توسط انتشارات «راه یار»:

روایت کاروان جهانی شکست حصر غزه/ «الی بیت المقدس» منتشر شد

کتاب «الی بیت المقدس»؛ کاروان جهانی شکست محاصره غزه به روایت سیدمحمدمهدی پوریزدان‌پرست از سوی انتشارات «راه یار» چاپ و راهی بازار نشر شد.
کد خبر: ۶۸۳۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴ - 10August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، کتاب «الی بیت المقدس»؛ کاروان جهانی شکست محاصره غزه به روایت سیدمحمدمهدی پوریزدان‌پرست از سوی انتشارات «راه یار» چاپ و راهی بازار نشر شد.

سیدمحمدمهدی پوریزدان‌پرست در بخشی از مقدمه خود درباره این کتاب می‌نویسد: «دی ۱۳۸۷ بود که اسرائیل به نوار غزه حمله کرد و جنگ ۲۲روزه بین اسرائیل و مقاومت فلسطین شکل گرفت. همزمان با این جنگ، جمعی از بچه‌های تشکل‌های دانشجویی در فرودگاه‌های کشور تجمع کردند و خواستار کمک و اعزام به غزه شدند. تجمع بچه‌های هم‌فکر و هم‌روحیه سراسر کشور باعث شد هم انرژی بگیریم و هم دنبال راهی بگردیم که این معبر بن‌بست را باز کنیم و از مرز‌ها بیرون بزنیم...

روایت کاروان جهانی شکست حصر غزه/ «الی بیت المقدس» منتشر شد

در آن تجمع چندروزه هم راهی باز نشد؛ اما نطفه جمعی از بچه‌ها بسته شد که اعتماد به نفس و اعتقاد عمیقی به آرمان‌هایشان داشتند. یک و نیم سال بعد، اتحادیه بین‌المللی امت واحده از میان این جمع سر برآورد تا محفل فعالان جهان اسلام باشد. همه‌جور نیرویی پای کار آمده بود؛ مستندساز، دانشجو، طلبه ایرانی، افغانستانی، هندی و. مدت‌ها جلسه و هم‌فکری با چهره‌ها و تجربه‌های مختلف داخلی و خارجی جمع شد تا فکر جدیدی شکل گرفت مدل جهادی کاروان اعزامی به فرماندهی حاج احمد متوسلیان باید به مدل سمَنی با رویکرد بین‌المللی تبدیل می‌شد. بعد از همان روز‌های اول، ارتباط‌گیری شروع شد. اولویت با طلبه‌های غیرایرانی ساکن قم و هر شخصیت غیرایرانی مقیم ایران بود. پای حرفشان نشستیم و سؤال کردیم و شناخت پیدا کردیم؛ به طوری که برخی رفقا در همین جلسات زبان عربی و انگلیسی را با لهجه‌های کشور‌های مختلف یاد گرفتند...

با سلام‌علیک شروع کردیم و بعد شد سفر و دیدار و همگرایی. به مرور ارتباط خیلی قوی شد. آنها هم مثل ما دنبال هم‌تیپ‌هایشان می‌گشتند؛ بعضی از تشکل‌های هندی و پاکستانی گروه «آی اچ اچ» ترکیه، «صدای فلسطین» اندونزی، جنبش‌های ضد اشغالگری مثل رفقای احمدشاه مسعود در افغانستان و... منطقه پر بود از تشکل‌هایی که درباره فلسطین مثل ما فکر می‌کردند؛ اما لزوماً هم کیش و هم مذهب ما نبودند.

در همان ایام، اعضای آی اچ اچ ترکیه یک کشتی برای اعزام کمک و شکستن محاصره غزه راه انداختند؛ اما در راه اسرائیل به کشتی حمله کرد. جمع چند صد نفره‌ای از فعالان بین‌المللی عرصه فلسطین از کشور‌های مختلف اعم از کشور‌های اروپایی و عربی و... قصد داشتند با این کشتی عازم غزه شوند و محاصره‌ای را که غزه چند سال درگیرش بود بشکنند؛ اما ارتش اسرائیل به این کشتی غیرنظامی که کاملاً امدادرسان بود حمله کرد و نه نفر از سرنشینان کشتی را که عمدتاً از اتباع ترکیه بودند، به شهادت رساند.

این ماجرا موج بسیار جدی‌ای در فعالان بین‌الملل برای اعزام و حضور در غزه ایجاد کرد این موج به ایران هم رسید و خیلی‌ها در تدارک بودند که اقدامی برای فلسطین و غزه انجام دهند؛ اما اینکه حرکتی صرفاً ایرانی شکل بگیرد ممکن نشد.

روایت کاروان جهانی شکست حصر غزه/ «الی بیت المقدس» منتشر شد

سال بعد، همین جمع تازه تأسیس با کمک تشکل‌های حامی فلسطین در کشور‌های مختلف قاره آسیا کاروانی به مقصد غزه راه انداختند. این کاروان از هند شروع شد و با عبور از پاکستان و ایران و ترکیه و سوریه، از طریق بندر لاذقیه سوریه، با کشتی وارد بندر العریش مصر و از آنجا زمینی وارد غزه شد؛ البته دولت مصر اجازه نداد که ایرانی‌ها همراه این کاروان بروند. اولین بار اعضای کاروان با بهت و اشک از مرز‌ها گذشتند و رفتند تا رسیدند به داخل غزه. طرح ریزی این کاروانِ معروف به «کاروان آسیایی شکست حصر غزه» طوری بود که اسرائیل هم نخواست در برابرش مقاومت کند...کتابی که می‌خوانید خاطرات من از حضور در کاروان الی بیت‌المقدس است... تلاش کردم با مشورت از رفقای حاضر در کاروان و رجوع به اخبار و یادداشت‌ها و فیلم‌های باقی‌مانده از آن روز‌ها چیزی از قلم نیندازم. امید که یاری کوچکی باشد به سوی آزادی بیت المقدس از چنگال اسرائیل غاصب.»

بنابرین گزارش، کتاب «الی بیت المقدس» روایت کاروان جهانی الی بیت المقدس به روایت سیدمحمدمهدی پوریزدان پرست، در ۲۵۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۴۵ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» عرضه شده است. علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، علاوه بر کتابفروشی‌ها می‌توانند از طریق سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir اقدام کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار