مریم آذری «خواب و خوابگزاری در شاهنامه» را بررسی کرد

مساله خواب و تعبیر آن از ویژگی‌های مهم و تاثیرگذار شاهنامه است که در کتاب «بنیاد خواب و خوابگزاری در شاهنامه» نوشته مریم آذری مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است
کد خبر: ۶۸۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶ - 31January 2016

مریم آذری «خواب و خوابگزاری در شاهنامه» را بررسی کرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «بنیاد خواب و خوابگزاری در شاهنامه» با رویکرد روانشناختی رؤیا، نوشته مریم آذری از سوی نشر تیرگان منتشر شد.
 
خاستگاه شاهنامه، فرهنگ و روح و اندیشه حاکم بر جامعه ایرانی است. یکی از راههایی که ما را با این فرهنگ اصیل آشنا میکند، راهیابی به درون شخصیت انسانهایی است که سازندگان این فرهنگ هستند.

شاید زیباترین قسمتهای شاهنامه که ما را با ابعاد روحی و روانی شخصیتها آشنا میکند، رؤیاهای آن است. رؤیاها دریچهای به ناهشیاری فردی و جمعی است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده است از طریق رویکرد روانشناختی رؤیا، بنیاد خواب و خوابگزاری در شاهنامه را در چهار فصل موردبررسی قرار دهد.
 
«ناهشیاری جمعی و رؤیاهای شاهنامه»، «خواب ضحاک» و «تحلیل روانکاوانه خواب کیخسرو» از جمله موضوعات پرداختهشده در این کتاب پژوهشی است.
 
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «افراسیاب پس از شکست سیاوش و همچنین آن خواب سهمگینی که دیده بود با گرسیوز برادر خود و سایر بزرگان سپاه به مشورت میپردازد. او تصمیم خود مبنی بر صلح با سیاوش را مطرح میسازد. گرسیوز و بزرگان با نظر او موافقت میکنند و راضی میشوند با هدایای فروان و پیام صلح به نزد سیاوش بروند. با نزدیک شدنش به جیحون رستم و سیاوش را از آمدن خودآگاه میکنند.»
 
کتاب «بنیاد خواب و خوابگزاری در شاهنامه» در 316 صفحه به بهای 22 هزار تومان در شمارگان هزار نسخه بهتازگی از سوی انتشارات تیرگان راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار