یک رقیب جدی داریم که یک پای آن در کشورمان نیست و بهترین‌بازی‌ها، رمان‌ها و تصویرگری‌ها را در خارج کشور تولید می‌کند.
کد خبر: ۶۸۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹ - 05August 2024

سردار «مهدی امیریان» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با بیان اینکه در حوزه کودک و نوجوان حساسیت تولید کتاب متناسب با فرهنگ ملی، دینی و مذهبی برای مخاطب هدف برکسی پوشیده نیست، اظهار داشت: اگر ما به‌‎دنبال کار محتوایی بلندمدت اثرگذار هستیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه ویژه این گروه سنی را ببینیم؛ اگر براساس چشم‌انداز و نگاه تمدنی انقلاب اسلامی به موضوع نگاه کنیم، اهمیت کودک و نوجوان بسیار زیاد است.

چالش کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس رقابت با بازار پُرتنوع ترجمه

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، انتقال آرمان‌ها و مفاهیم انقلاب اسلامی را از دریچه مخاطب کودک و نوجوان قابل تحقق دانست و تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «درباره جنگ طوری کار کنید تا آنهایی که جنگ را ندیده‌اند همان‌طوری به جنگ نگاه کنند، که ما نگاه می‌کنیم»؛ برای تحقق همه اینها اگر بخواهیم کار بنیادین انجام دهیم، باید سمت‌مان، به‌سمت مخاطب کودک و نوجوان باشد؛ راهی جز این نداریم.

وی با تاکید براینکه میزان فراگیری مفاهیم در مخاطب کودک و نوجوان بسیار بالاست، عنوان کرد: در بیان امیرالمومنین (ع) درخصوص آموزش به کودک و نوجوان آمده چیزی که به کودک آموزش داده شود، همانند ثبت بر سنگ است. این ویژگی این گروه سنی است؛ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هرساله یک بخش ویژه کودک و نوجوان وجود دارد که نشان می‌دهد اهتمام به این مسئله وجود دارد. وقتی در نمایشگاه غرفه‌ها را می‌بینیم، شاهدیم که تعداد تولیدات بسیار بالا و متنوع است. یعنی تنوع بالا؛ تولیدات بسیار بالا و انصافاً تولیدات قابل توجهی است.

امیریان با تاکید براینکه در بسیاری از کتاب‌های کودک و نوجوان پشتوانه کار علمی، دانشگاهی و روانشاسی وجود دارد، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه در حوزه مخاطب کودک و نوجوان محصولات تربیتی و آموزشی و سرگرمی بسیار نسبت به ۱۰ سال پیش تولید شده، اما در موضوع دفاع مقدس همچنان فقر تولیدات ادبی کودک و نوجوان وجود دارد یعنی حجم تولیدات دفاع مقدس با حجم تولیدات غیر از دفاع مقدس قابل مقایسه نیست و فاصله زیاد است.

لایحه‌های پنهان ترویج فرهنگ ایثار

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ادامه داد: در سال‌های اخیر اهتمام به موضوع کتاب کودک و نوجوان جدی بوده است، اما در مقام مقایسه تولیدات کتاب دفاع مقدس درصد کمی از تولیدات را به خودش اختصاص داده است. البته ما در حوزه کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس نسبت به ۱۰ سال پیش، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، اما کافی نیست و نیازمند حرکت جدی‌تری هستیم؛ هم در حوزه دفاع مقدس به‌معنای تولیدات مستقیم که تولیدات کاملا عیان، عریان و مستقیم و رمان‌هایی که شاید ظاهراً دفاع مقدس نیستند، اما مفاهیم آن و موضوع آن مقاومت و ایثار است. در این حوزه‌ها کار‌های خوبی صورت گرفته است، اما همچنان تا نقطه مطلوب فاصله داریم. 

وی توجه به مخاطب کودک و نوجوان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را جدی دانست و با بیان اینکه دفاتر ما در ادارات کل استانی به این موضوع ویژه می‌پردازند، ادامه داد: دفتر ما در استان همدان یکی از مراکز فعال در زمینه کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس است؛ برخی از دفاتر دیگر استانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌صورت ویژه به مخاطب کودک و نوجوان پرداخته‌اند، اما نیازمند کارِ ویژه‌تر در این زمینه هستیم چراکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نسبت به این موضوع اهتمام ویژه دارد و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هرساله غرفه ویژه کودک و نوجوان اختصاصی را ایجاد می‌کند و به استان‌ها دستورالعمل داده شده تا بخشی از کارشان را به تولیدات ویژه مخاطب کودک و نوجوان اختصاص دهند.

امیریان با تاکید براینکه در حوزه کودک و نوجوان در چند موضوع نیازمند کار بیشتری هستیم، افزود: زمانی درباره این موضوع صحبت می‌کنیم که تولیدات دفاع مقدس برای این گروه سنی کم است، که این یک موضوع است، اما در بخش‌های دیگر هم باید کار بیشتری انجام دهیم چراکه تنها یک بخش این پازل تولید کتاب دفاع مقدس و مقاومت است درحالی که ترویج این فرهنگ لایحه‌های پنهان دیگری دارد. 

کتاب کودک نیازمند پشتوانه علمی و روانشناسانه است

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با طرح این سوال که برای تربیت نویسنده و نوقلم ویژه مخاطب کودک و نوجوان چه کاری شده است، گفت: آیا آموزش و دوره‌ای در این زمینه صورت گرفته است؟ اگر ما منتظر تولیدات و کتاب کودک در حوزه دفاع مقدس هستیم باید نویسنده آن را آموزش داده باشیم چراکه باید نویسنده‌ای آن را بنویسد. در حوزه‌های تصویرگری، انیمیشن و ... نیز باید این روند صورت بگیرد لذا نیازمند کار جدی با پشتوانه کار علمی روانشناسانه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بار‌ها رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکید داشته‌اند که ترویج دفاع مقدس باید از کودکستان‌ها باشد که حرف درستی است، اما سوال اینجاست که چگونه و با چه زبانی باید با این مخاطب از مفاهیم ایثار و شهادت سخن گفت؟ این اقدام نیازمند کار علمی وپژوهشی است که چگونه مفهوم ایثار و فداکاری را با چه ابزار آموزشی منتقل کنیم؟ لذا در این مسیر آموزشی کتاب تنها یک ابزار است و باید یک مجموعه کامل درنظر بگیریم و این مجموعه ابزار‌ها موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را برای مخاطب تبیین کنند. 

امیریان هدف تولیدات ادبی را تبیین دانست و افزود: ما قرار نیست کار آموزشی انجام دهیم بلکه هدف ما تبیین است تا مخاطب کودک با مفاهیم ایثار و فداکاری و مقاومت آشنا شود لذا ما اولا در لایحه‌های زیرین نیازمند به آموزش عوامل تولید محصولات فرهنگی در حوزه‌های تخصصی‌شان هستیم. باید این افراد شناسایی شوند و ظرفیت‌های آموزش مفاهیم مورد گفتگو قرار گیرد و در حوزه‌های تصویرگری، انیمیشن و نقاشی و عکس کتاب کودک که با عکس کتاب بزرگسال متفاوت است، نیازمند کار هستیم چراکه لزوما هر عکاسی نمی‌تواند کار را برای کودک انجام دهد. 

چالش کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس 

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس انسجام و ساماندهی تولیدکنندگان کودک و نوجوان را یک ضرورت خواند و افزود: اینکه نویسندگان و تصویرگران کودک چقدر همدیگر را می‌شناسند همواره یک سوال و چالش بوده همانطور که این جمله مصطلحی است که می‌گویند، «همیشه نویسنده به‌دنبال ناشر است و ناشر به‌دنبال نویسنده».

وی با بیان اینکه حوزه بازی از کتاب جدا نیست، افزود: اگر داستان و رمان خوبی وجود داشته باشد، تبدیل به بازی و کار انیمیشن می‌شود چراکه این تولیدات به بن‌مایه‌های ادبی نیازمند هستند. ما در زمینه دفاع مقدس در این حوزه‌ها قطعا نیازمند کار بیشتر هستیم چراکه در رده سنی کودک و نوجوان ما یک رقیب جدی داریم که یک پای آن در کشورمان نیست چراکه با بهترین‌بازی‌ها، رمان‌ها و تصویرگری‌ها مواجه هستیم و جذابیت کار‌های غیردفاع مقدس بالاست و باید همیشه خودمان را در رقابت با اینها ببینیم تا بتوانیم کار موفق انجام دهیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار