رئیس سازمان سینمایی:

لزوم صیانت از عزت، هویت فرهنگی و منافع ملی/ مطالبه‌گری در ذات هنرمندان است

خزاعی در دیدار با همکاران مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، توجه به تولید آثار مطالبه‌گر و انتقادی را از امتیاز‌های دولت سیزدهم دانست و گفت: ساخت آثار منتقدانه و مطالبه جو در ذات سینماگران و هنرمندان است. مهم، منظرنگاه و دیدگاه هنرمند نسبت به صیانت از عزت، هویت فرهنگی و منافع ملی است.
کد خبر: ۶۸۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲ - 11August 2024

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آیین دیدار با همکاران مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اظهار داشت: خوشحالم که خداوند فرصتی فراهم کرد در روز‌های پایانی دولت سیزدهم، در کنار شما دوستان باشم و مراتب تشکر و قدردانی‌ام را به عنوان عضوی از خانواده دولت، به شما ابلاغ کنم. در این سه سال، در حوزه سینمای مستند و پویانمایی در مرکز، اتفاق‌های خوبی افتاد. همان طور که آقای دکتر اسماعیلی در برنامه «هفت» اشاره کردند، آقای حمیدی مقدم مدیری متخصص و باپشتکار هستند و همراه تیم حرفه‌ای‌شان شبانه روز برای ارتقای سینمای مستند و انیمیشن زحمت کشیدند.

لزوم صیانت از عزت، هویت فرهنگی و منافع ملی/ مطالبه‌گری در ذات هنرمندان است

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: از منظری و به اذعان بسیاری از نویسندگان، منتقدان و کارشناسان سینما، دورانی پر از بحران را پشت سر گذاشتیم. خدا را شکر وقتی به پشت سر نگاه می‌کنم، با وجود همه مشکلات، خروجی آنچه به دست آمد قابل توجه است. در تمام مراکز زیر مجموعه سازمان سینمایی، برای سینمای ایران اتفاق‌های خوبی رقم خورد. این به معنای بی اشتباه بودن یا نبود کمبود نیست، نسبت به شرایطی که داشتیم، عملکرد ما قابل دفاع است.

خزاعی افزود: من در بدو ورودم دو برنامه تدوین کردم، برنامه چهار ساله و برنامه هشت ساله. سعی داشتم در این برنامه‌ها افق و نگاهم به سینمای ایران و توسعه آن، شفاف و روشن بیان شود. برنامه چهار ساله تقریبا نزدیک به ۸۰ درصد، محقق شد. در حوزه توسعه زیرساخت، افزایش سالن‌ها مد نظر بود، که بخش اعظم آن عینیت یافت. در بخش افزایش مخاطب، راهکار و برنامه داشتیم، امکان و شرایط را فراهم می‌کردیم. این هم تا اندازه‌ای محقق شده است. در بخش بین الملل، نگاهمان به جشنواره‌های جدید، بازار‌های جدید و امکان‌های تازه برای نمایش و عرضه آثار ایرانی بود. یکی از ایده هایمان با کشور‌های منطقه، برگزاری اسکار ایرانی بود. مقدمات این کار طی شده، تا آکادمی در آسیا شکل بگیرد و دبیرخانه آن در ایران باشد.

خزاعی رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این دوره، امکان اکران آثار ایرانی در جهان به وجود آمد، هم اکنون ۵ کشور جهان فیلم‌های ایرانی را در سینماهایشان نمایش می‌دهند، این موضوع قبلا وجود نداشت. سینما‌هایی اجاره می‌شد و به شکل محدود و مناسبتی نمایش‌هایی وجود داشت، اما امروز، در لبنان، روسیه، ترکیه، عمان و دبی، نمایش آثار ایرانی منظم و مستمر وجود دارد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در سه سال گذشته خانه مستندسازان از همه طیف‌ها بوده است، همه خانواده سینمای مستند فرصت حضور در مرکز، و فیلمسازی را داشتند. این ارتباط بسیار با ارزش است، آقای حمیدی مقدم برای حل مشکل بسیاری از مستندسازان، پیشگام بود و تلاش می‌کرد. حتی ایشان یک بار تماس گرفت برای یکی از مستندسازانی که مواضع انتقادی تندی در این سال‌ها داشته، اما مشکل مالی پیدا کرده بود. به آقای حمیدی مقدم گفتم که برای ما حل مسئله معیشت و دغدغه امنیت شغلی افراد فارغ از گرایش سیاسی آنها مهم است.

خزاعی در ادامه با اشاره به روند تولیدات در دولت سیزدهم گفت: تولید ۲۲۰ فیلم در این دوره، قابل توجه است. قدیمی‌های مرکز مطلع هستند که در گذشته آمار تولیدات چقدر بود. تنوع مضامین و گستردگی ژانر‌ها در این تولیدات، امتیاز است. در حوزه پویانمایی، هم شاهد رونق و تنوع هستیم. تعلق خاطر خانواده پویانمایی به مرکز، نشان دهنده موفقیت مرکز در این سه سال است. ۵۵ انیمیشن کوتاه در این دوره ساخته شده، که اغلب آنها در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی بار‌ها جوایزی دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به فعالیت دور تازه «هنر و تجربه» در دولت سیزدهم گفت: «هنر و تجربه» با چالش‌های جدی روبرو بود. «هنر و تجربه» باید تقویت می‌شد، این ماموریت را به مرکز سپردیم و «هنر و تجربه» نه تنها ضعیف نشد، بلکه با قدرت و با افزایش سالن‌های سینما، تعداد مخاطبان و تنوع آثاری که روی پرده رفت، جریانی تازه در این بخش شکل گرفت. ما امسال، مصوبه بازگشت فیلم‌های تجربی به مرکز را هم تصویب کردیم تا در این بخش هم، شاهد تولید آثار باکیفیت باشیم.

خزاعی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینما‌ها گفت: کرونا به تعطیلی سالن‌های سینما و سردی بازار تولید و نمایش انجامیده بود، سینماداران بسیار منتقد و گرفتار بودند و سینما‌ها در خطر تعطیلی بود. بسیاری باور داشتند سینمای ایران دیگر امکان احیا ندارد، علاوه بر کرونا بعضی مسائل اجتماعی و سیاسی پدید آمده هم این وضعیت را تشدید می‌کرد. اما ما توانستیم با کمک خانواده سینما، بر این موقعیت چیره شویم. گروهی معتقدند فیلم‌های کمدی در اکران با استقبال مواجه می‌شوند، باید به این دوستان گفت همین آثار در کنار تعداد زیادی از فیلم‌های تاریخی، اجتماعی و به ویژه فیلم‌های کودکان و نوجوانان باعث رونق اقتصاد سینما در شرایط سخت شده‌اند و همین آثار پرمخاطب، سینما را از خطر نابودی نجات دادند و با ایجاد ظرفیت‌های جذب مخاطب، دستاورد‌های بزرگی را در حوزه رونق سالن‌های سینما رقم زدند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: اگر امروز دوباره توجه به سالن سازی، بیشتر شده به خاطر رونقیست که به وجود آمد. بخشی از دغدغه معیشت خانواده سینما حل شد و تولید آهنگ تندتری به خود گرفت. انشالله با بهتر شدن وضعیت اقتصادی و امنیت شغلی می‌توان به تولید آثار فرهنگی‌تر فکر کرد.

خزاعی در بخشی از سخنانش به راه اندازی «مدرسه مستند حقیقت» اشاره کرده و آن را اقدامی مثبت در جهت توسعه عدالت آموزشی به عنوان یکی از جدی‌ترین اهداف دولت سیزدهم دانست. من به استان‌های مختلف در این دوره، سفر کردم. دغدغه بسیاری از مردم به ویژه در مناطق محروم آموزش بود. اهتمام ما به آموزش آنلاین رایگان برای بخش‌های مختلف کشور، پاسخی به این دغدغه و نیاز بود.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تولید مستند‌هایی با موضوع مقاومت در این سه سال، رویکرد تازه و نگاه جدی به این موضوع استراتژیک و مهم را قابل توجه دانست و افزود: توجه به تولید آثار مرتبط با غزه و فلسطین در حوزه پویانمایی و مستند از امتیاز‌های دوره مدیریت آقای حمیدی مقدم است. طراحی فاند غزه هم یکی از مهمترین اقدامات برای جلب توجه سینماگران بین‌المللی به موضوع مقاومت است.

او در ادامه با اشاره به ارتباط صنوف با مرکز گسترش در این سه سال گفت: یکی از مهمترین رویکرد‌های آقای حمیدی مقدم تقویت رابطه سازمان سینمایی با صنوف سینما بود. در مرکز خانواده سینمای مستند حضوری پررنگ و موثر دارند، این ارتباط پررنگ را نباید از یاد برد.

خزاعی با اشاره به آنچه پشت سر گذاشته گفت: من ۱۰ روز در سازمان سینمایی ماه عسل داشتم، از روز یازدهم مشکلات صنفی شروع شد، اکران نشدن بعضی فیلم‌ها، اعتراض کارگردان ها، حاشیه‌های جشنواره‌های فجر برای یک فیلمنامه نویس، اکران نوروزی فیلم آقای مهرجویی و مسائل مختلف اجتماعی، جنبش می‌تو و ... همه سلسله وار پدید آمدند و ما همه تلاشمان را کردیم که خانواده سینما کمترین آسیب را ببیند.

رئیس سازمان سینمایی کشور خاطر نشان کرد: حق هنرمند است که مطالبه گری کند و نگاه انتقادی داشته باشد. ساخت آثار منتقدانه و مطالبه جو در ذات سینماگران و هنرمندان است. مهم، منظرنگاه و دیدگاه هنرمند نسبت به صیانت از عزت، هویت فرهنگی و منافع ملی است. معتقدم نقد و تحلیل اجتماعی مبتنی بر مبانی کارشناسی باعث رشد و نمو یک جامعه می‌شود.

وی اضافه کرد: همواره از نقد‌ها استقبال کردیم. بسیاری از نقد‌ها نشان داد که بنده و همکارانم مسیر درستی را طی کردیم و چرخ سینما پس از وقفه‌ای طولانی، دوباره به حرکت در آمد. همیشه از انتقادات سازنده بهره برده‌ایم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار