همزمان با سالگرد شهادت آیت اللّه تبریزی؛

آیین «پرده عشّاق» در خانه فرهنگ آیه برگزار شد

آیین «پرده عشّاق» همزمان با سالگرد شهادت آیت اللّه شهید سید هادی تبریزی (ره) توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خانه فرهنگ آیه برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲ - 10August 2024

 به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، آیین نفیس پرده عشاق همزمان با دهه نخست ماه صفر و سالگرد شهادت آیت الله شهید سید هادی تبریزی (ره) توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خانه فرهنگ آیه برگزار شد.

آیین «پرده عشّاق» در خانه فرهنگ آیه برگزار شد

تکریم حماسه عاشورا و زنده نگه داشتن شعائر حسینی (ع)، قرن‌هاست که شیرازه دین و سرمایه فرهنگی بزرگ ملت عاشورایی ایران است و «پرده عشاق» فرصتی دوباره برای تجلیل از خادمان این فرهنگ حسینی (ع) است.

در این آیین با شکوه که با هدف تقدیر و تکریم از مفاخر حسینی (ع) توسط جوانان انجام می‌شود، از عموم شهروندان، نخبگان و اندیشمندان در آستانه‌ی ماه صفر دعوت به عمل آمد تا در این محفل دلنشین که به تجلیل از استاد حوزه و دانشگاه، پدر زبان‌شناسی معاصر، مؤلف، فقیه و فیلسوف شهیر، علامه سید محمدعلی الحسینی قائم‌مقامی (دام عزه) اختصاص داشت، حضور به هم رسانند.

پس از اقامه فریضه ظهر و عصر به امامت معظم له، تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و آغاز این ویژه‌برنامه، تنی چند از بزرگان به ایراد سخن پرداختند.

در این مراسم که مزین به حضور علما و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی بود، «آیت الله سید محمدجواد قائم‌مقامی نجفی» مؤلف و واعظ برجسته، و «حجت الاسلام و المسلمین شیخ امیرحسین زلفی دوزدوزانی» نماینده «آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی» از مراجع معظم تقلید شهر مقدس قم به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند و خطیب شهیر و توانا «آیت الله حاج سید اسماعیل خاتمی خوانساری»، فرزند فقیه اهل بیت (ع) حاج سید مرتضی خاتمی خوانساری و «کربلایی سید محمدباقر قائم‌مقامی» از مدیران ارشد شهرداری نیز به ایراد سخن پرداخته؛ سپس حضار مراسم از کلمات گهربار «حضرت علامه الحسینی» بهره‌مند شدند.

همچنین آیین رونمایی چندین کتاب شاخص از جمله کتاب «مرغ سحر»، زندگینامه والد معظم علامه، آیت‌الله‌العظمی شهید سید هادی تبریزی (ره) مؤسس و زعیم حوزه علمیه کاظمین (ع) همزمان با ایام سالگرد شهادت این آیت شهید در حضور مؤلف آن «استاد جمشید صاعدی سمیرمی»، کتاب «عقد اللئالی فی شرح الأمالی» شرح و تفسیر کتاب شریف أمالی الهادی (مشهور به ثمره هزار سال فقه نجف اشرف) _که این شرح و تفسیر به توصیه بعض مراجع عظام انجام پذیرفته است_ و همچنین مجلد سیزدهم از دایرة المعارف "پیام ولایت" یعنی "زندگینامه امام هادی (ع) " در این مراسم برگزار شد.

علامه د. سید محمدعلی الحسینی قائم‌مقامی، متولد سال ۱۳۱۹ شمسی؛ فقیه و فیلسوف شهیر، نویسنده و مترجم، نظریه‌پرداز و پدر زبان‌شناسی معاصر، دانش‌آموخته نجف اشرف و دارای دکترای فلسفه و زبان‌شناسی تطبیقی در سال ۱۹۷۹ میلادی از دانشگاه سنت اندروز بریتانیا بوده و جامع میان والاترین علوم حوزوی و دانشگاهی هستند.

پدر زبانشناسی معاصر که شاگردان پرشماری را تربیت نموده و کتب ایشان در دانشگاه و حوزه در حال تدریس و تحصیل است، از بدو انقلاب شکوهمند اسلامی استاد برجسته دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، تربیت معلم، امام صادق (ع)، شهید مطهری، اراک، دانشگاه آزاد اسلامی و ... بوده و بیش از دو دهه مترجم رهبر معظم انقلاب اسلامی از دوران ریاست جمهوری و همچنین بعثه ایشان در موسم حج بوده‌اند. از جمله تلاش‌های چهره ماندگار و صاحب Unithetical linguistics "زبان‌شناسی توحیدی"، سردبیری دو مجله مشهور انگلیسی‌زبان بوده و علاوه بر تأسیس دانشگاه‌ها و شبکه‌های مختلف از جمله شبکه جهانی الکوثر در صدا و سیما، تأسیس و تولیت مسجد اعظم امام رضا (ع)، عضو هیأت مؤسس شبکه جهانی ثقلین و ... صاحب صد‌ها کتاب و مقاله علمی تحقیقاتی هستند.

«پرده عشّاق» که هر ساله در دهه‌ی نخست ماه صفر به معرفی و تجلیل از مفاخر حسینی (ع) می‌پردازد و امسال سیزدهمین سال اجرای خود را به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیش رو دارد، در ابتکاری خلاقانه و با هدف ایجاد ارتباط معنوی بیشتر بین نسلی، تقدیر از بزرگان و مفاخر حسینی (ع) را به جوانان و نوجوانان کنشگر و فعال سپرده است.

اهدای لوح یادبود تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی به علامه به عنوان بخش پایانی برنامه با حضور اندیشمندان و مهمانان حاضر انجام شد.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار