یادداشت/ غلامرضا بنی‌اسدی

روزِ خبرنگار؛ قلم‌ها و کلمات به جبهه می‌روند!

خبرنگارِ امروز، فرماندهی است با لشکری از بی‌نهایت کلمات که در به کمال رساندن انسان نقشی بی‌بدیل دارند. باید برای این خط مقدم جبهه نیز تدارکی همه‌جانبه دید. به‌گونه‌ای که بتوانند از پس دشمنی که با خط‌های متعدد تدارک و پشتیبانی می‌شود بربیاید.
کد خبر: ۶۸۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۵ - 07August 2024

روزِ خبرنگار؛ قلم‌ها و کلمات به جبهه می‌روند!گروه استان‌های دفاع‌پرس‌- «غلامرضا بنی‌اسدی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ دنیا را تک‌ساحتی نباید دید. رویداد‌ها هم در یک صفحه صاف، رقم نمی‌خورند. به ابعاد گونه‌گون‌شده شکل می‌گیرند و با یافتن بعد‌ها و زوایای نو ادامه می‌یابند. 

جنگ هم از این قسم است. حتی می‌توان گفت درصدر فهرستِ این اقسام باید جای خاصی به جنگ داد. فرمانِ آتش‌بس که می‌رسد، فقط تفنگ‌ها از نفس می‌افتند، اما جنگ تمام نمی‌شود. در گونه‌های متنوع خود را بازتعریف می‌کند. یک جلوه‌اش می‌شود رسانه که خود ظهوراتِ صد‌ها وجهی دارد. 

رسانه میدان هماره جنگ‌هایی است که درازدامن‌تر و عمیق‌تر از هر جنگی، چنگ در گریبان ما می‌زند و جبهه‌های تازه می‌گشایند. در این معرکه، رسانه نگارانند که در خط مقدم، نگاهشان به سرمشق عاشورایی است. 

می‌دانیم که در مواجهه با جنگ ترکیبی، تکلیفی کربلایی داریم. نسلِ انقلاب که به انفاس قدسیِ حضرت روح الله، حیاتِ معرفتی تازه یافته بودند، همواره می‌گفتند، «تکلیفمان را سیدالشهدا (ع) تعیین فرموده است.» پی خوانش همین «وظیفه‌نوشت» دفاع مقدس با عاشورا تعریف یافت. به همین خاطر بود که آن را از هزار زبان هم که می‌شنیدیم نامکرر و وجاجد معنایی تازه بود. 

امروز باید آن نگاه و کلام را به «وام» برداریم که فقط جنگ نظامی مجاهدان را به خط نمی‌کند تا تکلیف هم در همان عرصه محصور باشد. امروز هم جبهه- اگرچه ناپیدا-، اما مشخص، خط روشن و معبر‌ها شاخص‌گذاری شده دارد. 

رزمندگان جبهه جهاد معرفتی حکم مأموریت خود را دیری است که دریافت کرده‌اند. براساس رهنمود‌های حضرت رهبر، حکم امروز و تکلیف همگانی، «جهاد تبیین» است؛ بیان مؤمنانه و حرفه‌ای واقعیت‌هاست؛ مرزبندی دقیق و غیریت‌سازی آشکار با «باطل» است. نه دیروز می‌شد حق را کنار باطل به صلح و صفا نشاند و نه امروز می‌شود. 

دیروز تفنگ‌ها «حَکَم» بودند، اما امروز این قلم‌ها و کلمات و تصاویر و روایت‌هاست که حَکَم می‌شوند و حُکم به حقانیت این یا آن می‌کنند. 

در انقلابی که پایه اش فرهنگ و گستره‌اش با کلمات نشانه‌گذاری و سرحدات آن با «بینات» مشخص شده است، باید جوری وارد میدان شد که مبانی حق آشکار باشد، نه اینکه براساس نظریه «تغلیب» محمد غزالی که می‌گوید «من غلب» حق را تعیین کند. می‌دانیم و به تکرار می‌گوئیم اگر به این «ناقاعده» تن دهیم، جابه جایی حق و باطل و تغییر جای شهید و جلاد، بیش از گذشته حقیقت را به چالش خواهد کشید. 

جهاد تبیین که براساس مهارت در درست دیدن، صداقت در بیان، روشنگری در شناخت، معرفت در جنگ روایت‌ها غنی‌سازی می‌شود، نمی‌گذارد «تغلیب» میان دار شود. 

خبرنگاران که زیستی حق‌جو و حق‌گو و حق‌نویس دارند، به‌عنوان افسران و امیران و سرداران این جبهه، در برابر انبوهِ رسانه‌های بیگانه قد علم می‌کنند و با همه توان می‌کوشند تا حقیقت آشکار شود. 

اینان که به برکت خون شهید محمود صارمی، صاحب یک روز در تقویم شده‌اند، می‌کوشند تقویم‌ها را به آگاهی و دانایی غنی‌سازی کنند تا دشمن در این جنگ ترکیبی نتواند ترکیب فکری جامعه را ویران کند. 

خبرنگارِ امروز، فرماندهی است با لشکری از بی‌نهایت کلمات که در به کمال رساندن انسان نقشی بی‌بدیل دارند. باید برای این خط مقدم جبهه نیز تدارکی همه‌جانبه دید. به‌گونه‌ای که بتوانند از پس دشمنی که با خط‌های متعدد تدارک و پشتیبانی می‌شود بربیاید.

امروز حمایت از رسانه و رسانه‌نگار، تقویت جبهه حق است. حق هم اینکه همه به ویژه حاکمیت در این میان، میدان‌دار باشد. چنین‌باد، ان‌شاءالله 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار