مدیرکل توسعه همکاری‌های دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

دبیرخانه شبکه بین‌المللی سادات در مشهد تشکیل شود

ربانی در دیدار با معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی گفت: به دلیل ارتباط مبحث سادات با امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی باید مرکز و محل دبیرخانه شبکه بین‌المللی سادات در شهر مقدس مشهد تشکیل شود.
کد خبر: ۶۸۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۵ - 06August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، «محمدعلی ربانی» مدیرکل توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور در آستان قدس رضوی با حجت‌الاسلام و المسلمین «فقیه اسفندیاری» معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی دیدار و پیرامون همکاری‌های متقابل به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

ربانی با اشاره به سوابق گسترده همکاری بین آستان قدس رضوی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: اداره‌ کل توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان علاوه بر وظایف سنتی شامل کلیه ارتباطات دانشگاهی و علمی تعریف شده، وظایف دیگری نیز بر عهده گرفته که از جمله می‌توان به توسعه ارتباط با اهل تصوف و جریانات مرتبط با صوفیه در سطح بین‌الملل و مبحث سادات اشاره کرد.

دبیرخانه شبکه بین‌المللی سادات در مشهد تشکیل شود

مدیرکل توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: باید از این ظرفیت عظیم در جهت وحدت، همگرایی و شکل دادن تمدن نوین اسلامی بهره برد و بدون شک آستان قدس رضوی با وجود توانمندی‌ها و پتانسیل‌های فراوان و فضای باز فرهنگی مشهد می‌تواند در این امر کمک کار ما باشد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت قابل توجه سادات در جهان اسلام افزود: در حوزه سادات هدف ما صرفا برگزاری همایش و فعالیت‌های از این دست نیست بلکه هدف ما استفاده از کنشگران اصلی این عرصه از جمله آستان قدس رضوی شبکه سازی در این است که نیاز به ایجاد دبیرخانه‌ای ثابت دارد.

مدیرکل توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به وجود مؤسسه‌ای با عنوان «ذریه نبوی» در شهر مقدس قم که در مباحث مربوط به حوزه سادات فعال است، اظهار داشت: به اعتقاد ما به دلیل ارتباط مبحث سادات با امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی باید مرکز و محل دبیرخانه شبکه بین‌المللی سادات در شهر مقدس مشهد تشکیل شود.

اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای افزایش همکاری‌ها با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 

حجت‌الاسلام فقیه، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی بیان کرد: میان آستان قدس رضوی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همکاری‌های متقابل بسیار گسترش یافته و ما در همه زمینه‌های فرهنگی در سطح بین‌الملل آماده همکاری با این سازمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه بدنه آستان قدس رضوی ملتزم به نهادسازی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های مختلف شده است، افزود: آستان قدس رضوی با دارا بودن دو دانشگاه بین‌المللی درصدد توسعه گفتگو‌های دینی است و ما حتی به دنبال دعوت از واتیکان برای سفر به مشهد و انجام گفتگو‌های دینی هستیم.

حجت‌الاسلام فقیه با اشاره به اهمیت گفتمان دینی با اهل تصوف و آمادگی آستان قدس گفت: گفتمان باید به معنی واقعی صورت گیرد و بگذاریم افراد مختلف با زمینه‌های اعتقادی متنوع به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند نه اینکه صرفا افراد خاصی مدنظر باشند. 

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی با اشاره به وجود سادات پژوهی در مجموعه آستان قدس اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های ما ارتباط مستمر و مؤثر با رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه با همکاری نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مشهد است.

وی ادامه داد: در این راستا آمادگی همکاری در تمامی زمینه‌های پژوهشی، مطالعاتی و ارتباطات دانشگاهی با سازمان را داریم.

حجت‌الاسلام فقیه به همکاری آستان قدس و اداره‌کل توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان در سه محور مطالعات سادات پژوهی، ارتباطات دانشگاهی گفتگو محور با عناوین مختلف دینی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین، جذب نخبگان، دانش پژوهان و دانشجویان اشاره کرد.

کهلکی، مدیر برنامه ریزی و نظارت بر امور بین‌الملل آستان قدس نیز در این نشست، اظهار داشت: برای تسهیل در ارتباط با کنشگران در حوزه سادات و متصوفه پیشنهاد می‌شود لیستی از مراکز و شخصیت‌های تأثیرگذار در موضوعات فوق توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی ایران ارائه شود.

برگزاری «گفت‌وگو‌های فرهنگی آسیایی با تمرکز بر زبان و ادبیات فارسی» در خراسان رضوی

در ادامه، حجت‌الاسلام باقری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی اذعان کرد: یکی از مسائلی که می‌تواند محور همکاری‌های متقابل قرار گیرد گفت‌وگوی ادبیات فارسی است.

وی با اشاره به برنامه «گفت‌وگو‌های فرهنگی آسیایی با تمرکز بر زبان و ادبیات فارسی» که قرار است توسط اداره‌کل توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی با مشارکت دانشگاه‌های فردوسی مشهد و نیشابور برگزار شود، افزود: آستان قدس رضوی با داشتن دو دانشگاه فعال در سطح بین‌الملل و وجود آموزش ادبیات فارسی در آنها نیز می‌تواند در این برنامه فرهنگی مشارکت کند.

حجت‌الاسلام باقری عنوان کرد: در این زمینه می‌توان گفتمان علمایی به زبان فارسی و بازدید از مجموعه آستان قدس رضوی را برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

دیدار با طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و گفتگو در خصوص همکاری‌های متقابل فرهنگی نیز از دیگر برنامه‌های سفر ربانی، مدیرکل توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مشهد بود.

ربانی با ارائه توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های اداره‌کل توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اینکه گفتگو‌های فرهنگی پیرامون تصوف و سادات در سطح بین‌الملل نیز در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته است، گفت: برای همکاری در موارد مختلف حوزه علمی و دانشگاهی و البته دو موضوع فوق باید ساختاری تعریف کنیم که این همکاری‌ها به صورت مستمر صورت بپذیرد خصوصا در حوزه سادات که وجود مرقد شریف رضوی در این شهر اهمیت آن را دو چندان کرده است.

وی همچنین، پیشنهاد داد: دبیرخانه طرح سادات در مشهد مقدس به خصوص در آستان قدس رضوی تشکیل شود و ارتباطات علمی و دانشگاهی از جمله تبادل استاد و دانشجو، فرصت‌های مطالعاتی، فعالیت‌های پژوهشی و همکاری متقابل در بحث تصوف، مرکزیت آستان قدس رضوی در موضوع گفتگو‌های میراث مکتوب و مشارکت آستان قدس رضوی خصوصا دانشگاه‌های علوم رضوی و امام رضا (ع) در برنامه «گفتگو‌های فرهنگی آسیایی با تمرکز بر زبان و ادبیات فارسی» که به زودی با حضور رؤسای چهل دانشگاه آسیایی در ایران و با مشارکت دانشگاه‌های فردوسی و نیشابور برگزار خواهد شد، صورت گیرد.

طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدی رضوی ضمن استقبال از همکاری‌های مشترک و اشاره به پتانسیل خوب آستان قدس رضوی در بحث سادات اظهار داشت: یکی از زمینه‌های همکاری می‌تواند در حوزه آموزش نگهداری و مرمت نسخ خطی باشد.

وی با اشاره به تجربه خوب آستان قدس رضوی در حوزه گفت‌وگوی ادیان ادامه داد: ما آمادگی هرگونه همکاری در این حوزه را با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داریم.

حجت‌الاسلام باقری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان اظهار داشت: در حوزه سادات با توجه به تجربیات ارزنده آقای جلالی در بحث سادات رضوی، خصوصا در شبه قاره زمینه همکاری متقابل فراهم است و می‌توان تمرکز فعالیت‌ها در مشهد مقدس و با همکاری متقابل شکل گیرد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار