آمریکا:

در مهار یمنی‌ها شکست خورده‌ایم/ زور نظامی کارساز نیست

یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعتراف کرد که ارتش این کشور هنوز موفق به مهار انصارالله یمن نشده است.
کد خبر: ۶۸۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵ - 08August 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک فرمانده ارشد آمریکایی اعتراف کرده تلاش‌ها به رهبری پنتاگون برای جلوگیری از حملات انصارالله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ تا کنون اثری بیشتر از «شوک‌گیر» نداشته‌اند و بعید است بتوانند به ایجاد ثبات یا ایمنی بیشتر در دریا‌ها منجر شوند.

در مهار یمنی‌ها شکست خورده‌ایم/ زور نظامی کارساز نیست

«گئورگ ویکاف» که فرماندهی ستاد فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا را بر عهده دارد روز چهارشنبه این ارزیابی جدید را ارائه و تصریح کرد که حملات آمریکا نه تنها اثری در تغییر رفتار انصارالله یمن نداشته‌اند بلکه اکنون به نظر می‌رسد که زور نظامی اثری بر این گروه نخواهد داشت.

ویکاف که از مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین از طریق پیام ویدئویی با گروهی از مخاطبان آمریکایی صحبت می‌کرد گفت: «راه حل از طریق سامانه‌های تسلیحاتی به دست نخواهد آمد.»

وی تصریح کرد: «ما قطعا توانایی‌های آنها را تضعیف کرده‌ایم. تردیدی در این خصوص وجود ندارد. اما آیا توانسته‌ایم آنها را متوقف کنیم؟ نه!.» اظهارات این مقام آمریکایی همسو با ارزیابی‌های دیگری است که توانایی ایالات متحده و متحدان این کشور را در جلوگیری از حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ را زیر سوال برده‌اند.

یک گزارش غیرمحرمانه که ماه ژوئیه دستگاه اطلاعاتی آمریکا منتشر کرد نشان داد که عبور کشتی‌های باری از این مسیر از دسامبر ۲۰۲۳ تا اواسط فوریه ۲۰۲۴ نزدیک به ۹۰ درصد کاهش یافته است. در این گزارش همچنین هشدار داده شده علی‌رغم اقدامات آمریکا و کشور‌های اروپایی نیرو‌های انصارالله از ۱۹ نوامبر تا ۲۳ مارس ۴۳ حمله به کشتی‌ها انجام داده و باعث تحمیل هزینه‌های اضافی به شرکت‌های کشتی‌رانی شده‌اند.

ویکاف روز چهارشنبه گفت که نیرو‌های آمریکایی از ماه فوریه شاهد نشانه‌هایی از ثبات بوده‌اند، اما این ثبات «غیر قابل قبول» بوده چرا که تعداد کشتی‌هایی که از تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند هنوز به نصف کاهش یافته است.

نیرو‌های انصارالله یمن روز چهارشنبه به یک کشتی باری آمریکا و دو قایق نظامی این کشور حمله کرده‌اند. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا که وظیفه نظارت بر نیرو‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا را به عهده دارد مدعی شده که ارتش آمریکا هفت پهپاد، هفت موشک و یک شهپاد و یک لانچر موشکی متعلق به انصارالله را طی پنج روز گذشته منهدم کرده است.

ویکاف گفت: «ما هر روز در تقلا هستیم مشخص کنیم از لحاظ میزان ثبات در منطقه در چه وضعیتی قرار داریم.»

نیرو‌های انصارالله یمن اعلام کرده‌اند حملات این گروه در دریای سرخ و خلیج عدن برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین در بحبوحه جنگ اسرائیل در غزه انجام می‌شود.

 فرمانده ارشد آمریکایی گفته که اگر حوثی‌ها (انصارالله) چیزی داشته باشند که آنقدر ارزشمند باشد که بخواهند آن را حفظ کنند هنوز آمریکا و شریکانش آن را پیدا نکرده‌اند. او تأکید کرد: «بسیار دشوار است بتوان یک گرانیگاه مرکزی یافت که قابلیت ایجاد خطر داشته باشد و بتوان از آن به عنوان یک نقطه متحمل بازدارندگی استفاده کرد.»

 وی اضافه کرد: «به همین خاطر، در این سناریویی به خصوص تلاش برای به کارگیری سیاست کلاسیک بازدارندگی قدری دشوار است. این بحثی است که بسیاری از کارشناسان مسائل بین‌الملل در چند ماه گذشته بار‌ها آن را مطرح کرده‌اند.

الیزابت کندال، متحصص امور یمن در دانشگاه کمبریج بریتانیا گفته است: «ما اهرم فشار بسیار اندکی روی حوثی‌ها داریم و بعید است حملات هوایی بتواند علیه آنها بازدارندگی ایجاد کند.»

وی اضافه کرد: «آن‌ها تحمل بالایی برای تلفات دارند، به شدت وفق‌پذیرند، برای ایجاد خرابکاری به سلاح‌های پیشرفته نیاز ندارند و کاری که باید انجام بدهند این است که باید فقط دوام بیاورند- نباختن برد است و معتقدند که خدا با آنها است. در عالم واقعیت، حملات هوایی آمریکا و انگلیس به حوثی‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند جنگ تبلیغاتی‌شان علیه آمریکا و متحدانش را پیش ببرند.»

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار