سخنگوی وزارت خارجه خبر داد؛

برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی با موضوع ترور اسماعیل هنیه

کنعانی از برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی با موضوع ترور اسماعیل هنیه در روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد.
کد خبر: ۶۸۲۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶ - 05August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: یاد شهید اسماعیل هنیه رئیس سیاسی دفتر جنبش حماس را که توسط رژیم اشغالگر قدس ترور شد گرامی می‌داریم. شهادت ایشان را هم به پیشگاه مقام معظم رهبری و هم به ملت قهرمان و سرافراز فلسطین و هم به همه جریانات مقاومت فلسطینی تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی با موضوع ترور اسماعیل هانیه

کنعانی خاطرنشان کرد: بی شک این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی خللی در اراده ملت بزرگ فلسطین ایجاد نخواهد کرد، رژیم غاصب صهیونیستی همانگونه که از ترور دیگر رهبران جریان‌های مقاومت به نتیجه‌ای نرسید از ترور شهید والامقام اسماعیل هنیه نیز نتیجه‌ای بدست نخواهد آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: لازم است برخی نکات را متذکر شوم، اقدام رژیم صهیونیستی در ترور آقای اسماعیل هنیه در حالی که وی مهمان رسمی و دیپلماتیک ایران بود نقض فاحش حقوق بین الملل، منشور ملل متحد و همه قوانین بین المللی بود. ترور در ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی است و ماهیت این رژیم از اساس بر ترور بنا نهاده شده است.

کنعانی ادامه داد: اولا جهان باید این جنایت را محکوم کند و نشان دهد با این جنایت در نگاه و عمل فاصله عمیقی دارد، ثانیا رژیم صهیونیستی را به شدت مجازات کند و ثالثا جمهوری اسلامی ایران حق دفاع مشروع و دفاع از حاکمیت سرزمینی را حقی قاطع می‌داند و در اعمال این حق طبیعی از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما تاکنون هر اقدام سیاسی و حقوقی که لازم باشد را انجام داده‌ایم تا اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی محکوم شود، ما درخواست برگزاری نشست فوری وزرای سازمان همکاری کشور‌های اسلامی را مطرح کردیم و قرار است پیرو این درخواست روز چهارشنبه جاری نشستی در جده برگزار شود.

کنعانی خاطرنشان کرد: ایران در چارچوب تلاش های دیپلماتیک خود ارتباط گسترده ای با مقامات عالی کشورها ایجاد کرده است تا موضع ایران تشریح شود ما در همه تماسهای دیپلماتیک اصول و راهبرد خود را بیان کرده ایم، طبیعی است جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشدید در منطقه نیست و اتفاقا این ایران است که عامل اصلی حرکت به سمت صلح ثبات است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این رژیم صهیونیستی است که عامل اصلی ناامنی و جنایت در منطقه است و علی رغم تلاش همه کشورها برای پایان نسل کشی در غزه به همه اصول و قوانین بین المللی پشت پا می زند. قطعا ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست اگر ایران در حق خود برای تنبیه رژیم جنایتکار اسرائیل صحبت می کند کاملا در راستای صلح ثبات در منطقه است.

وی ادامه داد: اگر بسیاری از کشورهای منطقه و به ویژه دولت آمریکا مسئولانه رفتار می کردند ما شاهد این همه جنایت در منطقه نبودیم و امروز منطقه در چنین وضعیت پیچیده‌ای قرار نداشت. جامعه بین‌المللی باید مسئولانه رژیم جنایتکار اسرائیل را تنبیه کند.

کنعانی درباره ادعا روزنامه الجریده درباره سفر هیأت آمریکایی به ایران، افزود: برخی از این خبرها ارزش تکذیب هم ندارد و هرگونه اطلاع رسانی را شورای امنیت کشور انجام می‌دهد. این خبر ارزش تکذیب هم ندارد و بی پایه و اساس است.

وی در مورد ارسال پیام به رژیم اسرائیل از سوی مصر، تصریح کرد: نیازی به ارسال پیام به رژیمی که هویت او را به رسمیت نمی‌شناسیم نداریم.

کنعانی درباره اتفاقات اخیر در کنسولگری افغانستان در مشهد گفت: در جریان اصل رخداد نیستم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد همراهی برخی کشورها با رژیم اسرائیل، تصریح کرد: تجربه نشان داده رژیم نه تنها یک تهدید برای فلسطین بلکه خطری حقیقی برای ثبات و امنیت همه کشورهای منطقه است. ایجاد بازدارندگی در مقابل این رژیم یک مسئولیت جمعی است.

وی ادامه داد: جریان‌های مقاومت همه در مسیر کمک به منافع کشورهای منطقه عمل می‌کنند. رژیم صهیونیستی یک تهدید مشترک است و مقابله با آن برای منطقه یک اولویت دسته جمعی است.

کنعانی گفت: در ۱۰ ماه گذشته این درک جمعی نزد دولت‌های منطقه ایجاد شده که هرگونه تسامح در برابر این رژیم می‌تواند تهدید این رژیم را متوجه دولت‌هایی بکند که چشم بر جنایات آن در فلسطین بسته‌اند.

کنعانی در مورد حمایت آمریکا از اسرائیل در ترور شهید هنیه، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی را عامل مستقیم و مسئول اول میدانیم که باید همه عواقب آن را بپذیرد. هر طرفی که از این جنایات حمایت می‌کند باید به عواقب آن واقف باشد.

وی در مورد روابط با مصر و بحرین گفت: ارتباط و گفتگوها و تماس‌ها با مصر ادامه دارد. در حیات با برکت شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان روابطی را شاهد بودیم. با شهادت رئیس جمهور و وزیرخارجه و همچنین تغییر دولت در مصر وقفه‌ای را شاهد بودیم؛ لذا در ارتباط با مصر در یک روند دیپلماتیک‌خوبی قرار داریم.

سخنگوی وزارت خارجه درمورد روابط با بحرین گفت: ما توافق کردیم سازوکار مشترکی را برای شکل گیری گفتگوهای مشترک برای از سرگیری روابط دو کشور شکل دهیم که این توافق شکل گرفته و امیدواریم دراینده شاهد بازگشت روابط دو کشور باشیم.

وی در مورد هماهنگی و گفتگوها با اردن، تصریح کرد: برای تأمین حقوق و منافع ملت و امنیت ملی در چارچوب حقوق بین الملل عمل خواهیم کرد. اردن کشور دوست و منطقه‌ای ماست و از کشورهای مؤثر در روابط با فلسطین است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد جزئیات جدید پرونده شهید سلیمانی گفت: پیگیری حقوقی ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی با دقت ادامه دارد. مسیرهای حقوقی مسیرهای دقیق و البته زمان‌بری است. هماهنگی خوبی با مراجع ذیربط و دستگاه قضائی وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد تماس‌های تلفنی باقری و ارسال اخطار و اتمام حجتی به برخی کشورهایی که در عملیات وعده صادق با رژیم اسرائیل همکاری داشتند، گفت: وظیفه دستگاه دیپلماسی پیگیری سیاست‌های اصولی نظام در حوزه خارج از کشور است.

وی افزود: در چارچوب تصمیم عالی نظام تحرکات سیاسی و حقوقی و بین‌المللی خود را با جدیت انجام می‌دهیم و در تنبیه متجاوز کسی نباید نسبت به حق و اراده ایران برای ایجاد بازدارندگی در قبال این رژیم تردید کند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها