برنامه‌های رادیو ویژه سوگ امام حسن مجتبی (ع)

شبکه های رادیویی به مناسبت شهادت دومین ستاره آسمان امامت، ویژه برنامه های مختلفی را تدارک دیده اند که در هر یک از این آثار به شخصیت امام حسن مجتبی (ع) پرداخت می شود.
کد خبر: ۶۸۳۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷ - 11August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، شبکه های رادیویی به مناسبت شهادت دومین ستاره آسمان امامت، ویژه برنامه های مختلفی را تدارک دیده اند که در هر یک از این آثار به شخصیت امام حسن مجتبی (ع) پرداخت می شود. 

برنامه‌های رادیو ویژه سوگ امام حسن مجتبی (ع)

برنامه هایی همچون «خورشید نامه»، «سوگنامه»، «کریم مدینه»، «باغ فیض» «طلیعه»، «فصل غربت»،«مشتاق دیدار»، «ضریح عاشقی» و ... به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (ع) از شبکه های رادیویی روانه آنتن می شوند که در این گزارش به جزییات برنامه ها می پردازد.

رادیو ایران؛ همراه با "اسوه شکیبایی"
شبکه رادیویی ایران، برنامه«خانه دوست اینجاست» را با محوریت كرامت انسانی و زندگی كریمانه ناظر به حدیثی از امام حسن مجتبی (ع) اختصاص داده است. «خورشید نامه» ویژه برنامه دیگری است که با موضوع جلوه هایی از اخلاق فردی و شیوه سیاسی امام حسن مجتبی(ع) تقدیم مخاطبان می شود.«نوبت نوا» ویژه برنامه دیگری است كه نواهای مذهبی و مناسبتی را به روی آنتن می رود. برنامه های «باران نرم رحمت»،«راه شب» و «سلام صبح بخیر» این مناسبت را گرامی می دارد.«به افق آفتاب» با موضوع فرهنگ مهربانی بر مبنای حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) و با تاكید برسوره هود آیه تقدیم می شود.«باغ ارغوان» و «اسوه شكیبایی» از دیگر برنامه های این شبکه است.

رادیو جوان؛ سوگنامه
رادیو جوان با پخش ویژه برنامه «سوگنامه» به بررسی ابعاد شخصیت و سیره امام حسن (ع) می‌پردازد. ویژه برنامه شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع)  ساعت ۱۴به تحلیل و بررسی واقعه شهادت ایشان و تأثیر آن بر تاریخ اسلام خواهد پرداخت. علاوه بر این، برنامه «مغناطیس» ساعت ۲۲:۵۰ به بررسی پیام‌های اخلاقی و اجتماعی زندگی امام خواهد پرداخت. برنامه‌های روتین شبکه رادیویی جوان مانند «جوان ایرانی سلام»، «جورواجور»، «کافه رادیو» و «جوونی مجاز» نیز با محوریت این مناسبت، به موضوعات مرتبط با شخصیت و آموزه‌های امام حسن (ع) خواهند پرداخت. 

رادیو فرهنگ ؛ «کریم مدینه» و «غریب مدینه»
رادیو فرهنگ ویژه برنامه «کریم مدینه» و «غریب مدینه» را روانه آنتن می کند. برنامه «کریم مدینه» با محوریت کتابشناسی کریم اهل بیت (ع) پخش می شود .در این‌برنامه حجت‌الاسلام کشوری درباره فعالیت های فرهنگی امام حسن مجتبی (ع) صحبت می کند و در گفتگو با حجت‌الاسلام کرمی ابعاد تاریخی صلح امام بررسی می شود. «غریب مدینه» به کارشناسی حجت الاسلام محمدرضا دهدست با موضوع حوادث تاریخی سیاسی زمان امام دوم شیعیان و همچنین صلح آن امام بزرگوار با معاویه و از بعد دیگر سجایای اخلاقی و رفتاری امام حسن (ع) روانه آنتن می شود.

«غزل آواز» با پخش مراثی شنوندگان رادیو فرهنگ را همراهی می کند.«ساعت سوگ» با  پخش مرثیه ها و اشعاری درخصوص شهادت امام به این مناسبت می پردازد. «هفت کوچه در سوگ» به فرهنگ عزاداری و‌جایگاه سقاخانه ها در کشور خواهد پرداخت. «سرزمین من» در بخشی ویژه با حضور کارشناسان مذهبی به سیر تاریخی زندگی امام را مورد بررسی قرار می دهد.

رادیو تهران؛ «باغ فیض» از مسجد سیدالشهدا
شبکه رادیویی تهران با ویژه برنامه«باغ فیض» از مسجد سیدالشهدا، اجرای مسابقه«سرچشمه» و برنامه «تهران من» با موضوع رزق و روزی و... روی آنتن می رود.برنامه «باغ فیض» مداحی ها و مرثیه سرایی ها را تقدیم مخاطبان می کند.

مسابقه«سرچشمه» کاری از گروه تاریخ و معارف رادیو تهران که  با اجرای مسابقه ویژه شهادت امام حسن(ع) از ساعت 17 تقدیم حضور شنوندگان می شود. از بخش های این مسابقه می توان به سنجش اطلاعات عمومی شرکت کنندگان پیرامون احکام و دوران زندگی ایشان اشاره کرد. برنامه «تهران من» به مناسبت شهادت امام حسن(ع) به موضوع رزق و روزی و کسب روزی حلال می پردازد. برنامه های «شهر آفتاب» از ساعت 6:30 و «باغ فردوس» به این مناسبت اختصاص دارند.

رادیو قرآن؛ و پخش مراسم های روضه خوانی 
جدول پخش برنامه های زنده رادیو قرآن به این مناسبت معطوف شده است. برنامه های «محیا»، «جشنواره صد»، «طلیعه»، «چشمه طوبی»، «افق» و «والعصر» به سیره امام حسن مجتبی (ع) از منظر آیات قرآنی با حضور کارشناسان، مداحان اهل بیت (ع)  و شاعران آیینی می پردازند. مراسم های روضه خوانی سراسر کشور و محافل قرآنی هم به صورت زنده پوشش داده می شود.

رادیو معارف؛ و «فصل غربت» و «غریب مدینه»
مجله رادیویی «فصل غربت» با محوریت تحلیل پذیرش صلح امام حسن مجتبی (ع ) و نقش آن در قیام حسینی روانه آنتن رادیو معارف می شود.«غریب مدینه» به موضوع بررسی و تبیین سیره امام بر اساس کتاب انسان ۲۵۰ ساله می پردازد. حجت‌الاسلام علیرضا جوادی کارشناس برنامه به موضوعاتی از قبیل چرایی نرمش قهرمانانه، نقش امام حسن ع در چگونگی قیام عاشورا و ... می پردازد.

رادیو اقتصاد؛ «روزیِ نو»
این شبکه رادیویی در مجله صبحگاهی «روزیِ نو» دوشنبه 21 مرداد به موضوع 
حرص و طمع در کسب روزی می پردازد. مفهوم حرص و طمع، دیدگاه قرآن و ائمه اطهار در این رابطه و تفاوت بین بلندپروازی و حرص و طمع از محورهای گفتگو در برنامه است. این برنامه ساعت شش صبح پخش می‌شود.

رادیو صبا؛ «مشتاق دیدار» 
شبکه رادیویی صبا به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (ع) برنامه موسیقی محور «صباهنگ» را به صورت ویژه تقدیم مخاطبان می‌کند. برنامه «مهر تابان» با موضوع فضایل اخلاقی امام حسن (ع) تقدیم شنوندگان می شود. این برنامه با روایت داستان در قالب نمایش در بازه های زمانی امروز، گذشته و گذشته های خیلی دور به شناخت و تاثیر ائمه معصومین در جریان زندگی افراد می پردازد. برنامه «دل آهنگ» با پخش موسیقی و ترانه در سوگ امام حسن (ع) همراه مخاطبان می‌شود. برنامه ادبی «مشتاق دیدار» به روایت امیرحسین مدرس ساعت ۱۳ با روایت داستان‌هایی با موضوع ادب و ارادت به گراميداشت سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) می‌پردازد. ویژه برنامه «ساده و صمیمی» با پخش دلگویه‌های مردمی با امام خود به صورت زنده در سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) همراه مخاطبان می‌شود.

رادیو سلامت؛ در"ضریح عاشقی"
برنامه «ضریح عاشقی» با محوریت فرهنگ مهرورزی و بررسی شخصیت پیامبر و ائمه اطهار به ویژه امام حسن مجتبی (ع) روی آنتن  رادیو سلامت می رود. این برنامه شامل بخشهای متنوعی از جمله کارشناسی، حرم شناسی، بررسی تاثیر ماه صفر بر معارف دینی، دارالشفا با موضوع سلامت، خیرین در فرهنگ دینی، فلسفه عزاداریها و ... است.

رادیو نمایش؛ برنامه "روشنا"
شبکه رادیویی نمایش ویژه برنامه روشنا را به تهیه کنندگی و نویسندگی نسیم السادات صباغان و گویندگی مهرناز شعبانی ساعت ۷:۳۰ فردا به صورت زنده به روی آنتن می برد. این برنامه درباره صفات ویژه و بخشندگی امام حسن مجتبی (ع) است.

ایرانصدا؛ماجراهای حسین و مادربزرگ 
ماجراهای حسین و مادربزرگ با موضوع بخشش در پایگاه کودک ایرانصدا تهیه شده است.
رادیو پیام ؛ پیام زندگی
«پیام زندگی» به موضوع شیوه زندگی امام حسن مجتبی (ع) می پردازد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار