عارف در آیین تکریم و معارفه معاون علمی فناوری رئیس جمهور:

در فناوری پیشرفته جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم

معاون اول رئیس جمهور گفت: ما امروز به جایی رسیدیم که در فناوری پیشرفته جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم، این نتیجه زحمات و تلاش‌های جوانان پر انرژی و پر شور کشور است که در این ۴ دهه وضعیت علمی خوبی را برای کشور ایجاد کردند.
کد خبر: ۶۸۴۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸ - 13August 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «محمدرضا عارف» معاون اول رئیس‌جمهور امروز (سه‌شنبه ۲۳ مرداد) در آیین تکریم و معارفه معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور که با حضور معاونین جدید و سابق برگزار شد، اظهار داشت: روند تغییر و تحول در این معاونت کلیدی یک روند طبیعی و رو به هم‌افزایی است. به نحوی که آقایان ستاری و دهقانی‌فیروزآبادی خود را از این مجموعه جدا نمی‌دانند. خوشحال هستیم که به مجموعه شما یک دانشمند جوان و پرانرژی نیز افزوده شده است.

در فناوری پیشرفته جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم

وی افزود: در این مسیر که زحمات بسیاری صرف شده است. هنگامی که مسائل و مشکلاتی که در سال‌های اول پس از انقلاب فرهنگی در ایجاد یک رشته در یک دانشگاه داشتیم را مرور کنیم، آن زمان ارزش این مجموعه را به خوبی درک خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه گاهی برای ایجاد یک درس در یک دانشگاه بزرگ با مشکل روبرو بودیم تصریح کرد: یک مجموعه ۱۷۵ هزار نفری از دانشجویان که بخشی از آن‌ها در مراکزی که کیفیت نداشت و منحل کردیم، فعالیت می‌کردند؛ امروز به این نقطه رسیده‌ایم که در فناوری‌های پیشرفته قطعاً جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم.
 
وی افزود: این موفقیت نتیجه زحمات و تلاش‌های جوانان عزیز، پرشور و پرانرژی کشورمان بوده است که ما در چهار دهه اخیر ما را به سمت جلو به پیش بردند. امروز وضعیت خوبی را در این زمینه داریم، راهی که این معاونت انتخاب کرده یک راه صحیح به همراه نتایج روشن است که حتماً باید ادامه پیدا کند.
 
عارف در ادامه با بیان اینکه ما در دولتی مشغول به کار هستیم که آقای دکتر پزشکیان همه جا وقتی یک مسئولی گزارش ارائه می‌کند به او می‌گوید هدف چیست، تصریح کرد: امروز از شما هدف ۴ ساله مطالبه می‌کنیم که در هر بخش پس از مدت ۴ سال چه اتفاقی خواهد افتاد.
 
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: امروز مزیت نسبی کشور ما در مرتبه اول نیروی انسانی است که شاخص‌های کمی و کیفی این بخش یک وضعیت و سرمایه معنوی را برای ما به ارمغان آورده است. منابع زیرزمینی، ظرفیت بالای دانشگاه‌ها و کیفیت آن‌ها مزیت نسبی است که باید در همه برنامه‌ها استفاده شود.
 
وی ادامه داد: در مرحله دوم تعهدات ملی ما مطرح است که در راس همه آن‌ها سند چشم انداز قرار دارد. جایگاه اول در منطقه در همه زمینه‌ها که یک میثاق ملی است و بنا بر این بوده است که در سال آینده به این هدف که جایگاه اول در جنوب غرب آسیاست دست پیدا کنیم که بنا بر دلایلی عقب افتاده‌ایم. البته این موضوع حتماً باید جبران شود.
 
عارف افزود: از این به بعد محوریت تحقق این سند بر عهده معاونت علمی است. گام‌های اولیه برداشته شده و به نقطه‌ای رسیده‌ایم که جز با تفکر علمی و به استناد نیروی جوان علمی نمی‌توانیم به پیش برویم.
 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سند چشم‌انداز توسعه تاکید کرد: هنگامی که این سند تصویب می‌شد در بخشی از شاخص‌ها ما جایگاه اول یا دوم را در منطقه در اختیار داشتیم. به خاطر داشته باشیم که ما در یک منطقه پویا زندگی می‌کنیم و وضعیت شاخص‌های مد نظرمان در منطقه غرب آسیا طی ۲۰ سال اخیر دچار تغییر و تحول بسیاری شده است. لذا؛ ما می‌خواهیم در این فضای رقابتی پیشتاز باشیم و معتقد هستیم که سند چشم انداز توسعه میثاق ملی ما است.
 
وی ادامه داد: اولین کلید عملیاتی برنامه را دیروز با تشکیل شورای راهبری سند برنامه هفتم توسعه زده شد. در جلسه عموماً از احکام خوب و مترقی که در برنامه هفتم توسعه هست، صحبت می‌شد. البته ایرادی که می‌توان به سند برنامه هفتم گرفت این است که منابع مورد نیاز برای تحقق اهداف دیده نشده که در برنامه نیز تکلیف شده تا دولت ظرف یک سال منابع را پیش بینی کرده و در مجلس مطرح کند تا اشکال رفع شود.
 
عارف گفت: معاونت علمی یک بخش نیست و ما معاونت علمی را یک دستگاه نمی‌دانیم که در رفاقت یا رقابت با یک دستگاه دیگر قرار بگیرد بلکه یک دستگاه ستادی است. حرف علمی این معاونت همان حرف علمی رئیس جمهور و دولت است. بنابراین؛ به هیچ وجه وارد رقابت با هیچ دستگاهی نمی‌شویم چون دولت با خود رقابت نمی‌کند البته ممکن است دستگاه‌ها با یکدیگر رقابت داشته باشند که به خودی خود بد نیست.
 
وی افزود: معاون اول رئیس جمهور از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور به عنوان مرجع حل اختلافات علمی یاد کرد و گفت: مرجع حل اختلافات علمی این معاونت است. لذا خواهش می‌کنم که به هیچ وجه این معاونت را یک دستگاه ندانیم چون اگر معاونت علمی را یک دستگاه بدانیم آنگاه بودجه و مسئولیت‌ها بنابر ضابطه تقسیم می‌شود بلکه همه اختیارات رئیس جمهور در بخش علم و فناوری باید در اینجا مدیریت شود.
 
معاون اول رئیس جمهور در ادامه همچنین با اشاره به لزوم اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان تأکید کرد: حتماً باید نسبت به عملیاتی کردن این قانون که حاصل زحمات همه اعضای این معاونت است باید به صورت جدی دنبال شود.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار